1402/05/26 - 20 : 8
کد خبر: 39014
نماينده تبريز از طرحي براي تبديل مصوبات درياچه اروميه به قانون خبر داد
آحرار: نماينده مردم تبريز، اسکو و آذرشهر در مجلس شوراي اسلامي گفت: جلسه اي با حضور اکثر نمايندگان استان برگزار کرديم و تصميمات خوبي در زمينه درياچه اروميه گرفته شده است که از آن جمله مي توان به طرح تبديل مصوبات درياچه اروميه به قانون اشاره کرد.

تدوين طرحي جامع براي مديريت چاههاي آب ضمن توجه به معيشت و اشتغال جايگزين، بهبود ساختار اجرايي ستاد احيا و کميته استاني، تکميل و اجراي فاز دوم طرح انتقال آب سد کاني‌سيب به درياچه اروميه و توسعه مراکز ترويجي براي اصلاح الگوي کشت و افزايش بهره‌وري در سطح حوضه آبريز درياچه اروميه از جمله اين مصوبات است.

حجت الاسلام محمدرضا ميرتاج‌الديني روز پنجشنبه در نشست کميسيون کشاورزي، آب و محيط زيست اتاق بازرگاني تبريز گفت: بخش عمده بحران پيش آمده در حوزه درياچه اروميه ناشي از عدم مديريت منابع و مصارف آب در حوضه آبريز درياچه اروميه است. در اين زمينه بايد تکليف چاه هاي غير مجاز در اين حوزه مشخص شود.
وي با اشاره به انتقال آب از سد «کاني‌سيب» به درياچه اروميه گفت: فاز دوم اين طرح نيز در دهه فجر امسال افتتاح خواهد شد.

سياستگذاري هاي افراطي جوابگو نخواهد بود

روح‌الله متفکر آزاد؛ نماينده مردم تبريز، اسکو و آذرشهر در مجلس شوراي اسلامي در اين نشست گفت: مسائل زيست محيطي تا زماني که تبديل به معضل نشوند، مورد توجه قرار نمي گيرند.
وي تشکيل ستاد احياي درياچه ار وميه را قدم مبارکي دانست و افزود: متاسفانه فاصله بين نظام مطالعاتي و نظام اجرايي زياد است.
وي گفت: ما نبايد نظم طبيعت را به هم بريزيم و با قطع اقداماتي که در خشک شدن درياچه نقش داشته اند، درياچه به مرور زمان مي تواند خود را احيا کند.

تغييرات اقليمي در کشور جدي گرفته نشده است

غلامرضا نوري؛ نماينده مردم بستان آباد در مجلس شوراي اسلامي با تاکيد بر اينکه هنوز تغييرات اقليمي در کشور جدي گرفته نشده است، گفت: در ابتدا ما بايد به اين باور برسيم که در حوزه آب و مسائل زيست محيطي با مشکل مواجه هستيم و سپس بر اساس مطالعات علمي، براي رفع مشکلات اقدام کنيم.

خشک شدن درياچه اروميه زندگي ساکنين منطقه را تحت شعاع قرار مي دهد

عليرضا منادي؛ نماينده مردم تبريز، اسکو و آذرشهر در مجلس شوراي اسلامي نيز در اين نشست تاکيد کرد: درياچه اروميه هويت ما است و خشک شدن درياچه اروميه زندگي ساکنين منطقه را تحت شعاع قرار مي دهد.
وي برداشت هاي بي‌رويه آب، ايجاد پل روگذر، کشت بي‌رويه در حوزه درياچه را از عوامل موثر در تشديد بحران آب در اين منطقه دانست و بر ضرورت استفاده از آبياري تحت فشار در منطقه تاکيد کرد.

تغيير الگوي مصرف آب ضرورت احياي درياچه اروميه است

محمد حسين فرهنگي؛ نماينده مردم تبريز، اسکو و آذرشهر در مجلس شوراي اسلامي با تاکيد بر اينکه براي نجات درياچه اروميه بايد به دنبال راهکارهاي عملي باشيم، گفت: تغيير الگوي مصرف آب و کشت در حوضه آبريز درياچه اروميه يکي از راه‌هاي قابل اجرا براي کاهش مصرف آب در اين منطقه است، اما اگر قرار باشد با همان سيستم سنتي، سطح زير کشت را افزايش دهيم، راه به جايي نخواهيم برد.
وي بر لزوم تفکر چند بعدي و کلي به احياي درياچه اروميه تاکيد کرد و افزود: در حال حاضر چندين راهکار از جمله انتقال آب به درياچه مطرح است، اما بايد قبل از انجام هر اقدامي، تمامي جوانب آن را بسنجيم.
فرهنگي ادامه داد: دراين راستا مي توان نسبت به جمع آوري آب هاي سطحي در شهر تبريز و اطراف درياچه اروميه و استحصال آب فاضلاب هاي شهري اقدام کرد.


لزوم بهره‌گيري از روش‌هاي علمي اصلاح الگوي کشت

اکبر فتحي؛ رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي بر لزوم بهره‌گيري از روش‌هاي علمي اصلاح الگوي کشت و شيوه هاي نوين کشاورزي در اراضي حوضه آبريز درياچه اروميه تاکيد کرد و افزود: اين امر زماني ممکن مي شود که براي کشاورز ارزش افزوده به دنبال داشته باشد.
وي با بيان اينکه امنيت غذايي در تقابل با اقدامات مديريت آبي نيست، گفت: زماني که ما به اجراي سيستم هاي نوين آبياري باور داريم، چرا بايد به هنگام پياده‌سازي، تقاضا محور حرکت کنيم.

وي گفت: مجلس اگر به صورت جدي سيستم آبياري نوين را در حوزه درياچه اروميه که موجب افزايش محصول و بازده اراضي کشاورزي مي شود، فعال کند، ديگر نيازي به اعتبارات دولتي نخواهد بود و تنها در اين صورت است که مي توانيم براي احياي درياچه اروميه گام مثبتي برداريم.
فتحي گفت: بايد وضعيت معيشتي کشاورزان حوضه درياچه اروميه را در نظر گرفت.

در برنامه هفتم، نگاه مناسبي به بخش کشاورزي صورت نگرفته است

بشير جعفري؛ رئيس کميسيون کشاورزي، آب و محيط زيست اتاق بازرگاني تبريز با بيان اينکه در برنامه هفتم، نگاه مناسبي به بخش کشاورزي صورت نگرفته است، افزود: ناديده گرفتن بخش کشاورزي و عدم توجه ويژه به سرمايه‌گذاري در اين حوزه به ضرر تمام کشور است.
وي از تهيه و تدوين چندين پيشنهاد کارشناسي شده از سوي اتاق براي ارائه در مجلس، به‌ منظور احياي درياچه اروميه از جمله ايجاد کمربند سبز در اطراف درياچه اروميه، انتقال آب از درياچه وان، دامپروري فراسرزميني و ضرورت توجه به ديپلماسي آب اشاره خبر داد.

ضرورت هم‌انديشي براي احياي درياچه اروميه
يونس ژائله؛ رئيس اتاق بازرگاني تبريز در اين نشست با اشاره به تغييرات اقليمي و کاهش بارندگي ها در حوضه درياچه اروميه گفت: واقعيت اين است که اين درياچه در حال احتضار است و بايد مردم، دولت، نمايندگان مردم در مجلس و بخش خصوصي با هم‌انديشي، براي حل اين بحران اقدام کنند.
وي ادامه داد: بر اساس مطالعات صورت گرفته، ميزان ورودي آب با ميزان تبخير آب در اين حوزه متناسب نيست و با توجه به خشکسالي هاي اخير، افزايش جمعيت و به تبع آن افزايش نياز غذايي مردم که موجب توسعه بخش کشاورزي شده است، بايد پيشنهادات کارشناسي‌شده طرح و اجرايي شود.
ژائله بر ضرورت استفاده از روش هاي مدرن در مديريت مصرف آب به خصوص در بخش کشاورزي و جنگلکاري در اطراف درياچه اروميه و استفاده از آبياري قطره اي تاکيد کرد.

در ادامه اين نشست نمايندگان دانشگاه ها به تشريح نتايج تحقيقات خود در خصوص مديريت بحران درياچه اروميه و راهکارهاي عملي در اين زمينه پرداختند.
سومين جلسه کميسيون کشاورزي، آب و محيط زيست اتاق تبريز با حضور نمايندگاني از فرمانداري و سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي، رئيس کميسيون کشاورزي اتاق اروميه و جمعي از اساتيد دانشگاهي برگزار شد.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 6 + 4

  آخرین اخبار
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.