1402/10/11 - 18 : 47
کد خبر: 44643
توسعه روابط ايران و ترکيه با تکيه بر خواهرخواندگي تبريز و استانبول
احرار: ر ديدار شهردار تبريز و سرکنسول جديد ايران در استانبول بر توسعه روابط ايران و ترکيه با تکيه بر ظرفيت‌هاي خواهرخواندگي تبريز و استانبول تأکيد شد.

رکنسول جديد ايران در استانبول روز دوشنبه در ديدار با شهردار تبريز اظهار کرد: آماده همکاري با شهرداري تبريز در توسعه مراودات و ارتباط با تجار و سرمايه‌گذاران ترک هستيم.

«احمد محمدي» با ابراز خرسندي از حضور در تبريز افزود: در حوزه سرمايه‌گذاري مي توانيم با تمام ايراني هاي مقيم ترکيه و استانبول ارتباط برقرار کنيم.

وي با بيان اينکه کنسولگري ايران در استانبول به عنوان دفتر شهرداري تبريز مي تواند عمل کند، گفت: با توجه به ظرفيت‌هاي موجود در آذربايجان شرقي، پي گير برنامه‌هاي مد نظر اين استان در شهر استانبول و به عنوان سرکنسول ايران خواهم بود.

وي با اشاره به ظرفيت‌ بزرگ ايراني‌هاي مقيم ترکيه در حوزه هاي مختلف فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي اضافه کرد: مي توانيم با ايجاد همبستگي و هماهنگي لازم از ظرفيت بزرگ ايراني هاي مقيم ترکيه در عرصه هاي مختلف استفاده کنيم.

سرکنسول جديد ايران در استانبول با اشاره به برگزاري همايش بين‌المللي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري تبريز خاطرنشان کرد: با شرکت‌هاي بزرگ سرمايه‌گذاري در ترکيه و سرمايه‌گذاران ترک رايزني و آنها را تشويق به سرمايه‌گذاري در ايران و استان‌هاي مرزي مي‌کنيم.

محمدي با اشاره موضوع خواهرخواندگي تبريز و استانبول نيز يادآور شد: تبريز و تهران 2 شهر خواهرخوانده ايران با استانبول ترکيه هستند که تلاش مي‌کنيم از اين ظرفيت خواهرخواندگي در توسعه روابط استفاده کنيم.

 

شکوفايي ظرفيت هاي تبريز مي تواند به نفع کل کشور باشد

« يعقوب هوشيار» شهردار تبريز هم در اين ديدار، با اشاره به اينکه تبريز از جايگاه ويژه اي برخوردار و اين موقعيت به ويژه در حوزه اقتصادي مشهود است، خاطرنشان کرد: در طول تاريخ نيز اين شهر پنج بار پايتخت ايران شده است.

وي با بيان اينکه شکوفايي ظرفيت‌هاي تبريز مي‌تواند به نفع کل کشور احصاء و جريان يابد، افزود: برخي مسائل در تبريز وجود دارد که مي‌توان به کل کشور تعميم داد تا گره گشاي اقتصادي کشور باشد.

هوشيار اظهار کرد: جايگاه تبريز نه براي اين شهر بلکه براي بهره مندي کل کشور بايد در سطح جهان تبيين شود.

شهردار تبريز با اشاره به اينکه سرمايه گذاران ترک به سبب زبان مشترک، علاقمند به حضور در تبريز هستند، گفت: با ايراني‌هاي مقيم استانبول نيز ارتباطاتي برقرار کرده‌ايم که مي‌توان اين افراد را علاقمند به حضور دوباره و سرمايه گذاري در تبريز کرد.

هوشيار افزود: ظرفيت هاي قديمي مثل بازار تبريز و ظرفيت‌هاي گردشگري اين شهر در دنيا بي نطير است، مزيت‌هاي صنعتي همچون فولاد، تراکتور و مزيت‌هاي غذايي همچون آجيل، شکلات و مزيت‌هاي معادن اين خطه قابل توجه است.

به گفته وي، تبريز در قطعه سازي و خودروسازي پيشرفت کرده و تلاش براي خودکفايي در توليد اتوبوس هدفگذاري شده است.

شهردار تبريز اين موارد را اشتراکات و مزيت‌هايي براي مراودات بين تبريز و استانبول دانست و گفت: اوايل دهه ?? شهروندان ترکيه و جمهوري آذربايجان براي درمان به تبريز مي آمدند که بعد از اعمال تحريم ها اين موضوع کمرنگ شده است و در وضع کنوني مي توان دوباره اين موضوع را گسترش داد.

وي با اعلام آمادگي براي همکاري با هيات‌هاي تجاري و اقتصادي ترکيه، گفت: خواهرخواندگي تبريز و استانبول و نزديکي زباني و فرهنگي مردم بين اين شهرها مي‌تواند زمينه ساز ارتباطات خوبي باشد.

هوشيار با بيان اينکه حوزه گردشگري تبريز اکنون قدرتمند شده است ولي نسبت به ظرفيت گردشگران اندکي به تبريز سفر مي کنند، گفت: نياز به خلاقيت، فکر و مشوق هايي داريم که اگر سفارت اعلام کند، آماده همکاري براي پذيرش گردشگران تُرک هستيم.

وي با اشاره به برگزاري همايش فرصت‌هاي سرمايه گذاري تبريز خاطرنشان کرد: در همايش سرمايه‌گذاري که بخش علمي آن برگزار شد تلاش داريم در بخش عملي آن نيز که سال آينده برگزار مي شود، سرمايه‌گذاران ترکيه‌اي را جذب کنيم.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 1 + 4

  آخرین اخبار
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
فعاليت مدارس سه حوزه انتخابيه آذربايجان شرقي، فردا با 2 ساعت تاخير
نبايد نسبت به تعيين سرنوشت خود بي تفاوت باشيم
حماسه حضور در انتخابات امروز تکميل مي شود؛ تبريزي‌ها با شور و شوق پاي صندوق‌هاي راي آمده‌اند
ورزش و سلامتي کارکنان
توسعه فضاهاي تفريحي تبريز با احداث شهربازي‌هاي جديد
خطوط توليد تراکتورهاي ايراني در خارج از کشور به چهار خط افزايش مي يابد
  پربازدیدترین اخبار
حماسه حضور در انتخابات امروز تکميل مي شود؛ تبريزي‌ها با شور و شوق پاي صندوق‌هاي راي آمده‌اند
فعاليت مدارس سه حوزه انتخابيه آذربايجان شرقي، فردا با 2 ساعت تاخير
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
خدمت به مردم افتخاري براي قرارگاه پيشرفت و اباداني
نبايد نسبت به تعيين سرنوشت خود بي تفاوت باشيم
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
اصحاب فرهنگ و هنر پاي کار انقلاب هستند
تاسيس انجمن اسلامي دانشجوبان آرمانخواه تبريز
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.