1402/06/28 - 19 : 4
کد خبر: 44180
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: تبريز نماد فرهنگ و ادب است
احرار: وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تبريز و آذربايجان را مکتب فکري، ادبي و فرهنگي دانست که شعاع تاثيرگذاري آن تمام قفقاز جنوبي و شمالي و آسياي ميانه و غرب آسيا را دربرگرفته است.

محمدمهدي اسماعيلي در همايش روز ملي شعر و ادب فارسي و بزرگداشت استاد شهريار در تالار پتروشيمي تبريز افزود: تبريز و آذربايجان مملو از استعداد‌هاي بزرگ در حوزه فرهنگ، هنر و ادب است و اين خطه در حوزه هنر‌هاي نمايشي و تجسمي مي‌درخشد و متاثر از مکتب متعالي و با هويت ايراني است.

 

وي با بيان اينکه مفاخر تبريز و آذربايجان نمايندگان مکتب ادبي و فرهنگي اين خطه هستند اظهار کرد: تبريز و آذربايجان نقش مهمي در همه داشته‌هاي فرهنگي و تمدني ايران با عظمت دارد و تبريز تنها يک شهر و جغرافيا نيست بلکه آذربايجان و تبريز در تمام تاريخ پرعظمت ايران يک نقش بي‌بديل و تمدن‌ساز داشته است.

 

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: وقتي از تبريز صحبت مي‌کنيم منظورمان فقط اين ميراث گرانقدر نيست بلکه مردمان بزرگ، اصحاب فرهنگ و هنر است و مقبره‌الشعراي تبريز گواه عظمت فرهنگي اين خطه است.

 

اسماعيلي با بيان اينکه اميد است که استعداد‌هاي فرهنگي و هنري آذربايجان راه استاد شهريار را پيش بگيرند، ادامه داد: هرکدام از مفاخر آذربايجان نماد کشور هستند و خود تبريز نماد فرهنگ و ادب است.

وي اضافه کرد: تدفين بيش از 400 شاعر والاقدر در يک مجموعه، عظمت فرهنگي، هنري و ادبي تبريز را به رخ جهانيان مي‌کشد و آذربايجان و تبريز قلب تپنده تمدن ايراني اسلامي است و در همه تحولات مهم در ايران، تبريز و آذربايجاني‌ها پيشگام بودند.

 

وزير فرهنگ خاطرنشان کرد: در تاريخ ??? ساله تاسيس ايران نوين که از قرن دهم هجري مجددا هويت ملي ايراني اسلامي با محوريت مودت به مکتب اهل بيت عصمت و طهارت (عليهم السلام) در اين نقطه تاريخي شکل گرفت، مرز‌هاي هويتي خود را تعريف کرد و در اين مرز‌ها مذهب و ارادت به خاندان آل الله در محوريت اين گفتمان جديد بود که حوزه فرهنگ، ادب و زبان جلوه جديدي پيدا کرد و توليدات مهم فرهنگي هنري به وجود آمد و يک دوره جديد و زايش تمدني در اين منطقه از کشور آغاز شد.

 

اسماعيلي گفت: اتفاقي که در 400 سال قبل در اين نقطه از کشور شکل گرفت، بناي يک سازه جديد تمدني را بر محور نظام مدني شيعي شکل داد و امروز وقتي از مواريث تبريز و آذربايجان صحبت مي‌کنيم، از مواريث ايران سخن مي‌گوييم، زيرا غيريتي وجود ندارد و همه داشته‌هاي اين خطه مفاخر ايران زمين هستند.

 

وي اظهار کرد: در دلاوري‌هايي که در جنگ‌هاي نابرابر ايران و روس آغاز شده و در مشروطه به قله رسيد، ستارخان و باقرخان و مشروطه خواهان تبريزي علم استقلال و آزادي اين سرزمين را بر دوش گرفتند و در انقلاب اسلامي و نهضت بزرگ امام راحل درخششي جهاني پيدا کرد.

اسماعيلي با بيان اينکه نامگذاري روز شعر و ادب فارسي به نام شهريار، نشانگر وحدت و انسجام ملي ايرانيان است گفت: به شهرياري که فرزند خطه آذربايجان است و اشعار بي نظير حيدربابا و خان ننه را سروده افتخار مي‌کنيم و در کنار سروده‌هاي بي نظير ترکي که سرمايه بزرگ امروز آذربايجان است در شعر فارسي نيز در قله شعر و ادب فارسي قرار دارد.

 

وي ادامه داد: شهريار امروز در جايگاه نماد شعر و ادب فارسي نشسته و ما همه به آن افتخار مي‌کنيم و به اين فرزند بزرگ منطقه که آوازه آن در مرز‌هاي جغرافيايي محصور نمانده و يکي از نماد‌هاي اصلي ايران فرهنگي، شهريار و شعر اين بزرگمرد است، ما به وجود شهريار مي‌باليم و به او، زندگي، اشعار، سيره، سلوک، عقلانيت، معنويت، شخصيت، انقلابيگري و مردمي گرايي اين شخصيت بزرگ درود مي‌فرستيم.

 

تاثيرگذاري مکتب تبريز و آذربايجان در آسياي ميانهاسماعيلي با بيان اينکه شهريار براي هميشه در تارک تاريخ اين مرز و بوم ايستاده و براي ما يکي از مظاهر عمده و اصلي در انسجام و هويت ملي ايراني‌ها است گفت: در دولت مردمي بنا اين است که اين مفاخر را سردست بگيريم و به نسل جديد بشناسانيم و در زمان کنوني فرزندان تبريز با اين مواريث بي نظير خود آشنا شوند و با مفاخر ارجمند بيش از گذشته انس بگيرند.

 

وي اظهار کرد: راه براي شکوفايي هرچه بيشتر اصحاب فرهنگ و هنر فراهم است و پروژه‌هاي عمراني استان با شتاب خوبي در جريان است و در مقبره الشعرا گام‌هاي بلندي برداشته شده و اعتبار دور دوم سفر نيز در حال تخصيص است و يک مکان باشکوه در شان نام و بلنداي آوازه شعر و شاعري در حال آماده سازي و تمهيد است.

 

مقبره الشعراي تبريز بر اساس اسناد و مدارک تاريخي، مدفن ??? تن از شاعران و عارفان نامي ايران زمين از جمله ‘شهريار ملک سخن است.

امروز همزمان با همايش ملي روز شعر و ادب فارسي از جمعي از فعالان فرهنگ و هنر آذربايجان شرقي از جمله حسن تقي زاده کرماني، مختار صدرمحمدي، جواد شريف نژاد، جلال محمدي، اميرعلي آذرطلعت، شهرام آبرومند و اصغر عباسپور تجليل شد.

 

 

 

 

 

 

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 3 + 3

  آخرین اخبار
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
تشکيل کميته ويژه براي اجراي پروژه استراتژيک جاده جلفا- کلاله
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.