1402/05/28 - 19 : 46
کد خبر: 39028
کاهش 50 درصدي سطح کشت گوجه فرنگي در فضاي آزاد در آذربايجان شرقي
احرار: رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي گفت: با توجه به لزوم مديريت مصرف آب و با تاکيد بر رعايت الگوي کشت، سطح کشت گوجه فرنگي در استان را تا 50 درصد کاهش مي يابد.

اکبر فتحي امروز در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به اينکه بخشي از امنيت غذايي را در دسترس بودن محصولات غذايي متنوع تشکيل مي دهد، اظهار کرد: در امنيت غذايي نمي توان صرفاً روي يک محصول تاکيد کرد و هر محصولي که مورد نياز است بايد ضرورتا کشت شود. کشت اين محصولات بايد در پهنه کشور و بر اساس ظرفيت ها و شرايط آب و هوايي هر منطقه صورت گيرد.

وي با اشاره به کاهش ميزان توليد گوجه فرنگي در استان نسبت به آخرين سال زراعي، گفت: از يک ميليون و 400 هزار هکتار اراضي کشاورزي استان، جمع سطح زيرکشت گوجه فرنگي استان 2 هزار و 300 هکتار الي 2 هزار و 500 هکتار است.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي افزود: اگر سرانه مصرف را نزديک به ?? کيلوگرم لحاظ کنيم، استان آذربايجان شرقي با 4 ميليون نفر جمعيت حدود 120 هزار تن نياز به گوجه فرنگي خواهد داشت و اين در حالي است که ميزان توليدات گوجه فرنگي ما در استان حدود 120 هزار تن تا 130 هزار تن در نوسان است. اما وقتي در خصوص محصولات کشاورزي صحبت مي کنيم توليدات يک استان به صورت مجزا مورد بحث نيست و توليدات استانهاي ديگر نيز متاثر خواهد بود. مخصوصا محصولي مانند گوجه فرنگي که به شدت فسادپذير است و در زمان محدود به بازار روانه مي شود.

فتحي ادامه داد: وضعيت آذربايجان شرقي در حوزه صنايع تبديلي قابل قبول است و به همين دليل در خصوص محصولي مانند گوجه فرنگي، از استانهاي ديگر به آذربايجان شرقي ارسال مي شود تا در استان ما فرآوري شود بنابراين برنامه ريزي در خصوص مصرف به صورت تازه خوري و استفاده در صنايع تبديلي بايد در سطح ملي انجام گيرد.

وي در خصوص بهاي تمام شده گوجه فرنگي گفت: بهايي که اخيرا براي اين محصول استخراج شده است با احتساب هزينه هاي کارگري و سود معقول 15 درصدي هر کيلو ? هزار تومان است اما در پيک مصرف و برداشت با قيمتي کمتر از اين ميزان خريداري مي شود. گوجه فرنگي معمولا در ابتدا و انتهاي فصل برداشت با افزايش قيمت خريد روبرو مي شود.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي در خصوص قيمت تضميني خريد گوجه فرنگي گفت: قيمت خريد تضميني همان کف قيمت است و به اين علت انتخاب مي شود که کشاورز متضرر نشود و در حال حاضر دولت ???? تومان براي هر کيلو را به عنوان قيمت خريد تضميني گوجه فرنگي انتخاب کرده است تا اگر در هر استان از اين قيمت پايين تر آمد با توجه به ظرفيت هاي هر استان در بخش هاي مختلف از قبيل اتحاديه هاي کشاورزي، تشکل ها، سازمان تعاون روستايي و پشتيباني مالي که از طريق نهادهاي پشتيبان مانند بانک کشاورزي و صندوق حمايت از توسعه سرمايه گذاري بخش کشاورزي صورت مي گيرد، در آن مقاطع زماني براي فرآوري اقدام به خريد گوجه فرنگي کنند.

وي با اشاره به بازار صادراتي گوجه فرنگي هايي که در محيط هاي کنترل شده در استان کشت مي شوند، گفت: سرمايه گذاراني که در حوزه گلخانه سرمايه گذاري مي کنند، ابتدا بازار فروش خود را پيدا مي کنند و به همين دليل حدود 30 هزار تني که در محيط هاي گلخانه اي کشت مي شود، تاثير قابل توجهي در بازار گوجه فرنگي که در محيط آزاد کشت مي شود، ندارد.

فتحي تمرکز توليد بر محصولات استراتژيک در حوزه کشاورزي را عملا غيرممکن دانست و افزود: زمين هاي کشاورزي استعدادهاي مختلفي دارند و بر همين اساس بايد اقدام به کشت محصول کرد و برخي محصولات نيز با وجود اينکه راهبردي نيستند اما محصولاتي حساس و داراي اهميت هستند و در سفره روزانه مردم جاي دارد که گوجه فرنگي نيز به صورت تازه يا در قالب رب گوجه فرنگي جزء همين محصولات است بنابراين کشت آن ضرورت دارد اما کشت آن بايد به اندازه و براساس نياز باشد اما خارج از اين نياز کشت گوجه فرنگي در فضاي آزاد حتي اگر به صورت رب گوجه فرنگي قرار باشد صادر نيز شود، آنچنان مورد قبول ما نمي باشد و توجيهي نيز ندارد.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 5 + 5

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.