احرار: 15 مهر سال 98 طرح ترافيکي زوج و فرد خودروها در تبريز با هدف کاهش مشکلات ترافيکي هسته مرکزي شهر و تسهيل تردد شهروندان و گردشگران با توسعه حمل و نقل عمومي آغاز شد.
مهر سال ?? طرح ترافيکي زوج و فرد خودروها در تبريز با هدف کاهش مشکلات ترافيکي هسته مرکزي شهر و تسهيل تردد شهروندان و گردشگران با توسعه حمل و نقل عمومي آغاز شد.بدين ترتيب که تردد خودروهاي شخصي با هر عنواني به محدوده خاصي از هسته مرکزي تبريز با محدوديتهايي روبرو بوده و جرائم سنگيني نيز به همراه دارد. البته سرويسهاي مدارس، تاکسيها، وانتبارهاي داراي پروانه کسب از سازمان حمل و نقل بار شهرداري تبريز و نيروهاي امدادي و انتظامي از اين قاعده مستثني شدهاند. در اين بين مشاغلي نيز هستند که نياز به تردد به هسته مرکزي تبريز دارند. خبرنگاران، گزارشگران، فعالان رسانهاي که ضرورت شغلي آنها و واقعشدن بخشي از ادارات و دستگاههاي اجرايي تبريز در بافت مرکزي شهر، ايجاب ميکند که در محدوده طرح ترافيکي زوج و فرد خودروها تردد کنند که گاها با جريمههاي سنگين نقرهداغ ميشوند. بد نيست در اين رابطه نگاهي به اجراي طرح ترافيکي تهران داشته باشيم. در طرح ترافيکي تهران که همزمان با تبريز از سال 98 آغاز شد، علاوه بر سرويسهاي مدارس و خودروهاي امدادي و انتظامي برنامهريزي دقيق و جامعي براي حضور خودروهاي مختلف شهروندان، خبرنگاران، ساکنين محدوده طرح ترافيکي انجام گرفته است.
اختصاص سهميه رايگان طرح ترافيک خبرنگاران، بيماران خاص، معلولان و جانبازان و همچنين خودروهاي هيبريدي از نکات برجسته طرح ترافيکي کلانشهر تهران است. در اين طرحها افراد مشمول با ارائه معرفينامهاي از سوي رسانههاي متبوع و سازمانهاي وابسته ميتوانند مشمول بهرهمندي از خدمات آن باشند. در کنار اين موارد، شهروندان نيز ميتوانند با مراجعه به سامانه "تهران من" اقدام به ثبتنام براي تردد در طرح ترافيکي زوج و فرد و شارژ حساب خود کنند. اما کلانشهر تبريز با بيش از 500 رسانه فعال و پويا فاقد چنين برنامهريزي در طرح ترافيکي زوج و فرد خودروها است. خبرنگاران و گزارشگران اين اقشار کمدرآمد حوزه فرهنگ و رسانه به منظور پوشش اخبار و گزارشهاي خبري ادارات استاني و شهري همچون استانداري، فرمانداري، شهرداري و همچنين ساخت کليپهاي گردشگري از بافت گردشگري تبريز که اتفاقا در محدوده طرح ترافيکي واقع شده است با مشکلات جدي روبرو هستند که مهمترين آنها جريمههاي سنگين ورود به طرح ترافيکي زوج و فرد خودروهاست.
به عنوان مثال جلسات شوراي ترافيک استان در محل استانداري که در محدوده طراح ترافيکي قرار دارد، برگزار ميشود و خبرنگاران و گزارشگران اين جلسه علاوه بر مشکلات ترافيک و پارکينگ اين بخش از شهر، با مشکل طرح ترافيکي زوج و فرد خودروها نيز مواجه هستند. استانداري آذربايجانشرقي، شهرداري تبريز، پليس راهور و در مجموع شوراي ترافيک استان بايد تمهيدات ويژهاي براي اين موضوع اتخاذ کنند، چرا که قرار نيست اصحاب رسانه هم اخبار شوراي ترافيک را منعکس کنند و هم نقرهداغ شوند. بد نيست از تجربيات در کلانشهرها به خصوص تهران در اين رابطه استفاده شود.