1402/10/02 - 17 : 14
کد خبر: 44601
جندقي خبر داد؛
افزايش 30 درصدي مرگ‌هاي ناشي از آلودگي هوا در کشور
احرار: رئيس مرکز سلامت محيط و کار وزارت بهداشت، از افزايش 30 درصدي مرگ و مير ناشي از آلودگي هوا در کشور خبر داد.

جعفر جندقي، در نشست تخصصي بهداشت محيط گفت: پيش‌نويس قانون جامع بهداشت محيط آماده است و ما از فرهنگستان علوم پزشکي، انجمن‌هاي مختلف و دانشگاه‌ها مي‌خواهيم در اين زمينه به ما کمک کنند که يک قانون جامع بنويسيم و اين موضوع دست ما را در حاکميت باز مي‌گذارد که بتوانيم در آينده‌اي نزديک، در زمينه بهداشت محيط مطالبه گري داشته باشيم.

وي افزود: در قانون آلودگي هوا چهار تکليف به عهده وزارت بهداشت گذاشته شده که به تکاليف خود عمل کرده است. يکي از اين تکاليف رصد وضعيت هوا در شهرهاي آلوده است و بررسي‌ها نشان داد از سال 1400 مرگ و مير ناشي از آلودگي هوا در ايران تا سال 1401 بيش از 30 درصد افزايش داشته که اين وضعيت بسيار نامناسب است.

جندقي گفت: وزارت بهداشت در کنار سازمان محيط زيست و سازمان دامپزشکي، تنها نهادهاي نظارتي بر روي شاخص‌هاي بهداشتي کشور هستند که قدرت پيگيري و نظارت بر تخلفات احتمالي را به طور کامل دارند، گرچه قوانين موجود، اعلام جرم را عليه نهادهاي آسيب‌رسان به بهداشت محيط در حد کافي فراهم نمي‌آورد.

وي خاطر نشان کرد: بهداشت محيط بر روي هوا، آب و غذا نظارت دارد و در اجلاس محيط زيست اخير شاهد بوديم که براي آلودگي هوا چه برنامه‌هايي در سطح جهاني مطرح شده است.

رئيس مرکز سلامت محيط و کار وزارت بهداشت ادامه داد: ما در چهار حيطه وظايف وزارت بهداشت را خلاصه مي‌کنيم و يکي از اين حيطه‌ها، بحث حاکميت است؛ اينکه چقدر توانسته‌ايم مطالبه‌گر باشيم و يکي از نکات بسيار مهم در اين زمينه بحث قانون است و قانون بايد دست ما را باز بگذارد که بتوانيم مطالبه‌گري داشته باشيم.

جندقي اذعان داشت: ماده 13 قانون به ما کمک مي‌کند که از دستگاه‌هاي مختلف اجرايي که در زمينه بهداشت محيط فعاليت مي‌کنند مطالبه‌گري داشته باشيم و ماده 688 تعزيرات نيز دست وزارت بهداشت را در اين زمينه باز گذاشته تا در زماني که تهديدي عليه سلامت عمومي به ويژه بهداشت محيط ايجاد شود، وزارت بهداشت اعلام جرم کند و بحث تهديد عليه سلامت عمومي بر عهده وزارت بهداشت است.

وي گفت: از جمله وظايف وزارت بهداشت، ارائه خدمت است و ما در بحث بهداشت محيط، خدمات نظارتي داريم و مواردي که مربوط به بهداشت محيط مي‌شود و براي حيات انسان ضرورت دارد هوا، آب و غذا است که همه اين موارد به بهداشت محيط برمي‌گردد.

جندقي به بحث آلودگي هوا اشاره کرد و افزود: بزرگ‌ترين معضل جهان بشر تغييرات اقليمي و آلودگي هوا است، اکنون بسياري از شرکت‌هاي بزرگ ماشين سازي دنيا که تا به حال ماشين‌هاي بنزين سوز توليد مي‌کردند، متعهد شدند تا سال 2027 بالاي 50 درصد توليدات خود را به توليد خودروهاي برقي اختصاص دهند.

وي ادامه داد: بايد بررسي شود که چه عواملي باعث اين آلودگي‌ها مي‌شود و اگرچه سازمان حفاظت محيط زيست در اين زمينه فعاليت دارد و پايش مي‌کند، اما وزارت بهداشت مي‌تواند در راستاي ماده 688 عليه کساني که به تکاليف قانوني خود عمل نمي‌کنند از نيروگاه‌ها و شهرداري‌ها که در توليد آلاينده‌ها نقش دارند تا دستگاه‌هاي مختلف اجرايي مانند وزارت نفت و…، اعلام جرم نمايد.

جندقي گفت: بزرگ‌ترين معضل در بحث فاضلاب اين است که از فاضلاب خام براي مصارف کشاورزي استفاده مي‌شود و ما اين موضوع را مطالبه‌گري کرديم و سازمان غذا و دارو ساليانه تقريباً 40 هزار نمونه گيري انجام مي‌دهد و بررسي‌ها نشان مي‌دهد وضعيت محصولات کشاورزي چندان مناسب نيست.

وي با اشاره به وضعيت دخانيات در کشور، افزود: متأسفانه يک مافياي بزرگ در پشت پرده دخانيات وجود دارد و اينکه چرا بايد يک بسته سيگار با يک ظاهر بسيار گران قيمت با نرخي بسيار پايين در اختيار مصرف کننده قرار گيرد و بسيار جاي نگراني است.

رئيس مرکز سلامت محيط کار وزارت بهداشت در پايان گفت: وزارت کشاورزي بايد بحث امنيت غذايي را جدي بگيرد و امنيت غذايي ما موضوع بسيار مهمي است و در دنيا بررسي‌ها نشان داده است که ?? درصد توليدات عسل تقلبي است و اين نشان از اين دارد که بحث تقلب در مواد غذايي در کشور ما نيز وجود دارد. همچنين در بحث توليد زعفران نيز شاهد بحث تقلب در مواد غذايي هستيم و از رنگ‌هاي غير مجاز و سرطان‌زا در توليد زعفران استفاده مي‌شود.

وي افزود: براي رفع اين معضلات مرکز سلامت محي ط کار وزارت بهداشت طرح‌هاي متعددي را براي پايش آلاينده‌هاي محيط در دست اجرا دارد تا با نظارت کافي و رصد مداوم، بانک‌هاي اطلاعاتي لازم درباره ميزان مجاز مواد مختلف را فراهم آورده تا از ورود آلاينده‌ها به محيط زيست و آسيب به سلامت مردم پيشگيري نمايد.

نشست تخصصي بهداشت محيط با موضوع نقش آفريني دانشجويان دکترا و دانش آموختگان جوان رشته مهندسي بهداشت محيط در ارتقا سلامت کشور با حضور کامران باقري لنکراني عضو پيوسته و رئيس گروه ارتقا سلامت فرهنگستان، عليرضا مصداقي نيا عضو پيوسته و عضو کارگروه ارتقا سلامت، رضا سعيدي عضو وابسته و عضو کارگروه کاهش مخاطرات محيطي و عضو گروه ارتقا سلامت فرهنگستان، و جمعي از اعضاي گروه ارتقا سلامت فرهنگستان، دانشجويان و فارغ التحصيلان رشته بهداشت محيط و انديشمندان اين حوزه، پنج شنبه 30 آذرماه 1402 در محل کتابخانه فرهنگستان علوم پزشکي برگزار شد.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 9 + 1

  آخرین اخبار
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
فعاليت مدارس سه حوزه انتخابيه آذربايجان شرقي، فردا با 2 ساعت تاخير
نبايد نسبت به تعيين سرنوشت خود بي تفاوت باشيم
حماسه حضور در انتخابات امروز تکميل مي شود؛ تبريزي‌ها با شور و شوق پاي صندوق‌هاي راي آمده‌اند
ورزش و سلامتي کارکنان
توسعه فضاهاي تفريحي تبريز با احداث شهربازي‌هاي جديد
خطوط توليد تراکتورهاي ايراني در خارج از کشور به چهار خط افزايش مي يابد
  پربازدیدترین اخبار
حماسه حضور در انتخابات امروز تکميل مي شود؛ تبريزي‌ها با شور و شوق پاي صندوق‌هاي راي آمده‌اند
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
فعاليت مدارس سه حوزه انتخابيه آذربايجان شرقي، فردا با 2 ساعت تاخير
خدمت به مردم افتخاري براي قرارگاه پيشرفت و اباداني
نبايد نسبت به تعيين سرنوشت خود بي تفاوت باشيم
اصحاب فرهنگ و هنر پاي کار انقلاب هستند
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
تاسيس انجمن اسلامي دانشجوبان آرمانخواه تبريز
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.