1402/06/02 - 17 : 42
کد خبر: 40064
رييس سازمان جهادکشاورزي استان آذربايجان شرقي:
ضريب مکانيزاسيون کشاورزي استان آذربايجان شرقي بالاتر از ميانگين کشور است
احرار: رييس جهاد کشاورزي استان با اشاره به خريد 187 دستگاه کمباين هاي کشاورزي در طول يکسال اخير اظهار کرد : با افزايش اين کمباين ها به ناوگان ماشينالات کشاورزي ضريب مکانيزاسيون کشاورزي از متوسط کشوري فراتر رفت.

اکبرفتحي در نشست خبري با اصحاب رسانه با اشاره به شعار سال اظهار کرد : از ابتداي سال که شعار رشد توليد، مهار تورم مطرح گرديد در بحث رشد توليد برنامه ريزي ها انجام شد و به واحدهاي اجرايي ابلاغ شد و بر اساس آن اکنون رشد توليد را در بخش هاي مختلف شاهد هستيم و باور داريم در حوزه مهار تورم علاوه بر آنکه از طريق رشد توليد تاثيرگذار است  از طريق تنظيم بازار و ساماندهي شبکه بازار رساني محصولات کشاورزي مي تواند در رشد وکنترل ورم موثر باشد

وي با بيان اينکه وظيفه اصلي بخش کشاورزي ايجاد امنيت غذايي است گفت : امنيت غذايي براي جمعيتي که روبروز در حال افزايش است و ازمنابعي که روز بروز در حال کمتر شدن است  اما با کمک کشاورزان و فعاليت شبانه روزي کشاورزان و کارشناسان کشاورزي علي ارغم تمام تهديدات و نابساماني و ناملايمات جوي در حوزه تاکمين امنيت غذايي به طور موفق عمل کرده است .

افزايش 80 درصدي گندم خريداري شده نسبت به سال قبل

اکبر فتحي با بيان اينکه ميزان گندم خريداري شده اکنون به 400 هزار تن رسيده است ابراز کرد: اين ميزان گندم خريداري شده با وجود افزايش دما، کاهش بارندگي و شرايط نامساعد جوي و همچنين خشکسالي و سرمازدگي شديد  و بدست آمده است که به دليل توصيه هاي فني کارشناسان کشاورزي  و زحمات کشاورزان و همچنين  طرحي به نام جهش توليد در ديم زارها بوده است .

فتحي از افزايش 80 درصدي خريد گندم نسبت به سال قبل خبر داد و اظهار کرد: مبلغ بسيار ناچيزي به کشاورزان تا کنون پرداخت شده و شرمنده کشاورزان هستيم وي با پيگيري هاي انجام شده و قول هاي مساعد داده شده در حدود 50 هزار ميليارد تومان در طول هفته آتي به کشاورزان پرداخت خواهد شد .

وي همچنين  به رشد خريد دانه هاي روغني نيز اشاره کرد و افزود  : در اين مينه نيز پرداخت وجوه مربوطه به کشاورزان در حال انجام است .

خودکفايي در زمينه توليد محصولات گلخانه اي

رييس سازمان جهاد کشاورزي همچنين به افزايش100 هکتاري گلخانه هاي استان در دولت سيزدهم اشاره کرد و گفت : بيشتر از 1000 هکتار در قالب شهرک هاي گلخانه اي که زيرساخت هاي آن در حال انجام است فراهم شده است و پروژه هايي که به صورت گلخانه افراد بازسازي مي شود که پيشرفت فيزيکي 10 الي 90 درصد دارند و با بهره برداري از آن ها مي توانيم در زمينه توليد محصولات گلخانه اي ادعاي خودکفايي کنيم.

 

85 درصد الگوي کشت اجرايي شده است

فتحي يکي از انتقادات وارد به بحث کشاورزي را فقدان الگوي کشت دانست و اعلام کرد: الگوي  کشت از ابتداي سال جاري  در سطح کل کشور به صورت رسمي تدوين و ابلاغ شد و در سطح استان نيز به تفکيک هر شهرستان  نوع محصول را مشخص و در اختيار کشاورزان قرار گرفت و اين الگوي کشت متناسب با  شرايط اقليمي، شرايط اقتصادي است و اما اين الگوي اکشت چقدر اجرا  مي شود بستگي به سياست هاي حمايتي دارد که قرار است انجام شود.

او افزود : 85 درصد از الگوي تدوين شده در بخش کشاورزي استان اجرايي شده است و در حوزه درياچه اروميه محصولات با نياز هاي آبي را حذف و محصولات با نياز آبي کمتر جايگزين نماييم .

 

فتحي  با اشاره به اينکه کشت قراردادي در راس برنامه هاي جهاد کشاورزي استان قرار دارد بيان کرد : کشت قراردادي يکي از اصولي است که کشاورزي ما  با توجه  به کوچک بودن  قطعات و ظرفيتي که دامداري ها و مرغداري ها دارند بايد به وسيله واحدهايي پشتيباني شود .

وي ادامه داد : واحدهاي کشت قراردادي از گندم و کلزا شروع شده بود وسپس براي ساير محصولات تدوين شد  و اکنون سيبهاي توليدي در استان تحت کشت قراردادي قرار دارند تا با  مازاد محصول آنچناني که قبلا با آن مواجه بوديم روبرو نشويم.

وي همچنين خريد 187 دستگاه کمباين هاي کشاورزي در طول يکسال اخير را  اقدام بي سابقه در کل کشور دانست واظهار کرد : به همت کشاورزان ، همکاران بخش کشاورزي و بانک کشاورزي اين تعدادکمباين به ناوگان ماشينالات  کشاورزي استان اضافه شد که با اين اقدام ضريب مکانيزاسيون کشاورزي از متوسط کشوري فراتر رفت.

طرح مردمي سازي يارانه ها را موفق مي دانم

وي به تحولاتي همچون جنگ اوکراين و روسيه اشاره کرد و گفت : اگراين اتفاق نمي افتاد  طرح مردمي سازي يارانه ها  که بيشترين تاثير ان در صنعت مرغداري و دامداري بود مي توانست در زمينه بهينه مصرف کردن منابع بسيار موثر باشد اما اين جنگ تمام معادلات را برهم زد و افزايش قيمت محصولات کشاورزي را در پي داشت با اينهمه با توجه به اقدامات صورت گرفته اين طرح را موفق مي دانم.

 

وي از سرمايه گذار مناسب در حوزه شيلات استان خبر داد و گفت : کل توليدات آبزي پروري استان از  7500  تن به 9500 تن رسيده است که در نوع خودش اقدام خوبي بوده است .

 وي ادامه داد : تنوع بخشي به توليدات شيلاتي تنها به ماهي منحصر نشده است  و اين تنوع بخشي در تمام توليدات شيلات استان  مورد توجه قرار گرفته است..

 

وي همچنين از ظرفيت 5.5 ميليون تني صنايع تبديلي خبر داد و گفت : در اين زمينه در برخي از محصولات مثل انگور، خرما  رتبه هاي اول تا سوم کشوري را داريم .

وي افزود: سرمايه گذاري هاي نسبتا مناسبي هم در دوسال اخير در حوزه نگهداري و بسته بندي و ذخيره و فراوري انجام گرفته است .

 وي همچنين از توسعه زير ساخت هاي کشاورزي خبر داد و گفت : در يکسال گذشته و  با سفر رياست جمهوري و تزريق  منابع براي تکميل طرح هاي نيمه تمام، طرح هايي همچون  طرح هاي خدا فرين ، طرح هاي نيمه تمام حاشيه ارس و ورزقان به بهره برداري رسيد و حدود 18 هزار هکتار از  اراضي مجهز به شبکه هاي فرعي ابياري شدند ..

وي به ضرورت توسعه سيستم هاي آبياري نوين  اشاره کرد و گفت :در حال حاضر سيستم آبياري نوين براي  هفت هزار و 123 هکتار از مساحت اراضي استان در دست اجراست که بزودي به بهره برداري خواهد رسيد.

 

پيش بيني 300 ميليون دلار صادرات تا پايان سال

رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان‌شرقي  ميزان صادرات را در سال جاري  300 ميليون دلار اعلام کرد و گفت : تاکنون در پنج ماهه فعلي ميزان صادرات 300 ميليون دلار است که پيش‌بيني  مي کنيم اين رقم به بيش از 300 ميليون دلار را تا پايان سال  برسد.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي همچنين با بيان اينکه صدور سند براي اراضي کشاورزي که تا دولت سيزدهم 28 هزار هکتار بود اعلام کرد : اين ميزان  در 2 سال دولت سيزدهم با بيش از 16 برابر افزايش به 456 هزار هکتار رسيد.

وي به افزايش تعداد شرکت هاي دانش بنيان اشاره کرد و گفت : قبلا 3 شرکت دانش بنيان داشتيم که اکنون به 13 شرکت ارتقا پيدا کرده و 35 شرکت نيز در نوبت تبديل به شرکت دانش بنيان هستد و دهکده نوآوري و فن آوري در مرکز تحقيقات کشاورزي استان راه اندازي شد.

فتحي همچنين از افتتاح 83 پروژه در بخش کشاورزي استان خبر داد و گفت : اين پروژه ها در بخش هاي صنابع تبديلي و شيلات و دام و طيور و شبکه هاي گلخانه اي و .. با اعتباري بالغ بر 6 هزار ميليارد تومان  و عمدتا از محل اعتبارات خصوصي به بهره برداري خواهد رسيد.

وي همچنين از افزايش رغبت سرمايه گذاران به فعاليت در بخش کشاورزي خبر داد و گفت : اکنون تجربه سرمايه گذاري در حدود 9 هزار ميليارتومان داشتيم که با در نوع خود قابل توجه است.

 

 

 

 

 

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 7 + 7

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.