1394/4/7 - 09 : 45
کد خبر: 3656
دانشگاه تبريز
طراحي و ساخت سيستم هشداردهنده خستگي و حواس پرتي براي رانندگان توسط محققان دانشگاه تبريز
محققان دانشگاه تبريز، موفق به طراحي و ساخت سيستم هشداردهنده خستگي و حواس پرتي براي رانندگان شدند.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه تبريز، دکتر فرزاد هاشم زاده، عضو هيات علمي دانشکده مهندسي برق و کامپيوتر دانشگاه تبريز با بيان اينکه تحقيقات مختلف در دنيا حاکي از اين هست که اصلي ترين عامل تصادفات مرگبار رانندگي، خواب آلودگي و حواس پرتي رانندگان ميباشد، گفت: متاسفانه کشور ما نه تنها از اين امر مستثني نبوده بلکه به دليل عدم جا افتادن فرهنگ استراحت در رانندگي هاي طولاني مدت، تعداد و ميزان تصادفات مرگبار به مراتب بيشتر از ساير کشورها است، لذا وجود سيستم هشدار دهنده خستگي و خواب آلودگي ميتواند کمک شاياني به کاهش تلفات رانندگي نمايد.
عضو هيات علمي دانشگاه تبريز در ادامه با تاکيد بر اينکه بينايي ماشين به عنوان يک روش مهم و کاربردي براي تشخيص علايم خواب آلودگي راننده مي تواند مورد استفاده قرار گيرد، تصريح کرد: هدف از اين طرح پژوهشي طراحي و ساخت سيستم بينايي ماشين براي هشدار به راننده خودرو در هنگام خواب آلودگي است و لذا در سيستم ذکر شده دوربين کوچکي در مقابل راننده به گونه اي نصب مي شود که تمام صورت راننده در محدوده ديد دوربين قرار بگيرد. سيستم ذکر شده با نرخ حدود ?? تصوير در ثانيه از راننده فيلم برداري کرده و تصاوير متوالي مربوطه را به بخش پردازش کننده منتقل مي کند.
به گفته وي، در بخش پردازش کننده با توجه به الگوريتم هاي پردازش تصوير، موقعيت و وضعيت چشم هاي راننده استخراج مي شود و در صورتي که چشم هاي او از يک حد مشخص بيشتر بسته شود، سيگنال هشدار به صدا در آمده و راننده را از حالت خواب آلودگي خارج مي کند.
دکتر هاشم زاده در مورد نحوه عمل اين هشدار دهنده اضافه کرد: مراحل اجراء و پياده سازي اين پروژه بدين صورت است که صورت فرد توسط الگوريتم پيشنهادي در اين پروژه تشخيص داده مي شود. سپس موقعيت چشم هاي شخص بدست آمده و معياري براي تعيين ميزان باز يا بسته بودن چشم هاي فرد مورد اندازه گيري قرار مي گيرد. با توجه به ميزان باز يا بسته بودن چشم ها، اگر معيار مذکور از يک حد آستانه عبور کند آلارمي به صدا در خواهد آمد.
به گفته وي، نتايج ميداني بدست آمده از آزمايشات ميداني با استفاده از سيستم طراحي شده، نشان دهنده عملکرد قابل قبول دستگاه براي افراد با ويژگيهاي مختلف و با قابليت تشخيص خواب آلودگي راننده در شب است.
اين طرح پژوهشي با همکاري دکتر بهنام محمدي ايواتلو، عضو هيات علمي دانشکده مهندسي برق و کامپيوتر دانشگاه تبريز و مهندس محمد جواد استادي دانشجوي کارشناسي ارشد مهندسي برق (کنترل) در اسفند ماه سال 1393 به اتمام رسيده است.
کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید: