1394/4/12 - 09 : 02
کد خبر: 3717
نيويورک تايمز
نشانه هايي از مصالحه در مذاکرات هسته اي با ايران
احرار نيوز : نشانه هايي از حلّ و فصل بغرنج ترين مسائل در مذاکرات هسته اي با ايران وجود دارد.

به گزارش احرار نيوز به نقل ازنيويورک تايمز از وين، يکي از مقامات ارشد ايراني روز پنجشنبه در وين به گزارشگران گفت تهران درصدد از بين بردن شکاف بين درخواست هاي غرب براي بازرسي از هر مرکز مشکوک مرتبط با برنامه هسته اي در ايران مي باشد، وي همچنين از هشدار رهبر اين کشور مبني بر عدم ورود خارجي ها به مراکز نظامي و مصاحبه با دانشمندان ايراني خبر داد.

اين خبر در حالي اعلام شد که سه مقام غربي گفتند، ايران اکنون ظاهراً پذيرفته است که بايد بيش از نُه تُن از مواد هسته اي کم غني شده را به عنوان بخشي از يک توافق جامع که طرفين اميدوارند تا هفته آينده به آن دست يابند، به خارج از کشور منتقل کند.

سه ماه قبل، عباس عراقچي، معاون وزير خارجه ايران در لوزان سوئيس به گزارشگران گفته بود اين کشور هرگز با انتقال سوخت به خارج از ايران موافقت نخواهد کرد. اما مقامات آمريکايي مي گويند تأسيساتي که تهران براي خنثي سازي اين سوخت در دست ساخت داشت، عملياتي نشده است و تحريم هاي اقتصادي بر عليه ايران تا زماني که سرنوشت 96 درصد از ذخاير سوخت هسته اي آن مشخص نشود، لغو نخواهد شد.

يک مقام رسمي شرکت کننده در مذاکرات، که مانند ديگر مقامات مصاحبه شونده براي مقاله خواست نامش فاش نشود، گفت: آنها يک توجيه تجاري براي انتقال سوخت به خارج مطرح مي کنند و در داخل کشور مي گويند که سوخت را مي فروشند،‌ گرچه بازار سوخت راکتور هسته اي اشباع است.
اين مطالب در مرحله مهمي از مذاکرات بيان مي شود که مقامات رسمي در خصوص دستيابي به يک توافق جامع تا تقريبا روز سه شنبه و خاتمه دادن به بيش از هجده ماه مذاکره ابزار تمايل مي کنند. اما چند مقام رسمي هشدار دادند که معلوم نيست موانع موجود شامل درخواستهاي ايران درباره زمان و توالي لغو تحريم ها قابل رفع باشد.
در حالي که مقام ايراني سعي داشت با رويکرد مصالحه سخن بگويد، تاريخچه مذاکرات نشان مي دهد آنچه تهران انعطاف پذيري توصيف مي کند اغلب رژيم بازرسي هايي را که اوباما رئيس جمهور بتواند به کنگره بقبولاند يا با شرايط اصولي دولت اوباما همخواني داشته باشد، شامل نمي شود.
برخي جزئيات مربوط به بازرسي ها مي تواند مشکل ساز باشد. هنوز معلوم نيست چه محدوديتهايي ممکن است بر مسئله تحقيق و توسعه بر روي انواع سانتريفيوژهاي کارآمدتر براي غني سازي اورانيوم طي دوره زماني يک توافق پانزده ساله اعمال شود. به گفته کارشناسان، اگر اين محدوديت ها بسيار ضعيف باشد،‌ ايران مي تواند با منقضي شدن مدت زمان توافقنامه به سمت توليد اورانيوم در مقياس صنعتي پيش برود.
اين هفته ايران در ساده ترين محک در خصوص عملکرد آن در زمينه سوخت هسته اي اش، فرآوري حدود دو تن سوخت و تبديل آن به شکل غيرقابل تزريق به سانتريفيوژها براي غني سازي بيشتر را شروع کرد.
اين اقدام در راستاي عمل به يکي از تعهدات ايران صورت گرفت که طبق آن بايد تا سي ام ژوئن ذخيره اورانيوم کم غني شده اش نسبت به شروع مذاکرات کاهش مي يافت. در حالي که برخي کارشناسان اين فرآيند تبديل را کامل نمي دانند، مقامات آمريکايي گفتند شرايط آنها را برآورده ساخته است و بدين ترتيب تهديدي براي مذاکرات نيست.
مسئله بازرسي يکي از سخت ترين موضوعات بوده است. آيت الله علي خامنه اي رهبر معظم ايران هفته گذشته اعلام کرد خارجي ها هرگز اجازه نخواهند يافت به مراکز نظامي وارد شوند يا با دانشمندان ايراني مصاحبه کنند- گرچه وي در موارد ديگر در موضعي ملايم تر تاکيد کرده بود که هيچ بازرسي «غيرمتعارفي» صورت نخواهد گرفت.
به نظر ميرسد اين امر يک مفر کوچک براي مذاکره کنندگان باز مي گذارد که قبلا توفق کرده اند ايران براي اولين بار در يک دهه يک رژيم بازرسي سخت گيرانه تر موسوم به پروتکل الحاقي را به اجرا خواهد گذاشت. در آن صورت، بازرسان مي توانند اعلام کنند که سوء ظن هاي کافي براي اصرار بر ورود به هر مرکزي در آن کشور از جمله پايگاههاي نظامي وجود دارد.
مقام ايراني گفت: «بر اساس پروتکل الحاقي، معتقديم مجال کافي براي مطمئن شدن همه درباره برنامه مان وجود دارد
وي با اينحال گفت اجراي آن توافق در اصل داوطلبانه خواهد بود و سپس ايران آن را براي اجراي رسمي به پارلمان ارجاع خواهد داد اما به زمان آن اشاره نکرد.
مقامات آمريکايي سال گذشته گفتند، مفاد پروتکل الحاقي در مورد کشوري مانند ايران که يک سري تاسيسات سري ساخته است، کفايت نمي کند و آنها براي پذيرش مجموعه شديدتري از قواعد بازرسي تحت فشار خواهند بود.
در حالي نشانه هايي از حل و فصل برخي از دشوارترين مسائل در مذاکرات وجود دارد که تعدادي از وزراي خارجه اروپايي با وجود گرفتار بودن برخي از آنها در گفتگوها بر سر بحران مالي يونان وارد وين شدند تا ايرانيان را تحت فشار قرار دهند.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 4 + 4

  آخرین اخبار
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
فعاليت مدارس سه حوزه انتخابيه آذربايجان شرقي، فردا با 2 ساعت تاخير
نبايد نسبت به تعيين سرنوشت خود بي تفاوت باشيم
حماسه حضور در انتخابات امروز تکميل مي شود؛ تبريزي‌ها با شور و شوق پاي صندوق‌هاي راي آمده‌اند
ورزش و سلامتي کارکنان
توسعه فضاهاي تفريحي تبريز با احداث شهربازي‌هاي جديد
خطوط توليد تراکتورهاي ايراني در خارج از کشور به چهار خط افزايش مي يابد
77کانون تخصصي خواهران در مساجد آذربايجان‌شرقي فعال است
آخرين زمان ثبت‌نام نمايندگان نامزدها در سامانه «داوطلب»/ اين مهلت تمديد نخواهد شد
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
  پربازدیدترین اخبار
خطوط توليد تراکتورهاي ايراني در خارج از کشور به چهار خط افزايش مي يابد
77کانون تخصصي خواهران در مساجد آذربايجان‌شرقي فعال است
ورزش و سلامتي کارکنان
توسعه فضاهاي تفريحي تبريز با احداث شهربازي‌هاي جديد
حماسه حضور در انتخابات امروز تکميل مي شود؛ تبريزي‌ها با شور و شوق پاي صندوق‌هاي راي آمده‌اند
فعاليت مدارس سه حوزه انتخابيه آذربايجان شرقي، فردا با 2 ساعت تاخير
نبايد نسبت به تعيين سرنوشت خود بي تفاوت باشيم
خدمت به مردم افتخاري براي قرارگاه پيشرفت و اباداني
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
اصحاب فرهنگ و هنر پاي کار انقلاب هستند
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.