1394/05/05 - 2 : 42
کد خبر: 3982
استاندار
نقش دانشگاه‌ها در دستگاه‌هاي اجرايي استان برجسته است
احرارنيوز: نشست مشترک رييس و اعضاي کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي و روساي دانشگاه‌هاي استان با حضور استاندار آذربايجان شرقي و عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي به ميزباني دانشگاه تبريز برگزار شد.

به گزارش احرار نيوز به نقل از روابط عمومي دانشگاه تبريز، نشست مشترک رييس و اعضاي کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي و روساي دانشگاه‌هاي استان با حضور استاندار آذربايجان شرقي و عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي به ميزباني دانشگاه تبريز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه تبريز، استاندار آذربايجان شرقي، در اين آيين با تاکيد بر اينکه در استان آذربايجان شرقي به استفاده از توان دانشگاه‌ها و اساتيد، در اداره استان توجه ويژه اي شده و امروزه نقش دانشگاه‌ها در دستگاه‌هاي اجرايي برجسته است، تصريح کرد: از نخستين روزهاي مسئوليت خود تاکيد کرده‌ام که هيچ پروژه‌اي نبايد بدون پيوست مطالعاتي و علمي اجرا شود و امروز همه مديران ملزم به استفاده از ظرفيت علمي دانشگاه‌ها در اجراي پروژه‌هاي خود هستند.
دکتر اسماعيل جبارزاده، در ادامه با اشاره به نقش مجلس شوراي اسلامي در زمينه‌سازي براي حضور دانشگاه‌ها در اداره امور کشور، يادآور شد: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي مي‌توانند در تمام استان‌ها مديران و دستگاه‌هاي اجرايي را ملزم به استفاده از توان دانشگاه‌ها کنند.
وي همچنين با اشاره به وجود 3400 نفر عضو هيات علمي در دانشگاه‌هاي استان، گفت: اگر هر عضو هيات علمي بتواند در قالب پايان‌نامه‌هاي دانشگاهي يا پروژه‌هاي تحقيقاتي براي يکي از مشکلات استان راهکار ارايه نمايد، بسياري از مسايل استان حل شده و مسير پيشرفت منطقه هموارتر خواهد شد.
استاندار آذربايجان شرقي، اضافه کرد: وجود منطقه ويژه علم و فناوري در استان به نوبه خود ظرفيتي مهم براي حضور کاربردي دانشگاه‌ها در جامعه است که در حال حاضر اين استان يکي از 5 منطقه کشوري در عرصه علم و فناوري است.
دکتر جبارزاده همچنين توزيع اعتبارات بين دانشگاهي، افزايش اعتبارات ارزي دانشگاه‌ها و تجهيز آزمايشگاه‌ها را امري ضروري و مهم خواند و گفت: اميدواريم کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس توجه ويژه‌اي به اين مسايل داشته باشد.
وي با تاکيد بر حمايت بيشتر از دانشگاه‌هاي بزرگ و قديمي کشور، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌هاي بزرگ نبايد فداي دانشگاه‌هاي جديد‌التاسيس شوند و دست دانشگاه‌ها بايد باز باشد تا بتوانند عملکرد موثري داشته باشند.
استاندار اذربايجان شرقي در بخش ديگري از سخنان خود به نقش و اهميت دانشگاه تبريز در سطح منطقه و کشورمان اشاره کرد و گفت: اين دانشگاه از بدو تاسيس تا به حال منشاء خدمات شايسته اي براي کشورمان در عرصه هاي مختلف بوده که بايد در همين زمينه به جايگاه واقعي آن توجه ويژه اي شود. 
رييس کميسيون آموزش، تحقيقات مجلس نيز در اين مراسم با اشاره به ظرفيت هاي قابل توجه آموزش عالي کشور گفت: دانشگاه‌ها براي حل مشکلات خود بر منابع داخل دانشگاهي توجه ويژه‌اي داشته باشند و ابتکار عمل در اين زمينه نيز ضروري است.
دکتر محمدمهدي زاهدي همچنين در بخش ديگري از سخنان خود بر ثبات مديريتي در دانشگاه‌ها تاکيد کرد و افزود: تغيير زياد مديريت در دانشگاه ها باعث آسيب زدن به توسعه و رشد آموزش عالي مي شود و اين روند بايد مورد توجه مسئولين کشور و آموزش عالي قرار گيرد.
رييس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي، با تاکيد بر اينکه بايد نگاه سياسي و تبعيض‌آميز از دانشگاه ها برداشته شود، تصريح کرد: لازمه پيشرفت در حوزه علم و فناوري نگاهي آکادميک و به دور از جناح بندهاي سياسي است.
وي، با بيان اينکه دانشگاه‌ها نبايد دچار جريانات افراطي سياسي شوند، افزود: دانشگاه‌ها بايد جريان اعتدال را در پيش بگيرند که اين روزها مورد تاکيد دولت يازدهم است.
دکتر محمدحسين فرهنگي، عضو هيئت رئيسه مجلس ديگر سخنران اين نشست بود که در اين مراسم با بيان اينکه دانشگاه هاي مهم و تاثيرگذاري در اين استان وجود دارند که در راس آنها مي توان به دانشگاه تبريز و دانشگاه علوم پزشکي اشاره کرد، يادآور شد: اين دو دانشگاه در سطح کشور و منطقه مطرح هستند و بايد براي حرکت شتابان توسعه، مشکلات آنها به زودي برطرف شود.
نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسکو در مجلس شوراي اسلامي در ادامه با اشاره به اينکه دانشگاه‌هاي تبريز علاوه بر مسائل کلي از مشکلات اختصاصي مانند مشکلات ملکي و مشکلات پايه اعتباري رنج مي‌برند، تصريح کرد: توجه به برخي اولويت‌ها نيز در حل مشکلات دانشگاه‌ها ضروري است و انتقال اين مشکلات به کميسيون آموزش تحقيقات براي رفع مشکلات آنها کار ساز خواهد بود.
دکتر منادي، عضو هيئت رييسه مجلس، نيز در اين نشست با تاکيد بر اينکه شهر تبريز صبغه فرهنگي و دانشگاهي دارد و اولين دانشگاه ربع رشيدي در 700 سال قبل در تبريز تاسيس شده است، گفت: مردم آذربايجان،  به ويژه تبريزي ها علاقه خاصي به دانش دارند و در همين خصوص نيز از کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي انتظار داريم نگاه ويژه‌اي به اين شهر و استان و حل مشکلات دانشگاهي آن داشته باشند.
وي در ادامه خواستار توجه ويژه به بودجه دانشگاه‌ها شد و افزود: دانشگاه‌هاي تبريز، آزاد اسلامي و علوم پزشکي اين شهر جزو 100 دانشگاه‌ برتر معرفي شده‌اند که لازم است براي ادامه روند اين موفقيت توجه لازم به اين دانشگاه ها شود.
رئيس دانشگاه تبريز نيز در اين نشست ضمن اشاره به سابقه علمي در آذربايجان و معرفي اجمالي اين دانشگاه در بخش هاي مختلف از جمله تعداد دانشجويان، اعضاي هيات علمي و دانشکده ها و پژوهشکده هاي مختلف گفت: بر اساس رتبه‌بندي جديد دانشگاه لايدن در سال 2015، دانشگاه تبريز در ميان750 دانشگاه برتر دنيا در رتبه 531 و چهارم کشور را بدست آورده و همچنين اخيرا طبق داده هاي پايگاه بين المللي طلايه داران علم تامسون رويترز (ISI)، سي دانشگاه کشور در رده موثرترين دانشگاه هاي جهان قرار گرفته اند که اين دانشگاه همچنين در ميان دانشگاه هاي جامع ايران مقام چهارم را به خود اختصاص داده است.
دکتر محمدرضا پورمحمدي، در ادامه با اعلام اينکه اگر اين دانشگاه از لحاظ تاريخ تاسيس دومين دانشگاه کشوربه حساب مي آيد اما از جنبه اهميت و تاثيرگذاري مهمترين دانشگاه کشور است، اضافه کرد: قيام 29 بهمن تبريز و انقلاب فرهنگي از اين دانشگاه شروع شده و در دفاع مقدس نقشي برجسته داشته و به خاطر شهادت 22 تن از دانشجويان در بمباران هواپيماهاي رزيم بعث عراق در هنگام پشتيباني از جبهه هاي جنگ به مشهدالشهداي دانشگاه هاي کشور ملقب شده است و هم اکنون نيز فارغ التحصيلان اين دانشگاه در مسئوليت هاي مهم اجرايي کشور مشغول هستند.
وي خواستار تخصيص اعتبارات ويژه براي تملک اراضي دانشگاه‌هاي بزرگ شد و گفت: افراد سودجو و معارضين به دليل مرغوبيت اراضي دانشگاه تبريز مشکلاتي را براي اين دانشگاه ايجاد کرده اند که در اين زمينه نيازمند حمايت مجلس، دولت، قوه قضائيه و وزارت علوم هستيم.
رييس دانشگاه تبريز، توجه به عدالت آموزشي، تثبيت مديريت دانشگاهي، دادن اختيارات لازم به دانشگاه‌ها و تجهيز آزمايشگاه و احداث ساختمان‌هاي جديد را از جمله مطالبات دانشگاهي برشمرد و اضافه کرد: در اين راستا بايد اختيارات و اعتبارات لازم به دانشگاه ها داده شود.
وي در بخش ديگري از سخنان خود توجه به مسايل فرهنگي و مشاوره‌اي را جزو اولويت‌هاي دانشگاه تبريز دانست و گفت: سال گذشته 500 برنامه فرهنگي و ورزشي در اين دانشگاه برگزار شده است.
يادآور مي شود: در اين نشست جمعي از اعضاي کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي( مهندس جبار کوچکي نژادارم ساداتي، دکتر قاسم احمدي لاشکي، دکتر قاسم جعفري، دکتر ابوالقاسم خسروي سهل آبادي، مهندس حجت اله درويش پور، مهندس عطاءاله سلطاني صبور، حجت الاسلام عليرضا سليمي، حجت الاسلام سيد محمدباقر عبادي، مهندس عبدالوحيد فياضي، دکتر عليرضا منظري توکلي، حجت الاسلام ميرقسمت موسوي اصل و دکتر جواد هروي) و جمعي از روساي دانشگاه هاي استان نيز به ارايه نکته نظرات و ديدگاه هاي خود در خصوص مسايل و مشکلات موجود در دانشگاه ها و وضعيت آموزش عالي کشور پرداختند.
همين گزارش حاکي است، بازديد اعضاي کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي از بخش هاي مختلف دانشگاه تبريز و نشست جداگانه رييس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي با جمعي از اعضاي تشکل هاي دانشجويي استان از ديگر برنامه هاي کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي در استان بود.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 8 + 3

  آخرین اخبار
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
سد نهند تبريز سرريز شد
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
فعاليت مدارس سه حوزه انتخابيه آذربايجان شرقي، فردا با 2 ساعت تاخير
  پربازدیدترین اخبار
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
تاسيس انجمن اسلامي دانشجوبان آرمانخواه تبريز
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
سد نهند تبريز سرريز شد
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.