1394/4/18 - 16 : 17
کد خبر: 3800
آتش سوزي
آتش سوزي منطقه حفاظت شده مراکان در آذربايجان غربي
احرار نيوز: در پي بي احتياطي و عوامل انساني ?? هکتار از اراضي مرتعي منطقه حفاظت شده مراکان شهرستان خوي در آتش سوخت.

به گزارش احرار نيوز به نقل از مهر، اين حادثه عصر روز يکشنبه روي داد و آتش پس از هفت ساعت توسط نيروهاي امدادي شهرستان‌هاي خوي، سلماس، پلدشت و همکاري گسترده جوامع محلي مهار شد.

مديرکل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي در خصوص علل بروز اين حادثه و خسارت‌هاي ناشي از آن  گفت: متاسفانه اين آتشسوزي به نظر مي‌آيد به دليل بي احتياطي به وجود آمده هر چند علت اصلي آن توسط کارشناسان در دست بررسي است.

پرويز آراسته ادامه داد: ماموران يگان حفاظت محيط زيست استان به محض اطلاع از موضوع در محل حاضر شدند و با درخواست کمک از مرزباني و اداره منابع طبيعي شهرستان پلدشت و همکاري اداره کل حفاظت محيط زيست استان و شهرستان‌هاي سلماس، خوي، پلدشت و با همکاري گسترده جوامع محلي، آتش سوزي به وسيله کپسول‌هاي آتش نشاني موجود در منطقه و جليقه‌هاي ?? ليتري آب مهار شد.

وي با بيان اينکه آتش سوزي در منطقه تک داغ واقع شده است گفت: منطقه تک داغ در مکاني مرتفع واقع شده که دسترسي ماموران آتش نشاني به اين محل بسيار دشوار است و ابزارهاي ديگري براي خاموش کردن آتش از طريق عمليات هوايي نيز در منطقه موجود نيست.

ميزان خسارات در دست بررسي است

آراسته در خصوص ميزان خسارات بوجود آمده اظهارداشت: چون مراکان منطقه مرتعي است نه جنگلي خسارت زيادي در اين حادثه بوجود نيامده است تنها شاهد سوختن علف‌هاي يکساله اين منطقه بوديم.

مديرکل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي با بيان اينکه اين حادثه خسارت مادي زيادي در پي نداشته است افزود: بررسي ميزان دقيق خسارت اين آتش سوزي هنوز برآورد نشده و نيروهاي اداره کل حفاظت محيط زيست استان هم اکنون در محل حادثه در حال بررسي علت اصلي موضوع و تعيين ميزان خسارت هستند.

وي فصل گرما و سرعت وزش باد را علت گسترده شدن اين آتش سوزي عنوان کرد و اظهارداشت: براي جلوگيري از بروز چنين حوادثي امروز تجهيزات آتش نشاني و آتش خاموش کن براي محيط بانان شهرستان‌هاي خوي، سردشت، پيرانشهر، پارک ملي درياچه اروميه، تکاب و اروميه به همراه منطقه مراکان ارسال شد.

آراسته ادامه داد: کپسول‌هاي ?? ليتري، جليقه‌هاي آتش خاموش کن، ابراز و تجهيزات آتش خاموش کن به تعداد ?? مورد اين موارد را شامل مي‌شود که براي جلوگيري و امداد رساني در مواقع ضروري امروز به مناطق حفاظتي و مهم استان ارسال شد.

هيچ آسيبي به حيات وحش منطقه مراکان خوي وارد نشده است

مديرکل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي با توجه به زيست قوچ و ميش ارمني و حيات وحش منحصر به فرد اين منطقه در خصوص آسيب ديدگي حيات وحش منطقه مراکان خوي گفت: خوشبختانه در اين حادثه هيچ يک از حيات وحش منطقه دچار آسيب ديدگي نشده‌اند.

دو روز گذشته ?? تيرماه امسال نيز آتش سوزي در سه نقطه از جنگل‌هاي سردشت صورت گرفت که طي آن دو هکتار از ذخيره گاه هاي جنگلي سردشت طعمه حريق شد. در اين حادثه که به محض اطلاع از آتش سوزي در جنگل‌هاي منطقه شيواشان در ?? کيلومتري شهر سردشت سريعا و با هماهنگي، نيروهاي اداره و نيروهاي مردمي و آتش نشاني سردشت در محل حاضر و نسبت به اطفاي حريق اقدام کردند.

علت اصلي اين حادثه نيز در دست بررسي است، سردشت داراي حدود ?? هزار هکتار جنگل مي‌باشد و بيشترين جنگل‌هاي استان در شهرستان‌هاي سردشت و پيرانشهر واقع شده است.

آتش سوزي ??? هکتار از اراضي ملي آذربايجان غربي در بهار امسال

فرمانده يگان حفاظت اداره کل منابع طبيعي آذربايجان غربي نيز در خصوص حوادث آتش سوزي در استان گفت: در سه ماهه اول امسال سه فقره آتش سوزي در ذخيره گاه‌هاي جنگلي و مراتع آذربايجان غربي اتفاق افتاد که با توجه به کمبود جنگل‌ها و مراتع در کشور و به تبع آن استان و سرعت ايجاد مناطق بياباني و نيمه بياباني، اين آتش سوزي‌ها نگران کننده هستند.

سرهنگ يوسفعلي ابراهيم پور به نقل از سايت اداره کل منابع طبيعي استان در اين خصوص افزود: در شش سال گذشته بيشترين آتش سوزي در سال ?? با ?? فقره و در سطح بيش از يک هزار و ??? هکتار، در سال ?? با ?? فقره و ??? هکتار و در سه ماهه اول سال جاري با ??? هکتار بوده است که اميدواريم اين روند تداوم نداشته باشد.

فرمانده يگان حفاظت اداره کل منابع طبيعي آذربايجان غربي ادامه داد: مراتع و جنگل‌ها عاملي مهم در مسائل زيست محيطي به ويژه توليد اکسيژن، تلطيف هوا و تأمين آب‌هاي زيرزميني هستند و بايد تمامي دستگاه‌ها در راستاي جلوگيري از آسيب به اين عرصه‌ها همکاري کنند که در اين صورت مي‌توان شاهد موفقيت در اين زمينه بود.

سرهنگ ابراهيم پور گفت: اداره کل منابع طبيعي آذربايجان غربي و يگان حفاظت اين اداره کل با تمام توان در اين خصوص وارد شده است ولي به همراهي ديگر نهادها نياز دارد.

منطقه مراکان در ?? کيلومتري شمال شرقي خوي از زيباترين مناطق گردشگري و اولين منطقه حفاظت شده حيات وحش کشور، زادگاه خالص نوع قوچ و ميش ارمني موجود در کشور بوده که با سخاوتمندي جمعي از دامداران به وسعيت اين منطقه حفاظت شده افزوده شد.

منطقه حفاظت شده مراکان خوي بعنوان مهم‌ترين و زيباترين منطقه اکوتوريسم با ??? هزار و ??? هکتار مساحت از قديمي‌ترين مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محيط زيست بوده که ?? گونه از ?? خانواده در پنج راسته پستانداران در اين منطقه زندگي مي‌کنند.

آذربايجان غربي دو ميليون و ??? هزار هکتار عرصه ملي دارد که از اين ميزان بيش از ??? هزار هکتار را جنگل‌ها و عرصه‌هاي جنگلي تشکيل مي‌دهند.
 

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 9 + 7

  آخرین اخبار
ورزش و سلامتي کارکنان
توسعه فضاهاي تفريحي تبريز با احداث شهربازي‌هاي جديد
خطوط توليد تراکتورهاي ايراني در خارج از کشور به چهار خط افزايش مي يابد
77کانون تخصصي خواهران در مساجد آذربايجان‌شرقي فعال است
آخرين زمان ثبت‌نام نمايندگان نامزدها در سامانه «داوطلب»/ اين مهلت تمديد نخواهد شد
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
  پربازدیدترین اخبار
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
تشکيل کميته ويژه براي اجراي پروژه استراتژيک جاده جلفا- کلاله
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
خطوط توليد تراکتورهاي ايراني در خارج از کشور به چهار خط افزايش مي يابد
77کانون تخصصي خواهران در مساجد آذربايجان‌شرقي فعال است
آخرين زمان ثبت‌نام نمايندگان نامزدها در سامانه «داوطلب»/ اين مهلت تمديد نخواهد شد
ورزش و سلامتي کارکنان
توسعه فضاهاي تفريحي تبريز با احداث شهربازي‌هاي جديد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.