1402/06/11 - 20 : 4
کد خبر: 43090
ايجاد 160 هزار شغل خانگي طي دو سال گذشته
احرار: بر اساس اعلام دبيرخانه ستاد ساماندهي و حمايت از مشاغل خانگي وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي طي دو سال دولت سيزدهم 160 هزار شغل خانگي ايجاد شده است.

در حال حاضر اشتغال خانگي سهم بسزايي در توليد ناخالص داخلي بسياري از کشورهاي توسعه يافته داشته و از ارزش افزوده بالايي برخوردار است. مطابق ماده 2 قانون ساماندهي و حمايت از مشاغل خانگي، مشاغل خانگي شامل آن دسته از فعاليت‌هايي است که توسط عضو يا اعضاي خانواده در فضاي مسکوني در قالب يک طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ايجاد اخلال در آرامش واحدهاي مسکوني همجوار شکل مي‌گيرد و منجر به توليد خدمت و يا کالاي قابل عرضه به بازار خارج از محيط مسکوني مي‌شود.
در کشور ما بخش اعظمي از متقاضيان مشاغل خانگي را بانوان تشکيل مي‌دهند که مي‌توانند در 512 رشته مصوب مشاغل از جمله رشته‌هاي صنايع دستي، فرهنگي و هنري، امور توليدات دامي، شيلات، صنايع تبديلي، تکميلي و توليدات گياهي و کشاورزي و فرش دستباف به فعاليت بپردازند.
بر اساس آمارها از ابتداي شروع به کار دولت سيزدهم تاکنون بيش از 160 هزار شغل خانگي در کشور ايجاد شده و زنان با ?? درصد بيشترين سهم در ايجاد کسب و کارهاي خانگي را داشته‌اند.
آنطور که همتيان ـ رئيس دبيرخانه ستاد ساماندهي حمايت از مشاغل خانگي وزارت کار گفته يکي از تجربيات موفق دولت سيزدهم دستيابي به کارآمدي‌هاي اقتصاد مقاومتي است و يکي از دستاوردها با تغيير رويکرد در خط‌ مشي‌گذاري مشاغل خانگي رخ داد و طي اين دو سال بيش از 160 هزار کسب‌وکار خانگي ايجاد شد.
به گفته وي اين آمار نسبت به دولت‌هاي قبل رشد بي‌سابقه داشته و با اين نقشه راه مي‌توان اقتصاد را مردمي کرد.
سال گذشته 103 هزار فرصت شغلي جديد از محل منابع اشتغال خانگي ايجاد شد که اين ميزان اشتغال معادل 10 درصد کل اشتغال ايجاد شده در سراسر کشور است اما هدفگذاري وزارت کار براي سال 1402 افزايش سهم اشتغال خانگي است به نحوي که 15 درصد کل اشتغال ايجاد شده از محل طرح‌هاي مشاغل خانگي خواهد بود.
در سال گذشته مبلغ سه هزار ميليارد تومان وام و تسهيلات مشاغل خانگي در بودجه 1401 اختصاص يافت و پرداخت تسهيلات مشاغل خانگي نسبت به دولتهاي گذشته 100 درصد افزايش پيدا کرد. امسال معاون اشتغال وزارت کار از افزايش تسهيلات مشاغل خانگي به چهار هزار ميليارد تومان خبر داد و عنوان کرد که تسهيلات مذکور نسبت به سال گذشته از رشد 35 درصدي برخوردار بوده و طبق اعلام بانک مرکزي در صورتي که تا پايان مهر ماه 70 درصد تسهيلات مشاغل خانگي جذب شود، منابع جديدي از سوي بانک مرکزي اختصاص خواهد يافت.
در راستاي تسهيل صدور مجوزهاي کسب و کار و رفع مانع زدايي از ايجاد مشاغل، وزارت کار مدت زمان صدور مجوز فعاليت‌هاي مشاغل خانگي را به سه روز کاهش داد و ساز و کار جديدي براي فعاليت مشاغل خانگي تعيين کرد. در اين ساز و کار به منظور تسهيل صدور مجوزها، رشته‌هاي مشاغل خانگي به دو گروه ثبت محور و مجوز محور تقسيم و مشمول دريافت مجوز شده‌اند که در سامانه mashaghelkhanegi.mcls.gov.ir براي عموم مردم قابل دسترس است.
به گزارش ايسنا، در دولت سيزدهم با کاهش زمان صدور مجوزهاي کسب و کار و رشد مجوزهاي مشاغل خانگي،متقاضيان کسب و کار خانگي در کمترين زمان ممکن مجوز خود را دريافت کرده و از تسهيلات پيش‌بيني شده مشاغل خانگي بهره‌مند شدند.
انتهاي پيام/

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 7 + 4

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.