1394/05/17 - 21 : 2
کد خبر: 5161
31گونه حيات‌وحش آذربايجان‌غربي در معرض خطر آسيب جدي قرار دارد
احرارنيوز:رئيس اداره حيات‌وحش آذربايجان‌غربي گفت: افزايش شکار بي‌رويه و غيرمجاز به همراه توسعه زمينهاي کشاورزي و تخريب مراتع زيستگاه‌هاي استان را با تهديد جدي مواجه کرده است.

تخريب زيستگاه از طريق تبديل مراتع به اراضي ديم، چراي بي رويه دام و خارج از ظرفيت تعريف شده در مراتع استان، توسعه در بخش هاي صنعتي، کشاورزي، خدماتي و ... بدون ضوابط و معيارهاي زيست محيطي، شکار و صيد بي رويه و يا غير مجاز و تغييرات محسوس اقليمي از مهمترين چالش هاي پيش روي حيات وحش آذربايجان غربي است.

چالش هايي که موجب شده برخي از گونه هاي شاخص حيات وحش استان از جمله ميش مرغ، پلنگ، گربه وحشي، سمندر آذربايجاني و سمندر لرستاني، افعي زنجاني و افعي تکابي، پليکان و... در معرض خطر انقراض، آسيب جدي قرار گيرند.

50 درصد از شکارهاي غيرمجاز حيات وحش در استان کشف نمي شود

رئيس اداره حيات وحش حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي در خصوص تهديدات موجود حيات وحش استان گفت: متاسفانه در کنار برخي از چالش ها از جمله تخريب مراتع و زيستگاه ها، کم آبي و خشکسالي افزايش شکارهاي بي رويه حيات وحش در استان تهديدي جدي بر اين موضوع زيست محيطي شده است.

اميد يوسفي با بيان اينکه فراواني اسلحه هاي شكاري مجوز دار و بدون مجوز و شكار بي رويه جانداران تهديدي جدي است كه متاسفانه تا به امروز چاره انديشي اساسي در خصوص آن نشده است، عنوان کرد: در حال حاضر نيمي از شکارهاي بي رويه حيات وحش در استان کشف نمي شود.

وي کمبود نيروي انساني، کمبود امکانات، وسعت بالاي مراتع و زيستگاه هاي حيات وحش به همراه تنوع بالاي زيست محيطي استان را از دلايل عدم کشف ?? درصد از شکارهاي صورت گرفته در استان برشمرد و گفت: اين امر تهديدي جدي بر حيات وحش استان است.

رئيس اداره حيات وحش حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي با اعلام اينکه بي توجهي به افزايش تخلف و شکارهاي غيرمجاز موجب شده در حال حاضر حيات وحش استان سير نزولي داشته باشد افزود: ما با شكار مخالف نيستيم چرا كه آن را براي تعديل جمعيت لازم مي دانيم و خودمان نيز مجوز مي دهيم ولي با افراط مخالف هستيم  و بايد اين را گفت كه در حال حاضر تعداد اسلحه هاي شكاري موجود بيش از ظرفيت زيستگاههاي استان است.

يوسفي با تاكيد بر فرهنگ سازي و آگاهي بخشي به مردم در خصوص اهميت محيط زيست و صدمات شكار بي رويه بر تنوع زيستي، اجراي طرح همياران، همكاري بيش از پيش با تشكل هاي مردمي، اجراي برنامه هاي اطلاع رساني ، تجهيز ناوگان حفاظت و آموزش نيروها و محيط بانان را از ديگر اقدامات در راستاي افزايش اگاهي هاي مردمي و نيز برخورد با متخلفين برشمرد.

31گونه حيات وحش در معرض تهديد جدي انقراض و آسيب قرار دارند

وي با بيان اينکه هم اکنون ?? گونه از حيات وحش استان در معرض آسيب جدي، تهديد و انقراض قرار دارند گفت: در حال حاضر بر اساس ليست ارائه شده از سوي محيط زيست جهاني ?? گونه حيات وحش استان در معرض انقراض، آسيب و تهديد جدي و از بين برفتن نسل قرار دارد.

يوسفي گوزن زرد ايراني، قوچ و ميش ارمني، کل و بز، سياه گوش، گربه پالاس، هامستر ايراني، شنگ، ميش مرغ، اردک سرسفيد، عقاب طلايي، خروس کولي دشتي، افعي البرزي، لاک پشت مهميزدار، سمندر آذربايجاني، پنج گونه از خفاش ها، عروس غاز و پلنگ به همراه سنجاب دم موشي را از مهمترين اين گونه ها عنوان کرد.

رئيس اداره حيات وحش آذربايجان غربي، حيات وحش و گونه هاي منحصر به فرد از اين بخش را يکي از ظرفيت هاي مهم زيست محيطي استان دانست و عنوان کرد: اين ظرفيت در صورت توجه مي تواند به يکي از منابع اصلي جذب توريسم و توسعه صنعت گردشگري تبديل شود.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 8 + 8

  آخرین اخبار
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
تشکيل کميته ويژه براي اجراي پروژه استراتژيک جاده جلفا- کلاله
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.