1402/02/22 - 23 : 52
کد خبر: 35561
علت سردي انگشتان دست چيست؟
احرار: سردي انگشتان دست و پا مي‌تواند نشان دهنده ابتلاي فرد به يک بيماري خاص باشد.

در فصول سرد سال يا هنگامي که سرما خورده‌ايد، طبيعي است که در انگشت‌هاي دست و پا احساس سرما کنيد. اما سردي هميشگي انگشت‌ها حتي در روزهاي گرم، گاهي مي‌تواند دليل ابتلا به يک بيماري باشد. اگر داروي خاصي مصرف مي‌کنيد و همزمان دچار سردي انگشتان دست و پا هستيد، حتما به پزشک‌ اطلاع دهيد.

سردي دست و پا
جريان خون در بدن مبتلايان به کم‌کاري تيروئيد کاهش مي‌يابد و همين اتفاق باعث سردي انگشتان مي‌شود. همچنين در مبتلايان به سندرم رينود رگ‌هاي کوچک که خون را به پوست مي‌رسانند، باريک شده و در نتيجه گردش خون اين نواحي کمتر مي‌شود. در موارد نادر، سردي انگشتان مي‌تواند به دليل لخته خوني که در قسمت ديگري از بدن تشکيل شده است رخ دهد. کمبود ويتامين B?? نيز باعث سردي دائمي انگشت‌ها مي‌شود. اين ويتامين در محصولات حيواني از جمله گوشت، لبنيات و تخم مرغ وجود دارد.

رينود چيست؟
عاملي کمتر شناخته شده که علت شايع سردي دست‌ها و انگشتان دست است، بيماري‌ به نام سندرم رينود است. افراد مبتلا به اين بيماري داراي رگ‌هاي خوني غيرعادي در دست‌ها هستند و نشانه‌هاي رينود به ميزان تنگ شدن عروق بستگي دارد.

سردي دست و پا
زماني که اين تنگي به طور متناوب و طولاني اتفاق بيفتد، علائم هم به شکل شديدتري ديده مي‌شوند، اما به هر حال سه علامت حتما در يک حمله رينود ديده مي‌شود که عبارتند از؛ سرد شدن انگشتان دست و پا، تغيير رنگ و بروز رنگ‌پريدگي انگشتان و احساس خواب رفتن و سوزن سوزن شدن عضو پس از قرار گرفتن مجدد در محيط گرم است. معمولا با ايجاد رينود ، پوست انگشتان سفيد و رنگ پريده مي‌شود اما با ادامه سرما و استرس، انگشتان بي‌حس و پوست آنها آبي خواهد شد. اگر فرد وارد محيط گرم‌تر شود يا استرس موجود از بين برود، نوک انگشتان کم‌کم حالتي شبيه خواب رفتن پيدا مي‌کنند و رنگ آنها هم قرمز مي‌شود. البته اين مراحل در همه افراد شبيه هم نيست. حتي بيشتر مواقع همه انگشتان هم درگير نمي‌شوند. يعني سه يا چهار انگشت دچار حمله رينود مي‌شوند. موارد شديد رينود حتما نياز به درمان دارند. البته قرار نيست با روش‌هاي درماني موجود، بهبود کامل اتفاق بيفتد، اما کم شدن شدت بيماري و پيشگيري از زخم شدن انتهاي انگشتان جزو اهداف اصلي درمان هستند.

دلايلي که مي تواند موجب سردي بدن شود
وزن کم بدن به عنوان BMI شناور در حدود ??.? و يا کم تر تعريف شده است که مي تواند دلايلي داشته باشد. هنگامي که شما کم وزن هستيد، با کمبود چربي بدن توانايي از بين بردن دماي سرد بدن خود را نداريد. کاهش ميزان مصرف غذا باعث کاهش سوزاندن کالري در متابوليسم بدن مي شود، بنابراين حرارت بدن به اندازه کافي ايجاد نمي شود. در نظر گرفتن چندين کيلوگرم وزن در کل غذاهاي سالم که حاوي مقدار زيادي پروتئين، چربي و کربوهيدرات هاي پيچيده هستند راه خوبي براي گرم کردن و بالا بردن درجه حرارت بدن است.
هميشه سرد بودن نشانه اي از هيپوتيروئيد است که غده مربوطه هورمون تيروئيد را به اندازه کافي ارائه نمي دهد. بدون کارکرد مناسب هورمون، سوخت و ساز بدن شما متوقف مي شود و مانع از توليد کافي انرژي و گردش خون در بدن مي شود. علائم ديگر هيپو تيروئيديسم ريزش مو، خشکي پوست و خستگي است. اگر مشکوک به يک مشکل تيروئيدي هستيد، فورا به پزشک کراجعه کنيد، که مي تواند تشخيص را با آزمايش خون تاييد کند و تيروئيد را با کمک داروهاي مناسب از فعاليت آهسته خارج کند.
ميزان سطح پايين آهن يکي از رايج ترين دلايل سردي است. آهن يکي از مواد معدني کليدي بوده که به گلبول هاي قرمز شما کمک مي کند تا اکسيژن را در همه جاي بدن شما حمل کند، به طوري که گرما و ساير مواد مغذي به تمام سلول ها در بدن برسند.
البته نوعي قارچ وجود دارد که تقريبا در بدن انسان‌هايي که سيستم ايمني ضعيفي دارند رشد کرده و زنده مي‌ماند، اختلالاتي از جمله سردي کف پا ايجاد مي‌کند. براي درمان اين مشکل علاوه بر مراجعه به متخصص و مصرف دارو مي‌توانيد در طول روز براي چند ثانيه روي انگشتان پا بايستيد و سپس روي پاشنه برگرديد. با تکرار اين کار خون جريان پيدا مي‌کند و کف پا گرم مي‌شود. از طرفي انگل‌ها نيز به محض وارد شدن به بدن از مواد مغذي که بايد وارد سلول‌ها شوند، تغذيه مي‌کنند و اين موضوع باعث سرد شدن دست‌ها و پاها مي‌شود. اگر تغذيه مناسبي داريد، اما لاغر هستيد و مدام وزن کم مي‌کنيد احتمال دارد دچار انگل شده باشيد.
براي چند ثانيه روي انگشتان پا بايستيد سپس روي پاشنه برگرديد، اين کار را تکرار کنيد تا خون در داخل کف پا جريان پيدا کند و گرم شود. به مدت 15 دقيقه پاي خود را در يک طشت آب ولرم و نمک خيس کنيد. فعاليت جسمي مانند: راه رفتن، شنا، دو يا دوچرخه سواري روند گردش خون به کف پا را بهبود مي‌بخشد.
رعايت رژيم غذايي متعادل، کاهش ميزان چربي و کلسترول باعث بهبود جريان خون در بدن خواهد شد. کاهش مصرف گوشت قرمز، غذاهاي آماده و افزايش مصرف ميوه و سبزي‌هاي تازه، غلات سبوس دار گوشت کم چرب و ماهي‌هاي سالم مانند سالمون و تن در رفع اين بيماري موثر است. غذاي گرم بخوريد، زيرا علاوه بر گرم کردن بدن، نسبت به غذاي سرد انرژي کمتري براي هضم آن نياز است. استعمال دخانيات باعث افزايش ميزان کلسترول در رگ‌هاي خون و در نتيجه سفت شدن ديواره رگ‌ها و انقباض رگ‌هاي خون مي‌شود.
انتهاي پيام/

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 1 + 8

  آخرین اخبار
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
  پربازدیدترین اخبار
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.