1402/10/02 - 16 : 51
کد خبر: 44599
حمله موش ها به اراضي کشاورزي بستان آباد و سراب در آذربايجان شرقي
مديرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي با اشاره به افزايش جمعيت موش ها در اراضي کشاورزي استان، از حمله گسترده اين جوندگان به اراضي کشاورزي شهرستان هاي سراب و بستان آباد خبر داد.

محمود کيا روز شنبه در جمع خبرنگاران، با بيان اينکه شرايط براي افزايش جمعيت جوندگان مضر در زمين هاي کشاورزي استان مساعد است، از کشاورزان درخواست کرد تا اقدامات لازم را مطابق با توصيه کارشناسان براي مبارزه با اين آفت انجام دهند.

وي با اشاره به اينکه اکنون در ? شهرستان بستان آباد و سراب درگير اين آفت بزرگ هستيم، اظهار کرد: اگر مبارزه با اين آفت جدي گرفته نشود در کل آذربايجان شرقي مشکل ساز خواهد بود و با توجه به اينکه هدف از مبارزه با موش‌ها حذف کامل اين جونده از طبيعت نيست، مزارع و باغات کشاورزي بايد براي بررسي وضعيت جانور و تراکم آن مورد بازديدهاي کافي و مستمر قرار گيرند.

کيا کاهش بارندگي ها و متعاقب آن پائين آمدن رطوبت خاک و از سوي ديگر بالا بودن دماي هوا را عامل فراهم بودن شرايط براي توليدمثل و افزايش جمعيت جوندگان مضر به خصوص موش‌ها و فعاليت تغذيه‌اي اين آفت در سطح مزارع و باغات آذربايجان شرقي اعلام و اضافه کرد: لازم است کشاورزان با مراجعه به مراکز جهاد کشاورزي نسبت به تهيه طعمه مسموم فسفر دوزنگ و مبارزه با آفت مطابق توصيه کارشناسان اقدام کنند.

وي با بيان اينکه از ميان گونه‌هاي خسارت‌زاي محصولات کشاورزي، تعداد يازده گونه جزو آفات عمومي محسوب مي‌شوند که به استناد ماده چهار قانون حفظ نباتات کشور، وظيفه اصلي کنترل جوندگان به ‌عنوان آفات عمومي بر عهده دولت است، ادامه داد: دليل اصلي اين قانون، کثرت جمعيت و وسعت پراکندگي جغرافيايي و ظرفيت زياد زادآوري و خسارت‌زايي و همچنين قدرت جابجايي آن‌ها است.

کيا يادآور شد: از بين اين فهرست، بيشترين سطح مبارزه و پراکنش به ترتيب به موش ورامين، موش مغان، موش کور، جربيل هندي، موش کلاهو و مريون اختصاص دارد که آفت جونده موش مغان با پراکندگي جغرافيايي وسيع قابليت طغياني شدن جمعيت و گسترش بسيار وسيع و خسارت‌زايي در حد نابود کردن کامل محصولات کشاورزي را دارد و در صورت هرگونه غفلت، خسارات جبران‌ناپذيري به کشاورزي وارد مي‌کند.

وي افزود: با اقدامات به ‌موقع و پيشگيرانه مي‌توان جلوي اين آفت را گرفت و روش‌هاي مختلفي براي کنترل آفت جوندگان مضر در مزارع وجود دارد، اما روش متعارف استفاده از طعمه مسموم فسفر ? زنگ است که به کشاورزان و باغداران توصيه مي‌شود از مزارع و باغات خود به‌ طور منظم بازديد و در صورت مشاهده خسارت آفت با مراجعه به نزديک‌ترين مرکز جهاد کشاورزي و مشاوره با کارشناسان نسبت به تهيه طعمه مسموم و انجام عمليات مبارزه مطابق توصيه کارشناسان اقدام کنند.

مدير حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي با اشاره به افزايش جوندگان مضر به ويژه موش ها به ‌دنبال کاهش بارندگي، کاهش رطوبت خاک و بالا بودن دماي هوا و فعاليت تغذيه اي اين آفت در سطح مزارع و باغات استان، گفت: لازم است کشاورزان به توصيه هاي کارشناسان براي مبارزه با اين آفت توجه جدي کنند.

وي با بيان اينکه علاوه بر تهيه طعمه مسموم فسفر دو زنگ ، دادن يخ آب زمستانه براي مبارزه با آفت مطابق توصيه کارشناسان کارساز است، گفت: عدم مبارزه با موش در اراضي کشاورزي استان خسارت کمي و کيفي شديدي از لحاظ محصولات توليدي در مزارع و باغات، ايجاد خطر از نظر بهداشتي براي جوامع انساني و قطع نوارهاي آبرساني در آبياري نواري به بار مي‌آورد.

کيا برگزاري کارگاه هاي آموزشي مبارزه با آفت موش و جلوگيري از خسارت جوندگان مضر و نحوه مبارزه با اين آفت با حضور کشاورزان در محل باغات را از اقدامات مهم ماه هاي گذشته دانست و افزود: توصيه به کوبيدن سوراخ هاي محل فعاليت موش، بررسي سوراخ هاي فعال و استفاده از طعمه آماده در آنها از هشت تا ?? گرم طعمه مسموم در هر لانه فعال و پوشاندن سوراخ‌هاي موش يا پاکوب کردن آنها از ديگر مواردي هستند که بايد توسط کشاورزان عملياتي شود.

به گفته وي امسال پايش جوندگان مضر محصولات کشاورزي آذربايجان شرقي در سطح 450 هزار هکتار انجام مي شود که از آن ميزان 47 هزار و 967 هکتار مبارزه شيميايي، زراعي و مکانيکي انجام شده است.

کيا ادامه داد: از ابتداي سال تا پايان آذر امسال مقدار 414 کيلو فسفر دوزنگ، 18 هزار و 230 عدد قرص فسفيد آلومينيوم و 30 هزار و 950 کيلو طعمه مسموم در استان براي مبارزه با موش ها توزيع شده است.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 6 + 4

  آخرین اخبار
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
فعاليت مدارس سه حوزه انتخابيه آذربايجان شرقي، فردا با 2 ساعت تاخير
نبايد نسبت به تعيين سرنوشت خود بي تفاوت باشيم
حماسه حضور در انتخابات امروز تکميل مي شود؛ تبريزي‌ها با شور و شوق پاي صندوق‌هاي راي آمده‌اند
ورزش و سلامتي کارکنان
توسعه فضاهاي تفريحي تبريز با احداث شهربازي‌هاي جديد
خطوط توليد تراکتورهاي ايراني در خارج از کشور به چهار خط افزايش مي يابد
  پربازدیدترین اخبار
حماسه حضور در انتخابات امروز تکميل مي شود؛ تبريزي‌ها با شور و شوق پاي صندوق‌هاي راي آمده‌اند
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
فعاليت مدارس سه حوزه انتخابيه آذربايجان شرقي، فردا با 2 ساعت تاخير
خدمت به مردم افتخاري براي قرارگاه پيشرفت و اباداني
نبايد نسبت به تعيين سرنوشت خود بي تفاوت باشيم
اصحاب فرهنگ و هنر پاي کار انقلاب هستند
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
تاسيس انجمن اسلامي دانشجوبان آرمانخواه تبريز
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.