1394/4/20 - 14 : 09
کد خبر: 3814
عدم آبگيري به علت درياچه اروميه بهانه است
معاون عمراني استاندار آذربايجان‌شرقي گفت: تملک ملک مخزن سد شهيد مدني هنوز صورت نگرفته و اين موضوع آبگيري اين سد را با مشکلاتي مواجه کرده است.

به گرارش احرار نيوز به نقل از فارس محمدصادق پورمهدي در رابطه با عدم آبيگري سد شهيد مدني با وجود افتتاح اظهار داشت: بهترين حالت بهره‌مندي از سد شهيد مدني اين است که ما سد را آبگيري کنيم و در فصل مشخص به طور ناگهاني حجم قابل توجهي آب، مثلا 150 ميليون متر مکعب روانه درياچه اروميه کنيم که تاثيرگذاري بهتري هم داشته باشد که در حال حاضر به دليل عدم تملک ملک مخزن، آب کم‌کم روانه و در دشت تبريز تلف مي‌شود.

پورمهدي با بيان اينکه در مقطع کنوني مطمئن‌ترين آبي که مي‌تواند به درياچه اروميه بريزد پساب تصفيه‌خانه تبريز است که سالانه 50 ميليون مترمکعب آب را مي‌تواند روانه درياچه کند افزود: در مورد پساب فاضلاب‌هاي سهند و بناب هم مي‌توان اقداماتي صورت داد که در دست تکميل هستند.

وي با اشاره به اينکه براي انتقال پساب تصفيه‌خانه تبريز به پيکره آبي درياچه، خريداري لوله براي مسير 7 کيلومتري را انجام مي‌دهيم اضافه کرد: مطالعات انتقال پساب تصفيه‌خانه عجب‌شير هم اتمام يافته و اين پروژه نيز نيمه اول سال 95 عملياتي مي‌شود.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1394/04/20/13940420000104_PhotoL.jpg

 سد شهيد مدني که در چهارم تير 1390 با حضور معاون اول رئيس‌جمهور افتتاح شد؛ از نوع سنگ ريزه‌اي با هسته رسي و با حجم مخزن 361 ميليون مترمکعب است که براي آن يک هزار و 92 ميليارد ريال براي آن هزينه شده است.

با بهره‌برداري کامل از اين سد براي 8 هزار نفر اشتغال ايجاد شده و 25 هزار هکتار از اراضي کشاورزي منطقه دشت تبريز زير پوشش آبياري قرار خواهد گرفت.

هدف اصلي ساخت اين سد مخزني تامين آب کشاورزي دشت تبريز، حل مشکل شوري آب آجي‎چاي با انجام تمهيدات لازم و کنترل سيلاب و جلوگيري از خسارات وارده است.

احياي اراضي در سطح 25 هزار هکتار (زمين‌هاي نوآباد) و بهبود اراضي در سطح 15 هزار هکتار (تامين کمبود آب)، جلوگيري از گسترش شوري اراضي و اصلاح خاک‌هاي شور و قليايي در سطح 16 هزار هکتار، ارتقاي کيفيت آب رودخانه با اجراي طرح‌هاي کنترل شوري و افزايش ميزان اشتغال به ميزان 73 درصد (ايجاد 10 هزار شغل جديد به طور مستقيم از کشاورزي) از تاثيرات کلي اقتصادي ـ اجتماعي توسعه دشت تبريز است. نوع اين سد سنگريزه‌اي با هسته رسي و طول تاج 277.35 متر است.

ارتفاع اين سد از بستر رودخانه 47 متر و عرض تاج آن هفت متر است. هزينه‌هاي کل پروژه‌هاي سد شهيد مدني، تاسيسات وابسته و سازه‌هاي کنترل و راه‌هاي دسترسي جايگزين (اجرايي ـ خريد اراضي ـ مطالعات و نظارت و بازرسي‌ها) تا پايان سال گذشته حدود يک هزار و 90 ميليارد ريال است.

 اين سد در پنج کيلومتري شمال‌شرقي تبريز (جاده تبريز ـ اهر) قرار گرفته است.

سد ‌شهيد مدني پشت ارتفاعات شمال تبريز موسوم به عينالي واقع شده و با بهره‌برداري از آن علاوه بر متحول شدن چهره کشاورزي شهرستان تبريز، شرايط گردشگرپذيري کلانشهر تبريز نيز تغيير خواهدکرد.

رودخانه آجي‌چاي از دامنه‌هاي جنوبي سبلان سرچشمه مي‌گيرد. اين رودخانه پس از طي 220 کيلومتر و عبور از دره ونيار در شمال شهر تبريز و پس از پيوستن آبهاي سرچشمه گرفته از کوه سهند، به دشت وسيع تبريز وارد مي‌گردد. رودخانه آجي‌چاي بعد از مشروب نمودن دشت تبريز به درياچه اروميه به فاصله 90 کيلومتري غرب تبريز مي‌ريزد.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1394/04/20/13940420000103_PhotoL.jpg

تخليه روزانه 400 کاميون لجن‌کش به آجي‌چاي تبريز

معاون عمراني استاندار آذربايجان‌شرقي در پاسخ به سئوالي در مورد تخليه روزانه 400 کاميون لجن‌کش به آجي‌چاي و ورود روزانه 70 تن ضايعات انساني از «آخولا» به اين رودخانه خاطرنشان کرد: متاسفانه در اين شهر اولين‌ها که کلي هم ادعايمان مي‌شود جايي براي خالي کردن نخاله نداريم و هنوز هم زباله‌ها به صورت سنتي دفن مي‌شود که اينها در شان ما نيست.

اين مسئول اظهار داشت: به هرحال براي تخليه نخاله‌ها چندين مکان را در نظر گرفته‌ايم که معارض دارند و مقرر شده تا 2 هفته مکان‌يابي صورت گرفته و لجن‌ها را هم در کنار زباله‌گاه تخليه کنند.

پورمهدي افزود: ما گروه پسماند را فعال کرده‌ايم و به شکل جدي به اين مقوله ورود يافته‌ايم؛ اداره کل حفاظت محيط زيست و مديرکل امور شهري استانداري را هم مسئول پيگيري اين امر قرار داده‌ايم؛ حتي اگر لازم باشد از قوه قضائيه هم کمک مي‌گيريم تا اين مسئله هرچه سريع‌تر سامان يابد.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1394/04/20/13940420000102_PhotoL.jpg

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 9 + 4

  آخرین اخبار
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
فعاليت مدارس سه حوزه انتخابيه آذربايجان شرقي، فردا با 2 ساعت تاخير
نبايد نسبت به تعيين سرنوشت خود بي تفاوت باشيم
حماسه حضور در انتخابات امروز تکميل مي شود؛ تبريزي‌ها با شور و شوق پاي صندوق‌هاي راي آمده‌اند
ورزش و سلامتي کارکنان
توسعه فضاهاي تفريحي تبريز با احداث شهربازي‌هاي جديد
خطوط توليد تراکتورهاي ايراني در خارج از کشور به چهار خط افزايش مي يابد
  پربازدیدترین اخبار
حماسه حضور در انتخابات امروز تکميل مي شود؛ تبريزي‌ها با شور و شوق پاي صندوق‌هاي راي آمده‌اند
فعاليت مدارس سه حوزه انتخابيه آذربايجان شرقي، فردا با 2 ساعت تاخير
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
خدمت به مردم افتخاري براي قرارگاه پيشرفت و اباداني
نبايد نسبت به تعيين سرنوشت خود بي تفاوت باشيم
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
اصحاب فرهنگ و هنر پاي کار انقلاب هستند
تاسيس انجمن اسلامي دانشجوبان آرمانخواه تبريز
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.