1394/05/17 - 21 : 11
کد خبر: 5162
دوستي با محيط‌زيست از کودکي/اينجا آرزوها به آسمان پيوند مي‌خورد
احرارنيوز:نهادينه کردن فرهنگ حمايت از محيط زيست از دغدغه‌هايي است که اين روزها به تاکيد کارشناسان بايد از سنين پايين آغاز شده و به هنجار رفتاري يک نسل تبديل شود.

محوطه درياچه شورابيل در اردبيل شامگاه جمعه ميزبان کودکاني بود که بادبادک به دست آمده بودند تا بگويند محيط زيست خود را دوست دارند و براي حفاظت از آن با دستان کوچک شان هر چه در توان دارند به کار مي گيرند.

يکي نقاشي مي کشد و ديگري با شور و شوق بادبادکش را به آسمان مي سپارد. کودکي زباله اي از روي زمين بر مي دارد و به سمت سطل زباله مي دود و وقتي نگاهشان مي کني با کوچکيشان بسياري از ما بزرگتر ها را خجالت مي دهند.

نازنين پنج سال دارد با پدر خود در حال بادبادک هوا کردن است. اصرار دارد نخ بادبادک را در دست بگيرد و مرتب به پدر مي گويد «خودم مي تونم، بلدم»

پدر نازنين دخترک خود را به جشنواره بادبادک ها آورده چرا که حتي نام آن شادي و شور به همراه دارد. علي خداپناه تاکيد دارد که بچه ها زماني مي توانند حافظان محيط زيست باشند که آن را به درستي بشناسند و با طبيعت دوست باشند.

بادبادک ها يک ساعت نگذشته از زمان جشنواره يکي يکي اوج مي گيرند، برخي بي توجه به تمامي مشکلات زيست محيطي که حتي اطراف درياچه شورابيل به دغدغه جدي طرفداران محيط زيست تبديل شده است، به آسمان مي پيوندند.

اوج گيري بادبادک ها در حالي است که محوطه اطراف درياچه ساماندهي مطلوب ندارد و زباله را مي توان هر کجا پيدا کرد.

کاهش سطح آب درياچه و کوچک شدن اندازه آن در کنار تبديل آب شور آن به آب شيرين موجب شده است شورابيل که درياچه اي طبيعي با زيست محيط منحصر به فرد بود امروز به يک درياچه مصنوعي شبيه باشد.

در جشن بادبادک ها از تمامي دستگاه هاي اجرايي تصميم ساز استان از جمله استانداري، فرمانداري، شهرداري و محيط زيست دعوت شده است و با اين وجود نمايندگان دستگاه هاي ذکر شده شايد چندان فرصتي براي يکي از اصلي ترين ضرورت هاي حفاظت از محيط زيست يعني آموزش نسل آينده نداشته اند که حضور خود را ضروري بدانند.

ساخت و سازهاي بي رويه اطراف درياچه قرار است با پروژه هاي گردشگري مصوب يا در حال بررسي افزايش نيز داشته باشد و آلاچيق هايي که با هدف جذب گردشگر احداث شده است زير نور تيز آفتاب از شکل و جذابيت افتاده و غروب شورابيل را غمگين مي سازد.

ستاره با دوست خود بادبادک دست ساز را به هوا مي فرستد طولي نمي کشد که مادر به جمعشان اضافه مي شود. برنامه هاي شاد و مفرح در اردبيل طي سال هاي اخير به همت دستگاه هاي متولي از جمله شهرداري افزايش يافته است. و استقبال گسترده نشان مي دهد مردم شهر اردبيل نيازمند فرصت هايي براي شاد بودن و تمرين شاد زيستن هستند.

مادر ستاره اينبار خودش نخ بادبادک را به دست گرفته است. با ذوق و شوق تمام بالا رفتن آن را تماشا مي کند و فارغ از مشکلات روزمره از لطفي که آسمان و زمين در آن لحظه به وي نثار کرده است، لذت مي برد.

به گفته رئيس هيئت مديره موسسه حيات پاک در اردبيل مشکلاتي که توسط خود ما بر محيط زيست وارد آمده ضرورت حمايت و بازگشت از رفتار سابق را ايجاب مي کند.

سعيده عزيززاده خود بادبادک دست سازش را در کنار بادبادک کودکان  و نوجوانان که حالا به جمعشان والدين نيز اضافه شده است، به هوا مي فرستد و تاکيد دارد که نقش سازمان هاي مردم نهاد در نهادينه کردن اين حمايت غير قابل انکار است.

وي در خصوص اينکه اصلي ترين مشکل محيط زيست اردبيل چيست به موضوعي اشاره مي کند که تازگي ندارد اما به حدي در صحبت هاي شعار زده پنهان مانده که بي رمق گوشه اي به حال خود رها شده است.

عزيزاده نه اشاره به  کم آبي و خشکسالي دارد و نه فرونشست دشت اردبيل و يا فرونشست گردنه حيران با تغيير کاربري محيط زيست آن، تغيير غير کارشناسي و خالي از فايده اقليم شورابيل و يا بلايي که بر سر ماهي قزل آلاي نئور حادث شد.

اين فعال محيط زيست  نه به تغيير کاربري خاک، چراي بي رويه دام، آلودگي هوا و تخريب محيط زيست در مناطق گردشگري اردبيل اشاره ندارد بلکه در يک جمله گفت: اصلي ترين مشکل نبود آگاهي است.

رئيس هيئت مديره حيات پاک در اردبيل با بيان اينکه اين نبود آگاهي شده بلاي جان طبيعت و محيط زيست اردبيل يک هدف اصلي برگزاري جشنواره بادبادک را تجديد پيمان کودک با طبيعت عنوان کرد.

وي افزود: اين موسسه در نظر دارد با برگزاري برنامه هاي شاد و مفرح فرهنگ حمايت از محيط زيست را بين کودکان و نوجوانان نهادينه سازد.

آموزش البته به تعبير فعال محيط زيست امري فراگير است اما دست سمن ها بسته و نيازمند حمايت معنوي هستند. بطوريکه عزيزاده تصريح کرد: اگر حمايت شويم مي توانيم برنامه ها را در وسعت بيشتري به اجرا درآوريم و بخش هاي مختلف ديگر نيز اضافه کنيم.

رئيس هيئت مديره موسسه حيات پاک در اردبيل برگزاري جشنواره بادبادک ها را با هدف نشاط آفريني در بين کودکان و نوجوانان دانست و افزود: سبک اين جشنواره استفاده بهينه از ابزارهاي دور ريختني و باز توليد اين ابزار با بهره گيري از خلاقيت است.

نزديک عصر بادبادک هايي که راهشان را از ميان ساختمان هاي مزاحم پيدا کرده اند به خورشيد رسيده اند. خورشيد هم قد خود را کوتاه کرده و با غروبش مي خواهد دست آرزوهاي کودکان شهر من را بگيرد. «ما محيط زيستمان را دوست داريم، شما چطور؟»

خبرنگار: ونوس بهنود

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 9 + 4

  آخرین اخبار
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
تشکيل کميته ويژه براي اجراي پروژه استراتژيک جاده جلفا- کلاله
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.