1402/08/16 - 18 : 24
کد خبر: 44395
رئيس هيات نظارت بر انتخابات آذربايجان شرقي:
بررسي صلاحيت هاي انتخابات مجلس يک فرآيند چند مرحله اي است
احرار: رئيس هيات نظارت بر انتخابات استان آذربايجان شرقي گفت: بررسي صلاحيت هاي داوطلبان نمايندگي مجلس شوراي اسلامي يک فرآيند چند مرحله اي بوده و اکنون در مرحله بررسي صلاحيت ها از سوي هيات هاي اجرايي در فرمانداري ها است.

صمد عزيزي روز سه شنبه در جلسه بررسي معيارهاي شوراي نگهبان در رد يا تاييد صلاحيت نمايندگان مجلس شوراي اسلامي که در دانشگاه آزاد اسلامي واحد تبريز برگزار شد، اظهار کرد: در مرحله نخست، هيات هاي اجرايي متشکل از يازده نفر که هشت نفر آنها از اقشار مختلف مردم و سه نفر مدير دولتي هستند بررسي صلاحيت ثبت نام کنندگان را انجام مي دهند که قرار است تا روز هجدهم آبان، صلاحيت ها را بررسي و اعلام نظر کنند.

وي ادامه داد: در مرحله دوم هيات نظارت استاني که زير نظر شوراي نگهبان بوده صلاحيت تمام ثبت نام کنندگان استاني که يک هزار و 323 نفر را بررسي مي کند طبق قانون، مکلف به اظهار نظر در مورد تک تک افراد است.

عزيزي گفت: مرحله سوم بررسي صلاحيت ها در هيات مرکزي نظارت که اعضاي پنج نفره آن از سوي شوراي نگهبان تعيين مي شوند، انجام مي شود و در مرحله پاياني، خود شوراي نگهبان متشکل از ?? فقيه و حقوقدان وارد موضوع بررسي صلاحيت ها مي شوند.

فهرست نهايي داوطلبان اول اسفند ماه اعلام مي شود

رئيس هيات نظارت بر انتخابات استان و رئيس دفتر نظارت شوراي نگهبان در آذربايجان شرقي در مورد علت بررسي صلاحيت ها به صورت مرحله اي، گفت: در اين روش، داوطلبي که در مرحله نخست رد صلاحيت شده امکان اعتراض به راي در مرحله بعدي و هيات بعدي را دارد و حقي از کسي ضايع نمي شود.

عزيزي افزود: پس از اتمام مراحل چهار گانه بررسي صلاحيت، ليست نهايي داوطلبان دوازدهمين دوره انتخابات مجلس، اول اسفند ماه سالجاري و10 روز قبل از برگزاري انتخابات از سوي شوراي نگهبان اعلام مي شود.

رقابت 92 دواطلب براي يک کرسي نمايندگي در حوزه انتخابيه تبريز

عزيزي با بيان اينکه آذربايجان شرقي پس از تهران بيشترين تعداد کرسي هاي مجلس را در اختيار دارد، گفت: تعداد ثبت نام کنندگان نمايندگي مجلس در اين استان يک هزار و 323 نفر است که البته اين رقم در پيش ثبت نام اين انتخابات بيش از 2  هزار و 400 نفر بوده است.

وي ادامه داد: تعداد کرسي هاي آذربايجان شرقي در مجلس شوراي اسلامي در حال حاضر 19 کرسي از 13 حوزه انتخابيه است و حدود 70 نفر براي کسب هر کرسي در استان رقابت خواهند کرد.

وي افزود: در حوزه انتخابيه تبريز نيز که 6کرسي در مجلس شوراي اسلامي دارد، 556 نفر ثبت نام کرده اند که براي هر کرسي 92 نفر رقابت خواهند کرد که البته اين ارقام در اول اسفند ماه قطعي تر خواهد شد.

 

 

 

 

قوه مقننه در قالب مجلس شوراي اسلامي متجلي و متبلور است

عزيزي با بيان اينکه نظام جمهوري اسلامي نظامي مردم سالار و دين بنياد است که در اين نظام همه مسئولان از صدر تا ذيل از سوي مردم انتخاب مي شوند، گفت: قوه مقننه که در قالب مجلس شوراي اسلامي متجلي و متبلور است يکي از قواي سه گانه کشور بوده و نمايندگان آن به طور مستقيم از سوي مردم تعيين مي شود.

وي ادامه داد: وظيفه مجلس قانون گذاري و نظارت بر اجراست از اين رو کسوت نمايندگي بسيار حساس بوده و مردم به مدت چهار سال اين وظايف سنگين را به نمايندگان خود محول مي کنند.

وي با شمردن شرايط و ويژگي هاي داوطلبان نمايندگي مجلس گفت: بر اساس قانون انتخابات مجلس، هر فردي که مي خواهد خود را در معرض انتخابات قرار دهد بايد 2 دسته ويژگي را دارا باشد، دسته اول، ويژگي هاي ايجابي که بايد در نماينده موجود باشد و دسته دوم، ويژگي هاي سلبي که نبايد در داوطلب موجود باشد.

عزيزي اضافه کرد: طبق قانون جديد انتخابات مجلس که به تازگي از سوي شوراي نگهبان تاييد و براي اجرا ابلاغ شد، انتخاب کننده بايد سه ويژگي تابعيت ايراني، 18سال تمام و عاقل بودن را داشته باشد و انتخاب شوندگان نيز بايد ويژگي هايي همچ. ن اعتقاد و التزام عملي به اسلام، تابعيت ايراني، مدرک کارشناسي ارشد، پنج سال سابقه فعاليت، داشتن کار پايان خدمت و حداقل 30و حداکثر 75سال را داشته باشد و ويژگي هايي همچون عضويت در احزاب غيرقانوني، اقدام عليه امنيت داخلي، عدم شهرت به فساد و تابعيت دوگانه را نداشته باشد.

 

همه مديران ملزم به استعفا براي ثبت نام نبودند

عزيزي با بيان اينکه مديران به 2 سطح مديران ملي و مديران استاني و شهرستاني تقسيم بندي شده اند، گفت: مديران ملي از داوطلب شدن محروم هستند مگر اينکه 6ماه قبل از سمت خود استعفا کرده باشند.

وي ادامه داد: در مورد مديران استاني و شهرستاني شرايط متفاوت است و مدير استاني در صورتي که در استان ديگر داوطلب شوند نياز به استعفا نيست و همين طور مدير شهرستاني اگر در شهرستان ديگر داوطلب نمايندگي شود نياز به استعفا نخواهد بود و فقط در صورتي که در حوزه انتخابيه مديريت خود ثبت نام کنند بايد ? ماه قبل استعفا دهند.

دوازدهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي و ششمين دوره انتخابات مجلس خبرگان يازدهم اسفندماه سالجاري برگزار مي شود.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 8 + 5

  آخرین اخبار
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
  پربازدیدترین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.