1394/4/15 - 04 : 57
کد خبر: 3769
ترافيک
مسيرهاي يک طرفه چاشني بمب ترافيکي تبريز
احرار نيوز: يک طرفه کردن خيابان‌هاي مرکزي تبريز از روش‌هاي کاهش ترافيک سنگين اين شهر به شمار مي‌رود.

 به گزارش احرار نيوز به نقل از فارس ترافيک يک واژه شناخته شده بين‌المللي است و در قوانين به مجموعه عبور و مرور وسائل نقليه و اشخاص و حيوانات در راه‌ها اطلاق مي‌شود و از سه عامل انسان، راه و وسيله نقليه متأثر است؛ اما به طور کلي تعبير و برداشت ما از ترافيک شلوغي خيابان‌ها و قفل شدن يا کندي رفت و آمد خودروهاست.

با اين حال کارشناسان تأکيد مي‌کنند، چنانچه هر يک از اين عوامل سه گانه نباشد اصولا مسئله‌اي به نام ترافيک وجود نخواهد داشت. بررسي‌ها نشان مي‌دهد که بهترين راه کنترل ترافيک و به مفهوم ديگر به حداقل رساندن ضرر و زيان ناشي از آن، استفاده از 3 گروه عواملي است که شايد بتوان آن‌ها را به صورت 3 نوع راهکار براي بهبود ترافيک ارائه کرد. اين سه راهکار شامل مهندس ترافيک، اجراي مقررات و آموزش است.

همواره ترافيک سنگين خيابان‌هاي مرکزي تبريز که معمولا از عرض باريکي برخوردار هستند موجب شده تا عبور و مرور خودروها در اين خيابان‌ها با دشواري صورت گيرد و ترافيک‌هاي سنگيني در اين معابر مرکزي شکل بگيرد.

 بر همين اساس شوراي ترافيک استان که متشکل از مسئولان ارشد عمراني و انتظامي استان و شهر تبريز است در اقدامي جالب توجه يک طرفه کردن خيابان‌ها را يکي از راهکارهاي کاهش ترافيک در اين معابر مي‌دانند و از چند سال قبل تصميم گرفته‌اند تا اين خيابان‌ها به صورت يک طرفه فعال باشند، تصميمي که در برخي معابر موجب مشکلات متعددي براي ساکنان منطقه شده و حتي بنا به گفته معاون فرمانداري تبريز تجمعاتي را در پي داشته است.

از سويي ديگر يک طرفه کردن خيابان‌ها موجب پارک‌هاي دوبله‌اي مي‌شود که همان مشکل زمان دو طرفه بودن را اين بار با شکل و شمايلي ديگر نشان مي‌دهد.

واقعيت اين است که خيابان‌هاي مرکزي تبريز براي ترافيک يک کلان‌شهر احداث نشده است و برخي مشکلات در اين خيابان‌ها ريشه بنيادين دارد و از مدت‌ها قبل طرح‌هاي مختلفي در اين زمينه ريخته شده است.

 يک طرفه کردن خيابان‌هاي تبريز از ابتدا بايد کارشناسانه صورت مي‌گرفت

معاون عمراني استاندار آذربايجان‌شرقي گفت: در مسائل ترافيکي خيابان‌هاي تبريز بايد از ابتدا نظر کارشناسي کميته فني لحاظ مي‌شد.

محمدصادق پورمهدي با بيان اينکه اجراي قانون يک طرفه کردن خيابان‌هاي مرکزي تبريز بايد به صورت مستمر و منسجم انجام شود، گفت: يک طرفه کردن خيابان‌ها اگر با استدلال کارشناسي صورت گرفته، بايد ادامه يابد.

معاون عمراني استاندار آذربايجان‌شرقي گفت: اگر يک خيابان از حالت يک طرفه به دو طرفه بودن برگردانده شود، مردم براي خيابان‌هاي ديگر نيز متقاضي خواهند بود و بايد در اين مورد کارشناسانه حرکت کرد.

وي گفت: بايد قبل از اجراي طرح‌ها در زمينه اقدامات کارشناسي مطالعات لازم صورت گيرد و پس از اجراي طرح کارشناسي نيز بر اقدامات انجام يافته پافشاري کرد.

پورمهدي يادآور شد: متاسفانه برخي همکاران فني در زمان مطالعات دقت کافي نمي‌کنند و همين امر موجب مشکلاتي در زمان اجرا مي‌شود.

يک طرفه کردن برخي خيابان‌ها موجب مشکلاتي براي مردم شده است

معاون عمراني فرماندار تبريز گفت: يک طرفه کردن برخي خيابان‌ها موجب مشکلاتي براي مردم از جمله افزايش تصادفات منجر به جرح شده است.

احمد اسدي، با اشاره به در درخواست‌هاي مردمي براي دو طرفه کردن برخي خيابان‌ها در مرکز تبريز گفت: تجمع‌هاي مردمي در داخل فرمانداري و نيز استانداري در اعتراض به يک طرفه بودن اين خيابان‌ها صورت مي‌گيرد.

وي ادامه داد: در حال حاضر با توجه به يک طرفه بودن خيابان پارک دوبله و سوبله صورت مي‌گيرد و در مسير مقابل نيز خودروها با سرعت سرسام‌آور حرکت مي‌کنند که تاکنون موجب فوت چند نفر در اثر تصادف شده است.

معاون عمراني فرماندار تبريز يادآور شد: در ملاقات عمومي فرماندار تبريز با مردم منطقه اين درخواست‌ها مطرح مي‌شود و نيز احساس مي‌شود که مشکلات حل نشده و شوراي ترافيک مي‌تواند در دوطرفه کردن مجدد برخي خيابان‌ها تصميم بگيرد.

يک طرفه کردن خيابان‌هاي مرکزي تبريز موجب کاهش ترافيک شده است

ناصر ميکائيلي، رئيس پليس راهور آذربايجان‌شرقي گفت: يک طرفه کردن خيابان‌هاي دو طرفه با هدف کاهش بار ترافيکي و بهبود عبور و مرور صورت گرفته است.

وي اظهار کرد: اين خيابان‌ها بر همين اساس يک طرفه شده و اگر قرار باشد دوباره دو طرفه شود، بايد نظرات کميته فني لحاظ شود.

رئيس پليس راهور آذربايجان‌شرقي افزود: در خيابان‌هايي يک طرفه شده موضوع پارک دوبله و تخلف برخي رانندگان دليلي بر بازگشت بر حالت قبلي نيست.

ميکائيلي يادآور شد: با بررسي‌هاي محسوس و نامحسوسي که داريم مشخص شده که پارک دوبله نيز چندان قابل توجه نيست.

وي يادآور شد: از سويي ديگر و با توجه به طراحي جديد خيابان‌هاي شهر تبريز بر اساس يک طرفه شدن خيابان‌هاي مرکزي در صورت دو طرفه کردن مجدد با به هم ريختگي در خيابان‌هاي مقصد روبه‌رو خواهيم بود.

مسافران سرگردان در خيابان‌هاي يک طرفه

خليل اصغري از کسبه خيابان شمس تبريزي است که از مدت‌ها پيش يک طرفه شده است.

وي با بيان اينکه اين خيابان در مسير تردد مسافران و گردشگران داخلي و خارجي قرار دارد، گفت: مسافران در ورود به اين خيابان‌ها با يک سرگرداني در مسير مقابل مواجه مي‌شوند و اگر با خودروي شخصي به اين خيابان‌ها وارد شوند نخواهند توانست مسير برگشت را به سادگي پيدا کنند.

وي يادآور شد: بسياري از گردشگران و مسافران ناآشنا با ورود به حريم خيابان‌هاي يک طرفه از طرف پليس جريمه مي‌شوند و يک خاطره تلخ را با خود به سوغات مي‌برند.

اصغري افزود: از طرف ديگر افزايش برخي مشکلات براي پارک خودروهاي اين مسافران موجب شده تا فروشندگان نيز فروش خوبي نداشته باشند.

......

حال سئوال اينجاست که آيا يک طرفه کردن خيابان‌ها توانسته است مشکل ترافيکي مرکز تبريز را حل کند؟

آيا پس از گذشت چند سال مي‌توان در مورد نتايج اجراي اين طرح قضاوت درستي نمود و شيوه آزمون و خطا در اين حالت جواب خواهد داد؟

محدود ترافيکي تبريز که از مدت‌ها قبل طرح‌ريزي شده بود و هزينه‌هاي زيادي نيز براي آن صرف شده بود پس از مدتي به بوته فراموشي سپرده شده و هر يک از مسئولان امر در يک حالت سليقه‌اي براي اجرا يا عدم اجراي آن زماني را تعيين مي‌کردند تا اينکه اين طرح فعلا کنار گذاشته شده و ديگر سخني از اجراي آن در ميان نيست.

در حل مشکلات شهري همواره بايد به اين نکته توجه داشته باشيم که تهيه و تدوين هر طرحي براي تسهيل امور خدمات شهري، بايد رفاه، آسايش و رضايتمندي شهروندان را به دنبال داشته باشد نه اينکه تغيير به وجود آمده باعث حل مشکل موقتي ترافيک شود و در عوض نارضايتي اکثر افراد جامعه را به دنبال داشته باشد که اين موضوع در سطح شهر از باب يک طرفه شدن برخي از خيابان‌ها به عينه در بين اکثر شهروندان مشهود ست.
 

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 4 + 9

  آخرین اخبار
ورزش و سلامتي کارکنان
توسعه فضاهاي تفريحي تبريز با احداث شهربازي‌هاي جديد
خطوط توليد تراکتورهاي ايراني در خارج از کشور به چهار خط افزايش مي يابد
77کانون تخصصي خواهران در مساجد آذربايجان‌شرقي فعال است
آخرين زمان ثبت‌نام نمايندگان نامزدها در سامانه «داوطلب»/ اين مهلت تمديد نخواهد شد
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
  پربازدیدترین اخبار
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
تشکيل کميته ويژه براي اجراي پروژه استراتژيک جاده جلفا- کلاله
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خطوط توليد تراکتورهاي ايراني در خارج از کشور به چهار خط افزايش مي يابد
77کانون تخصصي خواهران در مساجد آذربايجان‌شرقي فعال است
آخرين زمان ثبت‌نام نمايندگان نامزدها در سامانه «داوطلب»/ اين مهلت تمديد نخواهد شد
ورزش و سلامتي کارکنان
توسعه فضاهاي تفريحي تبريز با احداث شهربازي‌هاي جديد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.