1402/06/11 - 20 : 11
کد خبر: 43092
افزايش تعداد شرکتهاي دانش بنيان بخش کشاورزي آذربايجان شرقي به 49 عدد
احرار: افزايش توليد در محصولات کشاورزي از نشانه هاي دانش بنيان شدن اين حوزه است توليد مرغ در استان در آينده نزديک به 10 ميليون قطعه در سال خواهد رسيد

رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي گفت: توليد مرغ در آذربايجان شرقي در آينده نزديک به 10 ميليون قطعه در سال خواهد رسيد

به گزارش روابط عمومي سازمان جهاد کشاورزي استان، اکبر فتحي در برنامه آئينه خدمت شبکه سهند، عمده ترين وظيفه بخش کشاورزي را تامين امنيت غذايي دانست و گفت: منظور از امنيت غذايي تامين غذاي سالم و کافي، در شرايطي است که منابع محدود بوده و آب وخاک در شرايط بحراني قرار دارد.

وي با اشاره به روند رشد جمعيت کشور گفت: در اين وضعيت وظيفه بخش کشاورزي سنگين تر خواهد بود و ايجاب مي کند که از طريق نفوذ دانش در بخش کشاورزي به جاي افزايش سطح زير کشت، عملکرد خود را در واحد سطح افزايش دهيم. 

رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي مهمترين اقدامي که در يکسال گذشته در بخش کشاورزي صورت گرفته را افزايش ميزان ضريب نفوذ دانش در بخش کشاورزي دانست و افزود: نام گذاري امسال توسط مقام معظم رهبري در قالب ادامه شعار سال قبل در باره دانش بنيان بودن در بخش کشاورزي بود. رهبري فرمودند که بخش کشاورزي در حوزه دانش بنيان از ساير بخش ها عقب مانده است. بنابراين تمام تلاش استان آذربايجان شرقي با راهبردهاي استاندار محترم افزايش تعداد شرکتهاي دانش بنيان در بخش کشاورزي بود.

فتحي افزود: در مقطعي تنها 3 شرکت دانش بنيان فعاليت داشت اما اکنون تعداد شرکتهاي دانش بنيان فعال در بخش کشاورزي به عدد 15 رسيده است و حدود 34 شرکت دانش بنيان ديگر در حال طي کردن مراحل اجرايي تبديل شدن به شرکت دانش بنيان هستند.

وي با اشاره به راه اندازي دهکده فناوري و نوآوري بخش کشاورزي در استان، گفت: تمام شرکتهايي که در حوزه کشاورزي فعاليت مي کنند و روند کسب عنوان دانش بنيان را طي مي کنند مي توانند در مرکز تحقيقيات کشاورزي مستقر شوند.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي در خصوص نتايج افزايش ضريب دانش در حوزه کشاورزي استان گفت: مهمترين نتيجه اين اقدامات اين بود که علي رغم تمامي شرايط جوي از قبيل کاهش ميزان بارندگي و افزايش دما که استان و کشور درگير آن هست، ميزان توليد محصولات کشاورزي استان افزايش پيدا کرد و اين در شرايطي است که عمده محصولات توليدي در بخش کشاورزي استان کشت ديم است.

فتحي از خريد بيش از 420 هزار تن گندم از کشاورزان خبر داد و افزود: اين ميزان نسبت به سال گذشته نزديک به 80 درصد و نسبت به سال 99، 300 درصد افزايش را رقم زده است. گندم قوت غالب مردم را تشکيل مي دهد و اين خبر خوشحال کننده اي براي مردم است که در حوزه گندم به خودکفايي رسيده ايم و اين موفقيت با طرح جهش توليد در ديمزارها ميسر شد که کار مشترک ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) و وزارت جهادکشاورزي بود. در اين طرح کارشناسان کشاورزي همگام با کشاورزان زحمت کش استان و با تلفيق دانش بومي و دانش جديد و با روشهاي به نژادي، به زراعي و اصلاح ارقام به اين مهم دست يافتند. مقام معظم رهبري در ابتداي سال در حوزه گندم و ديم تاکيد زيادي داشتند و خوشبختانه استان آذربايجان شرقي بصورت شاخص توانست کارنامه قابل قبولي در حوزه توليد گندم ازطريق جهش توليد در ديمزارها که از  طرحهاي موفق دولت است، رقم بزند.

وي توليد مرغ گوشتي را از ديگر فعاليتهاي شاخص دولت در بخش کشاورزي قلمداد کرد و افزود: ما در حوزه گوشت مرغ نيازمند محصولات استانهاي آذربايجان غربي و اردبيل بوديم اما با اتمام طرحهاي نيمه تمام در حوزه مرغ گوشتي اين نيازمندي برطرف شد. ظرفيت جوجه ريزي استان 3 ميليون قطعه بود که ما را وابسته به استانهاي هم جوار مي کرد؛ ولي اکنون ظرفيت جوجه ريزي به 5 ميليون قطعه رسيده است و اين ميزان در آينده نزديک 2 برابر خواهد شد و به 10 ميليون قطعه در سال خواهد رسيد و در توليد مرغ گوشتي به خودکفايي خواهيم رسيد.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي بيان کرد: قيمت توليدات بخش کشاورزي متاثر از قيمت هاي جهاني است. زماني که قيمت عوامل توليد رو به افزايش است، طبيعتا قيمت محصول نهايي هم افزايش خواهد يافت. زماني که قيمت جهاني مواد اوليه توليد مرغ گوشتي افزايش پيدا کند، طبيعتا محصول نهايي هم افزايش قيمت خواهد داشت. قيمت نهايي بايد براي توليد کننده مقرون به صرفه باشد تا توليد را ادامه دهد. با سرکوب قيمت ، رشد توليد صورت نخواهد گرفت. وقتي که شعار مقام معظم رهبري و يا نامگذاري سال «رشد توليد و مهارم تورم» است نشان مي دهد بدون رشد توليد و تنها با سرکوب قيمت ها نمي توانيم تورم را کنترل نماييم. سرکوب قيمت موجب خروج سرمايه هاي بخش کشاورزي شده و منجر به عدم رشد توليد مي شود.

فتحي افزايش سرمايه گذاري در بخش کشاورزي را يکي از اقدامات فرخنده در دو سال نخست دولت سيزدهم قلمداد کرد و افزود: کارشناسان کشاورزي هميشه گله مند بودند که ميزان سرمايه گذاري در بخش کشاورزي کمتر از بخشهاي صنعت و خدمات است که انتقاد درستي بود. در کشور 95 درصد سرمايه گذاري در بخش صنعت و خدمات است و تنها 5 درصد سرمايه گذاري در بخش کشاورزي است. خوشبختانه جذابيتي که در بخش کشاورزي ايجاد شد، باعث افزايش سرمايه گذاري در بخش کشاورزي استان  گرديد؛ چنانچه سال گذشته بخش خصوصي10 هزار ميليارد تومان در بخش کشاورزي سرمايه گذاري کرد که بخشي از آن در زنجيره توليد مرغ مادر، تخمگذار و گوشتي و يا در حوزه صنايع تبديلي و گلخانه ها بود که يک اتفاق بسيار خوب براي استان است و تعديل قيمت ها را رقم خواهد زد.

وي ادامه داد: خوشبختانه علاوه بر مرغ تخمگذار در بخش گلخانه هم سرمايه گذاري خوبي انجام شده است بطوريکه  در حال حاضر در سطح استان 345 هکتار گلخانه در حال فعاليت هستند اما در اوايل شروع به کار دولت سيزدهم 247 هکتار بود . در حال حاضر100 هکتار گلخانه ديگر با پيشرفت فيزيکي 10 تا 90 درصدي در حال احداث هستند. در بخش هاي صنايع تبديلي هم سرمايه گذاري هاي خوبي انجام گرفته و در زمينه تغيير الگوي کشت نيز کشاورزان پيشرو هستند و سرمايه گذاري کرده اند که اين موارد بيانگر اين است که بخش کشاورزي جذابيت لازم براي سرمايه گذاري را پيدا کرده است و اين باعث شده است تا از حوزه صنعت و خدمات هم جذب سرمايه گذار داشته باشيم .

رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي گفت: کشاورزان ما به جايگاهي رسيده اند که امنيت غذايي و امنيت آبي را در کنار هم مي بينند نه در تقابل هم و ارزش آب را نيز به خوبي درک کرده اند. عمده توليد ما متکي به ديم است و کشاورزان از نزولات جوي استفاده بهينه کرده اند و توليد محصول داشته اند. ما در آذربايجان شرقي کشاورزي نيمه آبي هم داريم و کشاورزي آبي مطلق خيلي کم در سطح استان وجود دارد.

وي در خصوص درياچه اروميه گفت: حدود 10 درصد سهم آبي درياچه اروميه از استان آذربايجان شرقي تامين مي شود و 90 درصد بقيه از استانهاي آذربايجان غربي و کردستان تامين مي شود اما بيشترين ضرر خشکي درياچه اروميه نصيب استان ما شده است؛ کشاورزان منطقه در استفاده از ارقام مناسب تحت عنوان اصلاح الگوي کشت قدمهاي خوبي برداشته اند و از ارقام بومي که از لحاظ آب بر بودن پرمصرف است، استفاده نمي کنند و ارقام اصلاح شده که با کمترين مصرف آب محصولات با تناژ بالا را توليد مي کنند را جايگزين کرده اند.

فتحي در خصوص طرح ملي الگوي کشت گفت: آيين نامه مربوط به اصلاح الگوي کشت اولين بار در دولت سيزدهم تدوين شد و اوايل سالزراعي جاري ابلاغ گرديد. خوشبختانه اين الگو در سطح استان حدود 85 درصد اجرايي شده است که البته بيشترين علت جبر طبيعت بود که ما را به کاشت محصول کم آب بر سوق داد. البته اقدامات سازه اي هم لازم است که بايد کانال هاي آب بصورت لاينينگ شود تا از هدر رفت آب جلوگيري شود و در داخل مزرعه از سيستم هاي نوين آبياري استفاده شود. خوشبختانه تا اين لحظه حدود 51 هزار هکتار از اراضي زراعي استان به شبکه آبياري مجهز شده است و حدود 70 هزار هکتار هم به سيستم آبياري نوين مجهز شده است. 7033 هکتار سيستم نوين آبياري در آذربايجان شرقي در دست اجرا مي باشد که تا 2 الي 3 ماه آينده به بهره برداري مي رسد. در طول امسال نيز حدود 4هزار هکتار مجهز به سيستم آبياري نوين شده است که اين اقدامات در راستاي بهينه سازي مصرف آب کشاورزي صورت گرفته است.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي در مورد کشت محصولات غير بومي در سطح استان گفت: هميشه اين سوال در ذهن مردم وجود دارد که چرا سويا و ذرت که جزء محصولات عمده مصرفي است در سطح استان توليد نمي شود. ذرت و سويا جزو محصولات آب بر است که در اين حالت بايد از ميزان کشت گندم کاسته شود و همچنين بيشترين ميزان آب هم بايد به اين 2 محصول اختصاص داده شود . اگر مزيت نسبي را فرض قرار دهيم هر استان و يا هر کشوري مزيت کاشت تعدادي محصول را داراست و طبيعتا به سمتي کشيده مي شودکه بيشترين ميزان مزيت نسبي توليد محصول را لحاظ کند و آن محصول را کشت کند. کشت سيب و انگور از مزيتهاي آذربايجان شرقي است. انگور از جمله محصولاتي است که کمترين ميزان آبياري را داراست و سطح کشت پسته نيز در استان ما کم کم افزايش پيدا مي کند.

وي در خصوص بيمه تامين اجتماعي زنبور داران گفت: اين مساله به صندوق بيمه روستايي و عشايري که زير نظر وزارت کار است مربوط مي شود اما چون ما متولي بخش کشاورزي هستيم مطالبه مي کنيم که اين امر نياز به قانون گذاري در مجلس و رايزني با نمايندگان محترم استان دارد. البته مکاتباتي نيز با وزارت کار توسط نظام صنفي انجام شده و در حال پيگيري موضوع هستيم.

فتحي با اشاره به عزم راسخ دولت در بازگرداندن واحدهاي راکد به چرخه توليد گفت: در بخش کشاورزي حدود 30 واحد طي امسال ازطريق تامين تسهيلات و رفع موانع به چرخه توليد بازگردانده شد. در زمينه تامين سرمايه در گردش در حوزه واحدهاي مرغداري، با کمک بانک کشاورزي و همکاران سازمان جهاد کشاورزي استان با تشکيل پرونده بصورت اضطراري در سطح کشور، رتبه سوم کشوري در جذب سرمايه در گردش را به خود اختتصاص داديم. تمام تسهيلات اختصاص يافته به واحدهاي توليدي تحت نظارت بانک عامل و دستگاه معرف است و بر اساس پيشرفت فيزيکي به آنها مرحله به مرحله پرداخت مي شود که در اين زمينه هم جهادکشاورزي و هم بانک نظارت کامل به تسهيلات اختصاصي به واحدها را دارند.

 

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 9 + 9

  آخرین اخبار
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
  پربازدیدترین اخبار
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.