1402/04/29 - 10 : 22
کد خبر: 36910
آب منطقه اي آذربايجان شرقي 6 طرح براي احياي درياچه اروميه اجرا مي‌کند
احرار: ه رغم اينکه افزايش دما و کاهش بارندگي ها موجب افت تراز آب درياچه اروميه به 1270.18متر شده و ميزان آب آن به يک ميليارد و 360ميليون متر کاهش يافته است، با اقدامات بزرگ دولت و اجراي طرح هاي مختلف احياي اين نگين آبي کشور دور از انتظار نيست.

تراز اکولوژيک درياچه اروميه 1274.1 متر است و در واقع اين درياچه براي رسيدن به سطح اکولوژيک حدود چهار متر فاصله دارد و احياي اين درياچه و رساندن آن به سطح اکولوژيک در کنار اجراي طرح هاي احيا، به مشارکت مردمي و فرهنگ سازي نياز دارد.

بهره برداري از تونل انتقال آب سد کاني سيب يکي از مهم ترين گام هايي بود که در دولت سيزدهم براي احياي اين درياچه برداشته شد و در مرحله نخست اين طرح، سالانه 300 ميليون مترمکعب آب از طريق اين تونل به سمت درياچه روانه مي شود و فاز دوم نيز در دست اجراست.

با توجه به اينکه حدود 89 درصد از حوضه آبريز اين درياچه در استان هاي آذربايجان غربي و کردستان قرار دارد بيشتر وظايف ستاد احيا براي دستگاه هاي اين استان ها تعريف شده است، اما براي آذربايجان شرقي و شرکت آب منطقه اي اين استان هم ? طرح احيا مشخص شده است.

مديرعامل شرکت آب منطقه اي آذربايجان شرقي با تشريح جزئيات ? طرحي که براي احياي درياچه اروميه از سوي اين شرکت انجام شده يا در حال انجام است، گفت: تعادل بخشي آب هاي زيرزميني و سطحي، انتقال پساب تبريز و عجب شير به درياچه اروميه، لايروبي و مسيرگشايي رودخانه حوضه آبريز درياچه، سردهنه سازي انهار سنتي، کاهش ?? درصدي مصرف آب در بخش کشاورزي و ارتقاي بهره وري شبکه زهکشي قلعه چاي ? طرحي است که براي اين شرکت تعريف شده است.

انسداد هفت هزار و 278 چاه براي تعادل بخشي به آب هاي زيزميني و سطحي

يوسف غفارزاده با بيان اينکه انسداد چاه ها و استخرهاي حاشيه رودخانه هاي منتهي به درياچه اروميه از جمله اقدامات شرکت براي تعادل بخشي به آب هاي زيرزميني و سطحي و احيا درياچه اروميه است، اظهار کرد: تاکنون و از زمان تشکيل ستاد احيا، هفت هزار و 278 حلقه چاه غيرمجاز با هماهنگي دستگاه قضا و نيروهاي انتظامي مسدود شده اند که 2 هزار حلقه از اين تعداد در 2 سال اخير پرشده است.

وي اضافه کرد: همچنين سه هزار و 654 کنتور هوشمند به منظور کنترل ميزان برداشت از چاه هاي مجاز، در اين نوع چاه ها نصب شده تا حقابه از چاه ها رعايت شود و آب هاي زيرزميني نيز کاهش نيابد.

غفارزاده به جمع آوري ??? دستگاه پمپ ثابت و سيار در حاشيه رودخانه هاي حوضه آبريز نيز اشاره کرد و گفت: ??? مورد استخر نيز که به نوعي از حقابه درياچه اروميه استفاده مي کردند قلع و قمع شدند.

وي از انسداد انهار سنتي در فصول غيرزراعي با هماهنگي جهاد کشاورزي خبر داد و گفت: اين اقدام نيز با هدف احياي درياچه و با انتقال آب اين انهار در فصول غيرزراعي به سمت درياچه صورت مي گيرد.

انتقال پساب تبريز و عجب شير به سمت درياچه

مديرعامل شرکت آب منطقه اي آذربايجان شرقي به طرح انتقال پساب تبريز و عجب شير به سمت درياچه اشاره کرد و گفت: در اين 2 طرح که در 2 سال گذشته به نتيجه رسيده شرکت آب منطقه اي استان وظيفه داشت تا با استفاده از لوله 2 هزار مسير 40 کيلومتري را لوله گذاري کند که با تصميم ستاد احيا و در 10 کيلومتر اول که بيشتر برداشت غيرمجاز در اين مسافت انجام مي شد، لوله گذاري شد.

غفارزاده بيان کرد: اين طرح با 200 ميليارد تومان هزينه کرد انجام شده و در مرداد سال قبل بهره برداري شد و در حال حاضر پساب تبريز تا 10 کيلومتر پس از تصفيه خانه با لوله به سمت درياچه انتقال داده مي شود.

وي به طرح انتقال پساب عجب شير به درياچه نيز اشاره کرد و گفت: اين طرح با 2 هدف رساندن آب به بندر رحمانلو و احيا پرورش آرتميا انجام شده و آماده بهره برداري است و براي اين طرح 30 ميليارد تومان هزينه شده است.

لايروبي و مسيرگشايي 241 کيلومتري رودخانه هاي منتهي به درياچه

غفارزاده به لايروبي و مسيرگشايي رودخانه حوضه آبريز براي رفع موانع موجود در مسير آب اشاره کرد و گفت: اين اقدام براي رسيدن راحت آب به درياچه انجام شده است.

وي ادامه داد: در اين راستا، رودخانه هاي آجي چاي، مردق چاي، صوفي چاي، قلعه چاي اوجان چاي و اسکو چاي و ديگر رودخانه هاي منتهي به درياچه با طول 241 کيلومتر لايروبي شدند.

غفارزاده افزود: تنها در 2 سال گذشته 60 کيلومتر از اين رودخانه لايروبي، مسيرگشايي و اصلاح مسير شده اند تا آب هاي روان به راحتي به سمت درياچه جريان يابند.

سردهنه سازي انهار سنتي جهت مديريت منابع آبي

مديرعامل شرکت آب منطقه اي با بيان اينکه سردهنه سازي انهار سنتي جهت مديريت منابع آبي و کنتل ميزان برداشت، يکي ديگر از طرح هاي اين شرکت در راستاي احيا درياچه است گفت: ساخت اين سردهنه ها جزو الزامات است تا حقابه قانوني هر نهر مشخص شود و از برداشت مازاد آب در فصول زراعي و غيرزراعي جلوگيري شود.

غفارزاده گفت: در اين رستا در انهار مهم موجود در حوضه آبريز، 22 سردهنه ساخته شده و 45 سازه کنترل آب گيري نصب شده است تا مديريت منابع آبي در نهرها با دقت انجام شود.

وي بيان کرد: در شبکه پاياب قلعه چاي و زرينه رود نيز نسبت به ساخت سازه هاي اندازه گيري و لايروبي و اصلاح و بهسازي اقدام شده و 25 ميليارد تومان براي اين طرح هزينه شده است.

کاهش 40 درصدي آب مصرفي کشاورزي در مدت پنج سال

غفارزاده به کاهش 40 درصدي آب مصرفي بخش کشاورزي از سدها و تاسيسات در حوضه آبريز درياچه اروميه اشاره کرد و گفت: در راستاي تحقق اين طرح، ارتقا بهره وري شبکه زهکشي زرينه رود، علويان و قلعه چاي مرمت و بازسازي شده تا ظرف مدت پنج سال، اين کاهش مصرف تحقق يابد.

وي ادامه داد: به ميزان 40 درصد کاهشي که در مصرف آب در بخش کشاورزي اتفاق خواهد افتاد آب به پيکره درياچه آزادسازي خواهد شد و اين طرح نيز تاکنون 30 ميليارد تومان هزينه در برداشته است.

ارتقاي بهره وري شبکه زهکشي قلعه چاي

غفارزاده به طرح ارتقاي بهره وري در شبکه زهکشي قلعه چاي عجب شير به عنوان آخرين و ششمين طرح تعريف شده براي احياي درياچه اشاره کرد و گفت: يک سري اقدامات در اين شبکه انجام شده تا ميزان بهره وري ارتقا يابد و در نتيجه آن، مصرف آب نيز کاهشي شود.

وي ادامه داد: در 2 هزار و 500 هکتار از جناح راست اين شبکه که براي انتقال آب از لوله فولادي استفاده شده که اين موضوع موجب کاهش پرت(اتلاف) آب و افزايش بهره وري شده است.

غفارزاده بيان کرد: براي اين طرح احيا نيز 50 ميليارد تومان از سوي آب منطقه اي آذربايجان شرقي هزينه شده است.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 5 + 9

  آخرین اخبار
ورزش و سلامتي کارکنان
توسعه فضاهاي تفريحي تبريز با احداث شهربازي‌هاي جديد
خطوط توليد تراکتورهاي ايراني در خارج از کشور به چهار خط افزايش مي يابد
77کانون تخصصي خواهران در مساجد آذربايجان‌شرقي فعال است
آخرين زمان ثبت‌نام نمايندگان نامزدها در سامانه «داوطلب»/ اين مهلت تمديد نخواهد شد
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
  پربازدیدترین اخبار
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
تشکيل کميته ويژه براي اجراي پروژه استراتژيک جاده جلفا- کلاله
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خطوط توليد تراکتورهاي ايراني در خارج از کشور به چهار خط افزايش مي يابد
77کانون تخصصي خواهران در مساجد آذربايجان‌شرقي فعال است
آخرين زمان ثبت‌نام نمايندگان نامزدها در سامانه «داوطلب»/ اين مهلت تمديد نخواهد شد
ورزش و سلامتي کارکنان
توسعه فضاهاي تفريحي تبريز با احداث شهربازي‌هاي جديد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.