1402/10/10 - 21 : 11
کد خبر: 44635
انجام 11 مورد « تخمک کشي از راه شکم» در تبريز
احرار: دکتر خديجه پويا متخصص زنان و زايمان و فلوشيب تخصصي IVF از انجام 11 مورد فريز تخمک به روش تخمک کشي از روي شکم با پروب واژينال در دو ماه اخير با همکاري دکتر سارا سليماني خبر داد و افزود : خوشبختانه هيچ عارضه اي در افراد ديده شده است و طبق نظر مراغ نيز اين روش فاقد اشکال شرعي است.

 خانم دکتر خديجه پويا در نشست خبري با بانوان خبرنگار استان  موارد ضرورت فريز تخمک را اين چنين تشريح مي کند: باتوجه به تمايل دختران به پيمودن مدارج علمي بالا و تمايل به اشتغال و حضور پر رنگ در جامعه در سالهاي اخير ازدواج آنها به تعويق افتاده است و اين افزايش سن سبب شده است تا ذخيره تخمدان آنها کاهش پيدا مي کند و از سوي ديگر شيمي درماني و راديوتراپي در مبتلايان به سرطان  باعث آسيب شديد به تخمدان هاي مي شود که اين دو علت سبب مي شود که باروري دختران در اينده با مشکلاتي همراه باشد .

 وي افزود : در گذشته براي رفع مشکل و حفظ باروري از فريز جنين استفاده مي شد ولي در حال حاضر امکان حفظ باروري با فريز تخمک  در دنيا نيز ميسر است  و کشور ما نيز از اين امر مستثنا نيست .

دکتر پويا در خصوص مزاياي فريز تخمک گفت :سن  باروي عامل مهمي در  باروري  و کيفيت تخمک دختران است و باردار شدن با تخمک فريز شده مشکلي در آينده براي بانوان ما ايجاد نخواهد کرد تخمک هاي فريز شده مي توانند در ازمايشگاه ها نگهداري شوند و بعدها براي باردار شدن مورد استفاده قرار بگيرند و بارداري هم بارداري بدون عارضه هست و نوزاداني که حاصل فرزيز تخمک هستند نوزاداني سالم هستند .

وي  با اشاره به اينکه روش استاندار طلايي براي برداشتن تخمک در  آي وي اف  روش واژينال است  بيان کرد: اين روش براي دختران مجرد يک سري پيامدهايي دارد و معايب آن  در کشورهاي مسلمان اين است که تخمک  کشي را از راه واژن انجام دهيم متاسفانه مشکلاتي براي دوشيزگي افراد  اتفاق مي افتد  و بانوان به خاطر مسائل فرهنگي ، مذهبي  و اجتماعي دچار مشکل مي شوند و تا کنون موااردي که اتفاق مي افتاد گواهي از سوي پزشک به خاطر برداشتن تخمک ايجاد شده داده مي شد  که خيلي مورد قبول و مقبوليت خاصي در بين جامعه و دختران نداشت  و روشي ديگر نيز جراحي لاپراسکوپي است .

او  تخمک کشي از راه شکم با پروب واژينال را روشي نو  اعلام کرد و افزود : اين روش از راه شکم بدون آسيب به دوشيزگي دختران  انجام مي شود که تو سط پروفسور    Murat Sönmezer  استاد دانشگاه آنکارا ابداع شده است.

 وي با بيان اينکه جمعيت هدف اين روش ها بانوان مجرد بالاي سي سال و  دختران مبتلا به انواع سرطان ها هستند اظهار کرد : اين روش ، روشي منحصر به فرد و ايمن  در دنياست   و تفاوتي از نظر بازيافت تخمک با ساير روش هاي ندارد  .

اين متحخصص زنان و  زايمان  با بيان اينکه براي فريز تخمک بهترين سن ، زير 35 است است گفت: اين روش  براي  دختران تا  40  سال  هم  کاربرد دارد و   از داروهايي براي تحريک تخمک گذاري استفاده مي کنيم و با توجه به اينکه براي تخمک کشي 15 دقيقه شخص بايد بي هوش بماند نياز به اجازه والدين دارند و کل پروسه اين کار  که به صورت سرپايي نيز انجام مي شود حدود به دو ساعت زمان نياز دارد.

 وي از انجام 11 مورد فريز تخمک به روش شکم با پروب واژينال  در دو ماه اخير  با همکاري  دکتر سارا سليماني خبر داد و افزود :  خوشبختانه هيچ عارضه اي در افراد ديده نشده است و طبق نظر مراغ نيز اين روش فاقد اشکال شرعي است.

دکتر پويا  با يبان اينکه هزينه کل پروسه اين کار  حدود 10 الي 12 ميليون تومان است گفت :به علت اينکه فعلا در مراکز خصوصي اين کار انجام مي گيرد هزينه آن بالاست و  همچنين  ساليانه نيز مبلغي براي نگهداري از آن اخذ مي شود.

وي همچنين با بيان اينکه 20 درصد زوج ها در کشور از باروري رنج مي برند افزود : با توجه به مراجعيني که روزانه داريم به نظر مي رسد اين رقم از 20 درصد بيشتر باشد.

 

 

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 4 + 9

  آخرین اخبار
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
فعاليت مدارس سه حوزه انتخابيه آذربايجان شرقي، فردا با 2 ساعت تاخير
نبايد نسبت به تعيين سرنوشت خود بي تفاوت باشيم
حماسه حضور در انتخابات امروز تکميل مي شود؛ تبريزي‌ها با شور و شوق پاي صندوق‌هاي راي آمده‌اند
ورزش و سلامتي کارکنان
توسعه فضاهاي تفريحي تبريز با احداث شهربازي‌هاي جديد
خطوط توليد تراکتورهاي ايراني در خارج از کشور به چهار خط افزايش مي يابد
  پربازدیدترین اخبار
حماسه حضور در انتخابات امروز تکميل مي شود؛ تبريزي‌ها با شور و شوق پاي صندوق‌هاي راي آمده‌اند
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
فعاليت مدارس سه حوزه انتخابيه آذربايجان شرقي، فردا با 2 ساعت تاخير
خدمت به مردم افتخاري براي قرارگاه پيشرفت و اباداني
نبايد نسبت به تعيين سرنوشت خود بي تفاوت باشيم
اصحاب فرهنگ و هنر پاي کار انقلاب هستند
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
تاسيس انجمن اسلامي دانشجوبان آرمانخواه تبريز
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.