1394/05/13 - 12 : 40
کد خبر: 4103
گزارش:
شهر جديد سهند قرباني مسکن مهر
احرار نيوز: شهر جديد سهند با هدف اسکان دادن سرريز تبريز در سال 85 ايجاد شد که حالا اين شهر به دومين شهر جديد پرجمعيت کشور تبديل شده و جمعيت آن به بيش از 120 هزار نفر رسيده است.

ايجاد شهر جديد سهند در سال 1366و همزمان با اجراي سياست هاي ايجاد شهرهاي جديد با هدف كاهش تراكم شهر تبريز و تعديل جمعيت آن و همچنين تامين مسكن مناسب براي حاشيه نشينان تبريز در هيئت دولت وقت تصويب شد و بنا بود در اين شهر سرريز جمعيت تبريز اسکان يابند.

ساماندهي جمعيت روبه رشد كلانشهر تبريز، ايجاد اشتغال و نظام ساماندهي اسكان، ارتقاي كيفيت زندگي شهروندان و بهبود شرايط زيست محيطي دلايلي بودند که باعث شد در سال 1370 شهر جديد سهند در محور ارتباطي تبريز آذرشهر و در دامنه كوه سهند و در فاصله 20 كيلومتري جنوب غربي تبريز مكان يابي و به تصويب شوراي عالي معماري و شهرسازي برسد.

زمان به سرعت پيش رفت و امکانات و زيرساخت هاي محدودي در آن زمان براي اين شهر فراهم شد و جمعيتي 13 هزار نفري در فاز يک سهند اسکان يافت تا اينکه شهر جديد سهند در سال 1387 با افتتاح ساختمان شهرداري و انتخاب شهردار، به عنوان پنجاه و هشتمين شهر آذربايجان شرقي و سومين شهر شهرستان اسکو پس از شهرهاي اسکو و ايلخچي شناخته شود.

قيمت مناسب مسکن، عدم آلودگي هوا، نزديکي به تبريز و چند مزيت ديگر باعث شد تا از اين مدت به بعد جمعيتي چند هزار نفري به سمت سهند روانه شوند و در سرشماري سال 1390 جمعيت اين شهر جديد به بيش از ?? هزار نفر برسد.

احداث ?? هزار واحد مسکن مهر در فازهاي دو، سه و چهار و تحويل دادن بخش اعظمي از اين واحدها به متقاضيان که بيشتر از شهرستان هاي ديگر استان غير از تبريز بودند باعث شد تا براساس اعلام شهرداري سهند در اين شهر بالغ بر 120 هزار نفر زندگي کنند.

موقعيت جغرافيايي و نزديکي به مرکز استان مهمترين عاملي بود که باعث شد تا خيلي از مردم شهرستان هاي ديگر استان که مجذوب زيبايي هاي تبريز و موقعيت هاي اقتصادي و صنعتي آن شده بودند به سهند پناه آورند و در اين شهر اسکان يابند.

جاده پرترافيک تبريز آذرشهر تنها راه ارتباطي جمعيت 120 هزار نفري سهند

بدون شک احداث اين تعداد واحد مسکن مهر در حالي که اين شهر باهدف اسکان سرريز جمعيتي تبريز ايجاد شده بود باعث شد تا تحويل دادن مسکن هاي مهر به متقاضيان در فازهاي دو، سه و چهار به جاي ايجاد زيرساخت ها در سهند و به خصوص فاز يک به اولويت اصلي مسئولان تبديل شود و سهند قرباني مسکن مهر شود.

سهند زيرساخت هاي اصلي لازم براي اسکان اين تعداد جمعيت را ندارد و مردم اين شهر جديد تنها مسير ارتباطي شان جاده تبريز – آذرشهر است که خود اين جاده نيز جوابگوي نيازها نيست و در بيشتر ايام سال ترافيک بالايي دارد.

بر اساس اين گزارش، اجراي بزرگراه تبريز- سهند در سال 1387 و با هدف کنترل و کاهش ترافيک جاده تبريز – آذرشهر به تصويب رسيد و در سفر استاني رئيس جمهور وقت به آذربايجان شرقي اعتبارات ويژه اي به اين طرح اختصاص يافت ولي هم اکنون بعد از گذشت هفت سال هنوز خبري از افتتاح آن نيست و مسئولان کمبود اعتبار را دليل اصلي پيشرفت کند اين پروژه مي دانند.

نبود مرکز درماني و بيمارستان مجهز، کمبود مراکز سياحتي و فرهنگي، عدم وجود منابع آبي مناسب و چندين کمبود ديگر باعث بروز مشکلات زيادي براي اسکان يافتگان در اين شهر شده است.

تکميل مسکن هاي مهر باعث بي توجهي مسئولان به ايجاد زيرساخت ها در سهند شد

يکي از شهروندان شهر جديد سهند که در فاز يک و محله يک اين شهر زندگي مي کند در گفتگو با خبرنگار مهر بيان کرد: سهند در ابتدا شهر بسيار خوب و آرامي بود که با آغاز احداث هزاران واحد مسکن مهر اين شهر همچون تبريز به شهري شلوغ، پرترافيک و آلوده تبديل شد.

اسدالله سلماني با اشاره به اينکه واحدهاي آپارتماني ارزان قيمت و موقعيت جغرافيايي و نزديکي به تبريز باعث شد تا سهند روز به روز رشد کند و بر جمعيت آن افزوده شود، گفت: ولي احداث و تکميل مسکن هاي مهر باعث بي توجهي و غفلت مسئولان از ايجاد زيرساخت هاي لازم براي زندگي در اين شهر شد.

وي سپس ادامه داد: من خودم زماني در تبريز اجاره نشين بودم و به جهت کارم مجبور بودم هميشه در تبريز باشم ولي به جهت نزديکي سهند به تبريز تصميم گرفتم آپارتماني در اين شهر جديد بخرم و در سهند زندگي کنم و براي کار به تبريز رفت و آمد کنم.

اين شهروند سهندي همچنين افزود: خيلي از اهالي محلات يک، دو و سه در فاز يک شهر جديد سهند از خود تبريز و شهرهاي نزديک به سهند آمده اند و اينجا آپارتمان و واحد خريده اند ولي ساخت مسکن هاي مهر باعث شد تا از شهرستان مختلف استان همچون مراغه، شبستر، بناب، اهر و ورزقان به اين شهر بيايند و در اينجا زندگي کنند، درحاليکه اين شهر با هدف اسکان سر ريز تبريز ايجاد شده بود.

سلماني افزود: ضعف در ارائه خدمات آب، برق و گاز، فقدان مراکز درماني و بهداشتي و مدارس و کيفيت نامطلوب مسکن هاي ساخته شده صداي نارضايتي صاحب خانه هاي مسکن مهر را درآورده است.

نبود مرکز درماني مجهز با کادر پزشکي متخصص مشکل اصلي مردم سهند

يکي ديگر از شهروندان سهند در گفتگو با خبرنگار مهر به کمبود امکانات مختلف در اين شهر اشاره کرد و گفت: اگر فردي از خانواده شما در اين شهر بيمار شود بايد براي مداواي وي به تبريز و يا اسکو برويد چراکه اين شهر فقط يک درمانگاه کوچک و چند پزشک عمومي دارد که فقط مي توانند آمپول بزنند و يا قرص هاي سرماخوردگي تجويز کنند.

رضا سفيدي با تاکيد بر اينکه در اين شهر با جمعيت بالاي 100 هزار نفر سينما و مرکز تفريحي وجود ندارد، گفت: در اين شهر فقط چند پارک کوچک ساخته شده که به قدري مملو از جمعيت هستند که نرفتن به اين مکان هاي شلوغ بهتر از رفتن است.

وي به بروز برخي مشکلات فرهنگي نيز در اين شهر اشاره کرد و ابراز داشت: مردم اين شهر از نقاط گوناگون استان آذربايجان شرقي و ديگر استان هاي کشور هستند که فرهنگ هاي مختلفي دارند و بايد مسئولان در کنار گسترش و توسعه اين شهر به فکر مسائل فرهنگي و اجتماعي سهند نيز باشند.

سفيدي سپس افزود: ما به اين شهر مهاجرت کرديم تا مشکلاتمان کاهش يابد ولي مشکلات در شهر جديد سهند بسيار زياد است و با گسترش شهر و افزايش جمعيت آن نيز متاسفانه باز بيشتر مي شود.

اسکان 150 هزار نفر در شهر جديد سهند اشتباه و غيراصولي است

استاندار آذربايجان شرقي نيز در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص مشکلات مردم شهر جديد سهند اظهارداشت: کمبود منابع آبي و نبود مسيرهاي ارتباطي جزو مشکلات اصلي مردم اين شهر است.

اسماعيل جبارزاده با اشاره به اينکه اسکان 150 هزار نفر در شهر جديد سهند اشتباه و غيراصولي است، افزود: در اين شهر بيش از 36 هزار واحد مسکن مهر در حال ساخت است که بايد زيرساخت هاي لازم براي زندگي را در فازهاي مختلف اين شهر ايجاد کرد.

وي با تاکيد بر اينکه مسئولان مربوطه را موظف به رفع مشکلات موجود سهند کرده ايم، گفت: تا سال آينده بخش اعظم مشکلات شهر جديد سهند برطرف مي شود.

جبارزاده احداث 35 هزار واحد مسکوني در شهر جديد سهند را غيرکارشناسي و غيرعلمي دانست و ابراز داشت: طرح جامع شهر جديد سهند غيرعلمي است و بايد اين طرح به صورت ويژه بازنگري شود.

وي با بيان اينکه طرح جامع شهر جديد سهند بايد مورد بررسي بيشتر قرار گيرد، گفت: در هر حال الحاق 35 هزار واحد مسکوني با عنوان بازنگري در طرح جامع قابل قبول نيست چراکه فلسفه ايجاد شهر جديد سهند اين بود که بتواند بخشي از مشکلات شهر تبريز مانند حاشيه ‌نشيني و بافت فرسوده را حل کند و حال بايد پرسيد تا چه اندازه توانسته است در حل اين مشکلات موثر باشد.

به جاي بازنگري در طرح جامع سهند بايد به فکر تکميل نواقص فازهاي چهارگانه اين شهر بود

عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي نيز در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص مشکلات شهر جديد سهند گفت: سهند براي اسکان سرريز جمعيتي تبريز ايجاد شد ولي بعدها طبق مصوبات دولت وقت قرار شد مسکن هاي مهر در شهر جديد سهند ساخته شود.

محمد حسين فرهنگي سپس افزود: احداث مسکن هاي مهر شروع شد و طبق قانون ساماندهي مسکن ها قرار شد بيشترين تعداد واحدهاي مسکن مهر آذربايجان شرقي در سهند احداث شود.

وي همچنين ادامه داد: اين ساخت و سازها باعث اسکان جمعيتي زياد در اين شهر شد و زيرساخت هاي اصلي براي زندگي همزمان با اين موضوع پيشرفت نکرد.

اين نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسکو با تاکيد بر اينکه مشکلات ارتباطي و راه هاي دسترسي به سهند از مشکلات جدي مردم است، گفت: قرار بر اين بود که آزاد راه تبريز سهند و متروي تبريز به سهند همزمان با احداث واحدهاي مسکن مهر ايجاد شود ولي کندي اين پروژه ها باعث شد که هم اکنون اين طرح ها به بهره برداري نرسند ولي مسکن هاي مهر به متقاضيان تحويل داده شود.

فرهنگي با بيان اينکه بايد مسئولان به قول هاي خود در خصوص اين شهر عمل کنند، ادامه داد: بايد زيرساخت ها تکميل شود و به جاي بازنگري در طرح جامع سهند بايد به فکر تکميل نواقصات فازهاي چهارگانه اين شهر بود.

سهند پتانسيل هاي بالايي در زمينه هاي اقتصادي و سرمايه گذاري دارد

نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسکو در مجلس نيز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به  اينکه بايد مشکلات شهر جديد سهند هرچه سريعتر برطرف شود، گفت: سهند پتانسيل هاي بالايي در زمينه هاي اقتصادي و سرمايه گذاري دارد ولي بايد در ابتدا به فکر تکميل نواقصات و ايجاد زيرساخت هاي لازم براي مردم اين شهر بود.

ميرهادي قره سيد با اشاره به جمعيت 120 هزار نفري سهند اظهار داشت: فضاي آينده اين شهر مثبت است ولي به شرطي که نواقصات سهند تکميل شود.

وي با بيان اينکه تکميل بزرگراه تبريز سهند يکي از نيازها و زيرساخت هاي اصلي منطقه است، گفت: در سفر اخير رئيس جمهور به استان مبلغ 500 ميليارد ريال به اين بزرگراه اختصاص يافت که اميدواريم اين محور ارتباطي تا پايان سال 95 به بهره برداري کامل برسد.

قره سيد به ضرورت ورود متروي تبريز به سهند تاکيد کرد و گفت: بيشتر مردم منطقه به تبريز رفت و آمد زيادي دارند که نياز است براي دسترسي آسان آنها فکري انديشيد و براي اين منظور نياز است مترو و بزرگراه هرچه زودتر ايجاد شوند.

شهر جديد سهند به صورت کامل به شهرداري اين شهر تحويل داده شود

وي ادامه داد: درخواست ما از مسئولان سازمان تامين اجتماعي نيز اين است که بيمارستاني که موظف هستند در استان احداث کنند را در شهر جديد سهند احداث کنند چراکه اين شهر جمعيت بالاي ??? هزار نفري تا چند سال آينده خواهد داشت.

نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسکو سپس گفت: بايد شهر جديد سهند به صورت کامل به شهرداري اين شهر تحويل داده شود تا کارها با سرعت بيشتري دنبال شود.

بدون شک سياست ايجاد شهرهاي جديد که پس از پيروزي انقلاب اسلامي مطرح شد يكي از بزرگترين و با اهميت ترين سياستهايي است كه در زمينه شهرسازي و شهرنشيني اتخاذ شده ولي متاسفانه کمبود امکانات و عدم رشد متوازن جمعيت با امکانات و زيرساخت ها باعث شده مردم اين شهرهاي جديد از جمله سهند با مشکلات اساسي روبه رو باشند که اميدواريم تا با تعامل همه مسئولان و تخصيص اعتبارات لازم شاهد رفع مشکلات مردم شهر جديد سهند باشيم

منبع: مهر

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 8 + 1

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.