استاندار آذربايجانشرقي گفت: اگر رشتههاي دانشگاهي براساس نيازهاي توسعه استان ايجاد شود در اين صورت ميتوانيم بگوييم که هيچ فارغالتحصيل دانشگاه فني و حرفهاي نميتواند بيکار باشد.
اسماعيل جبارزاده در ديدار با رئيس دانشگاه فني و حرفهاي و روساي دانشکدهها و آموزشکدههاي منطقه يک کشور، اظهار داشت: اگر در برخي مقاطع، دانشگاهها صرفا به بحث آموزش يا پژوهش پرداختهاند بنا به مقتضيات و انتظارات آن زمان بوده و نبايد گذشته دانشگاهها را زير سوال برد.
وي اضافه کرد: شايد در ايجاد دانشگاههاي کارآفرين کمي دير کردهايم و با سطح اول دنيا فاصله داريم، اما معتقدم که با تاسيس دانشگاه فني و حرفهاي و حمايت از آن ميتوانيم زمان از دست رفته را جبران کنيم.
استاندار آذربايجانشرقي به روز رساني کارگاهها و تجهيزات را شرط موفقيت دانشگاه فني و حرفهاي عنوان کرد و گفت: خوشبختانه مراکز آموزش فني و حرفهاي استان در زمان خود امکانات خوبي داشتند، اما اين امکانات متناسب با پيشرفت علم نبوده و بايد به روز رساني شوند.
وي بر تجديد نظر در واحدهاي درسي و متون آموزشي دانشگاه فني و حرفهاي تاکيد کرد و گفت: يکي از تفاوتهاي دولت يازدهم با دولتهاي قبلي اين است که در اين دولت براي مباحث علمي گوش شنوا وجود دارد و اين دولت از دستاوردها و حرفهاي تازه در حوزه علم و دانش حمايت ميکند.
جبارزاده با بيان اينکه امروز براي توسعه استان بر اساس منويات و تمايلات شخصي عمل نميکنيم، افزود: نقشه راه ما براي توسعه استان برنامهاي است که يک سال براي تدوين آن وقت صرف شده و امروز هر يک از مديران و فرمانداران ما ميدانند که براي توسعه استان در حوزه تحت مديريت خود چه کاري بايد انجام دهند.
وي، تربيت نيروي انساني متناسب را براي تحقق اهداف سند تدبير توسعه ضروري دانست و گفت: براي پروژههايي مانند آبياري مدرن و تغيير الگوي کشت، توسعه گردشگري و توسعه بخش معدن حتما نيروي کارآزموده و متخصص نياز است، از اين رو پيشنهاد مشخص ما اين است که سند تدبير توسعه استان و نيازهاي آن در دانشگاه فني و حرفهاي بررسي شده و در مباحث آموزشي اين دانشگاه مورد توجه قرار گيرد.
جبارزاده تصريح کرد: ما دانشگاه فني و حرفهاي را به عنوان بازوي علمي و تربيت نيروي انساني مورد نياز براي تحقق سند تدبير توسعه تلقي ميکنيم و براي انجام اين ماموريت از اين دانشگاه حمايت ميکنيم..وي افزود: اگر رشتههاي دانشگاهي بر اساس نيازهاي توسعه استان ايجاد شود در اين صورت ميتوانيم بگوييم که هيچ فارغالتحصيل دانشگاه فني و حرفهاي نميتواند بيکار باشد.
استاندار آذربايجانشرقي در ادامه تبيين اقتصاد مقاومتي از سوي اساتيد دانشگاه را خواستار شد و گفت: اقتصاد مقاومتي آنگونه که برخي ميگويند به معناي رياضت و تحمل گرسنگي نيست، بلکه تکيه بر توانمنديهاي داخل بدون چشم دوختن به خارج از مرزهاست و اين که ملت خود را باور کند و روي پاي خود بايستد.
وي با بيان اينکه ملت و اقتصاد ما ظرفيت اداره کشور را دارند، افزود: همافزايي اين ظرفيتها و در کنار هم قرار دادن آنها، فلسفه اقتصاد مقاومتي است، اما هنوز حرکتي عملياتي در اين زمينه انجام نشده است.
جبارزاده با اشاره به اين که تدوين سند تدبير توسعه استان گامي در جهت اقتصاد مقاومتي بود، افزود: دانشگاهها بايد اين مسئله را براي توده مردم و اقشار مختلف جامعه با ادبيات مناسب هر قشر تبيين کنند.
وي با تاکيد بر اين که بايد فاصله بين مسئولان اجرايي و دانشگاهها را برداريم، گفت: بنده در بدو ورود به استان تاکيد کردم که هيچ کاري بدون پيوست علمي نبايد انجام شود که اين سياست گامي در جهت ايجاد ارتباط نزديک بين دستگاههاي اجرايي و دانشگاههاست.
استاندار آذربايجانشرقي خواستار مشارکت دانشگاه فني و حرفهاي در بحث بودجهنويسي و تدوين بودجه دستگاههاي اجرايي و شهرداريهاي استان شد.