1394/3/27 - 05 : 09
کد خبر: 3502
گفت و گو با حميده کفاش؛
روايت دختر ايراني که تحريم شده است!
احرارنيوز:ماجراي تحريم دانشجويان ايراني دانشگاه «علوم و فناوري نروژ» وارد فاز جديدي شده است. يکي از اين دانشجويان امروز به نروژ مي‌رود تا شکايت خود را در دادگاه اين کشور دنبال کند.

:

ماجرا از جايي شروع شد که چند دانشجوي ايراني دانشگاه علوم و فناوري نروژ از دانشگاه اخراج شدند. البته اين اتفاق به ضرر اين کشور تمام شد؛ چرا که دانشجويان ايراني اين اقدام دولت نروژ را بي‌جواب نگذاشتند. يکي از اين دانشجويان«حميده کفاش»، دانشجوي دکتراي مهندسي مواد دانشگاه نروژ بود که سال گذشته به بهانه تحريم، از درس خواندن در اين دانشگاه محروم شد. از همان زمان، کفاش و عده‌اي ديگر از اين دانشجويان اخراجي و حاميان آنها کمپيني در اعتراض به اين حرکت تشکيل دادند. اين اعتراضات نتايجي هم به همراه داشته است. شکايت ? نفر از اين دانشجويان اخراجي به ثمر نشسته است و آنها توانسته‌اند به تحصيلات خود ادامه دهند. 

اخراج به دلايل واهي!

کفاش معتقد است که دليل اصلي اخراج وي از دانشگاه دلايل سياسي بوده است: «آنها به ما نامه‌اي دادند که در آن قيد شده بود که «دانشي که شما در اينجا کسب مي‌کنيد منجر به ساخت سلاح‌هاي کشتار جمعي مي‌شود»؛ اتهامي که نه ما مي‌توانيم قبول کنيم نه استادان ما. متن همه نامه‌هايي که به دانشجويان ارسال شده بود، يکسان بود. استادان ما که متخصص اين رشته هستند، از همان ابتدا گفتند: « اين رشته تکنولوژي حساسي ندارد» و اصلا اگر ما به دنبال تکنولوژي حساس بوديم، به نروژ نمي‌رفتيم. به کشوري مي‌رفتيم که سطح تکنولوژيکش بالاتر باشد. بنابراين اين دليل کاملا غيرمنطقي بود و باعث شد که صداي قشر دانشگاهيي هم دربيايد.»

کفاش امنيتي خواندن دليل اخراجش را مسخره خواند و گفت حتي پليس نروژ هم بي‌گناهي ما را باور داشت: «پليس نروژ اعلام کرد که ما نمي‌گوييم که اين دانشجويان گناهکار هستند. ممکن است که اين‌ها بي‌گناه باشند؛ ولي تر و خشک با هم مي‌سوزند. يعني با استدلال مسخره‌اي مي‌گفتند: شما قرباني سياست‌هاي کشوتان هستيدکه ما نظر مثبتي نسبت به آن‌ نداريم.»
اين دانشجوي ايراني درباره دليل انتخاب نروژ براي ادامه تحصيلاتش هم گفت: «من نروژ را انتخاب نکردم. همه به من مي‌گويند چرا اين کشور را انتخاب کردم؟ خانمي که سوپروايزر يا معرف من در نروژ بودند، سفري مي‌کنند به استراليا و در آنجا خانمي را مي‌بيند که دانشجوي دکتراي رشته من بوده و تصادفا در ايران هم دوست من بودند. اين خانم از معرف من مي‌خواهد که چند دانشجوي ايراني با نمرات خوب معرفي کند. ايشان هم من و چند نفر ديگر را معرفي کردند. يعني من در کمين ننشسته بودم که تکنولوژي حساسي در نروژ پيدا کنم و به دنبالش بروم! و پس از بارها مصاحبه از بين ?? نفر انتخاب شدم. يعني ما هيچ التماسي نکرديم. آنها خودشان دعوت کردند و ما رفتيم. در اين مدت يک سالي هم که آنجا بودم مثل يک شهروند معمولي، حقوق داشتم و ماليات مي‌پرداختم.»

مردم نروژ از ما حمايت کردند

کفاش مي‌گويد که  از طرف مردم نروژ حمايت‌هاي بسياري از آن‌ها شده‌ است: «کمپين ما از طرف خيلي از موسسات و قشر تحصيلکرده نروژي و همچنين دانشگاه نروژ مورد حمايت قرار گرفت. حتي مردم نروژ کمک‌هاي مالي زيادي به ما کردند؛ چون ما براي شکايت کردن و وکيل گرفتن به پول زيادي احتياج داشتيم. اين حمايت‌ها تا جايي بود که مردم کوچه و خيابان هم با ما همدردي مي‌کردند و وقتي من را در اتفاقي مي‌ديدند، مي‌گفتند: «ما ديگر به پليس امنيتمان، با اين حرکتي که انجام داد و دانشجويان بي گناه را اخراج کرد، نمي‌توانيم اعتماد کنيم» و خيلي از آن‌ها الان که موقع دادگاه نزديک است، تماس مي‌گيرند و مي‌گويند که براي ما آرزوي موفقيت مي‌کنند؛ يعني مردم نروژ واقعا مخالف اين اقدام دولتشان هستند. » 
کفاش درباره فعاليت‌هاي ايراني‌هاي داخل کشور هم مي‌گويد: «در ايران مردم به دليل تحريم‌هاي بانکي نمي‌توانستند به ما کمک مالي کنند؛ اما خبرهاي ما در ايران زياد پخش ‌مي‌شد و مردم هم تا جايي که مي‌توانستند در شبکه‌هاي اجتماعي به ما پيغام مي‌دادند و آرزوي موفقيت مي‌کردند. اما به دليل يک سري محدوديت‌ها نتوانستند خيلي با ما همکاري کنند.»

اقدامات حمايتي دولت شفاف نيست

کفاش درباره اينکه آيا دولت هم در اين زمينه به آن‌ها کمکي کرده است يا خير، مي‌گويد: «ما اطلاع دقيقي از اقدامات دولت نداريم و موفقيت‌هايي il که تا به حال حاصل شده را نتيجه تلاش اعضاي کمپين مي‌دانيم؛ چون شفاف به ما  نمي‌گويند که با چه کساني جلسه گذاشته‌اند و چه کارهايي کرده‌اند. البته من نمي‌توانم بگويم که که کاري انجام نشده؛ چون با ما در تماس هستند و به ما مي‌گويند که در حال پيگيري هستيم ولي ما از کارهاي آن‌ها خيلي مطلع نيستيم و فعلا نتيجه عملي اين اقدامات را نديده‌ايم.» 

مي‌خواهم آخرين قرباني باشم!

وقتي از او مي‌پرسم  تا کجا به اعتراض خود ادامه مي‌دهد و آيا به نتيجه اين اعتراضات اميدوار است يا نه، مي‌خندد و مي‌گويد: «ما تا همين جا هم به هدف خود رسيده‌ايم. ما هدفمان اين بود که صدايمان را بلند کنيم و الان صداي ما به گوش خيلي‌ها رسيده است. از انگليس و دانمارک گرفته تا کشورهاي استراليايي آمريکايي و حتي آسيايي و الان همه متوجه شده‌اند که عليه ايراني‌ها چنين تبعيضي اعمال شده است. درواقع ما در نروژ به قدري شلوغ کرديم که اين خبر بين‌المللي شد تا جايي که خبر ما دومين خبر مهم نروژ شد و پس از ورزشکاري که در شناي المپيک هشت مدال کسب کرده بود، قرار گرفت. هدف ما هم همين بود و مي‌خواستيم ابعاد اين موضوع را بزرگ کنيم و به جهان بگوييم که نروژ بر خلاف آنچه ادعا مي‌کند کشوري آزاد نيست. در داخل هم با واکنش‌هاي جالبي روبه‌رو بودم. خيلي‌ها در ايران به من پيغام مي‌دادند که ما مي‌خواستيم براي نروژ اقدام کنيم که با ابن اتفاق صرف نظر کرديم.»
کفاش قرار است دو روز ديگر در دادگاه محلي نروژ عليه اين تبعيض شکايت کند: «فعلا به دادگاه محلي مي‌رويم. اگر در دادگاه محلي نتيجه نگرفتيم، در اينجا متوقف نمي‌شويم و به دادگاه عالي نروژ مي‌‎رويم و حتي اگر آنجا هم موفق نشديم، به دادگاه اروپا مي‌رويم که نروژ ديگر در آن نمي‌تواند اعمال نفوذ کند. خلاصه ما به هيچ‌عنوان کوتاه نمي‌آييم.» اين دانشجوي ايراني اميدوار است که با اين حرکت و اعتراض، ديگر هيچ دانشجوي ايراني به دليل واهي از دانشگاه اخراج نشود: «من اولين نفري نبودم که اين اتفاق برايم افتاده است اما با اين اقداماتي که انجام مي‌دهيم، اميدوارم آخرين نفر باشم

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 2 + 5

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.