1401/11/18 - 18 : 12
کد خبر: 34930
رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي خبرداد؛
افزايش رغبت سرمايه گذاري در بخش کشاورزي/ توليدات کشاورزي استان از مرز 6ميليون تن گذشت
احرار: رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي از تمايل بخش خصوصي براي سرمايه گذاري در اين حوزه خبر داد و افزود : اين تمايل روز به روز در حال افزايش است.

اکبر فتحي روز سه شنبه در نشست خبري با اصحاب رسانه به مناسبت گراميداشت ايام الله دهه فجر، اظهار کرد: تمايل سرمايه گذاران براي سرمايه گذاري در اين حوزه، نشان از موفق بودن برنامه هاي مجموعه کشاورزي استان دارد و اين تمايل روز به روز در حال افزايش است.

 فتحي گفت :  ايجاد امنيت غذايي از وظايف اصلي جهاد کشاورزي است، و  با رويکرد جديدي که در وزارت ايجاد شده اين وظيفه به اقتدار غذايي تغيير يافته به نحوي که علاوه بر تامين نيازهاي غذايي، برنامه ريزي براي صادرات نيز در دستور کار قرار گرفته است.

وي با اشاره به اينکه توليدات کشاورزي استان از مرز 6 ميليون تن گذشته بيان کرد :  مي توان گفت  به نوعي امنيت غذايي در استان شکل گرفته و اين مجموعه وارد مقوله صادرات شده است.

 رييس جهاد کشا.ورزي خاطرنشان کرد : البته افزايش توليد محصولات کشاورزي در استان در حالي اتفاق افتاده که با کمبود منابع و بارندگي و همچنين بالا رفتن دماي هوا و تبخير منابع آبي مواجه بوديم، محدوديت هايي نيز در حوزه درياچه اروميه اعمال شده و همه اين موفقيت ها نتيجه ورود عمل و دانش روز به عرصه کشاورزي اتفاق افتاده و عملکرد در واحد سطح افزايش يافته و مبتني بر دانش شده است.

وي با اشاره به صادرات 300 ميليون دلاري بخش کشاورزي استان، گفت: هنوز در برخي زير بخش‌ها از جمله تامين نهاده‌هاي دامي به دليل محدوديت‌هاي منابع آبي ناچار به واردات هستيم اما باز هم اقداماتي در راستاي خودکفايي انجام مي‌گيرد.

رييس سازمان جهاد کشاورزي استان به مقوله به‌نژادي در اين عرصه نيز اشاره کرد و گفت: در اين راستا، 20 هزار تن بذر گندم اصلاح شده در سال زراعي گذشته بين کشاورزان توزيع شده که نسبت به  10 قبل سه برابر شده است.

او  خاطرنشان کرد: کل نياز بذري استان حدود 60 هزار تن است و در صدد هستيم تا کل اين نياز از طريق بذر اصلاح شده تامين و در اختيار کشاورزان و گندمکاران قرار گيرد.

فتحي افزود : در حوزه به‌زراعي نيز با توسعه مکانيزاسيون، کشاورزي سنتي تبديل به صنعتي شده و دولت با ارائه تسهيلاتي به خصوص براي تامين ادواتي چون دنباله بندها از بهره برداران حمايت مي‌کند. ضريب مکانيزاسيون در بخش کشاورزي استان 2.8  بوده که نسبت به متوسط کشوري وضعيت بهتري دارد.

وي با بيان اينکه 64 هزار هکتار از اراضي کشاورزي استان تحت پوشش شبکه آبياري و حدود 60 هزار هکتار تحت شبکه کم فشار رفته است گفت : در اجراي شبکه آبياري، شبکه يک و 2از سوي وزارت نيرو و 3و 4از سوي جهاد کشاورزي اجرا مي شود.

رييس جهاد کشاورزي استان به اقدامات اين مجموعه در حوزه تنظيم بازار نيز اشاره کرد و گفت: با استفاده از ظرفيت شرکت هاي دانش بنيان، به دنبال هوشمند سازي تنظيم بازار هستيم تا توازن را در زمينه عرضه و تقاضا اجرايي کنيم.

فتحي بيان کرد: در زمينه ذخيره سازي اقلام ضروري نيز اقدامات خوبي از سوي واحد پشتيباني صورت گرفته و کمبودي در اين زمينه نه در حال حاضر و نه براي شب عيد وجود ندارد.

وي همچنين به برنامه جهاد کشاورزي براي فراهم کردن زمينه فروش محصولات کشاورزي شرکت هاي دانش بنيان اشاره کرد و گفت: بخشي از اين محصولات از سوي جهاد کشاورزي خريداري مي شود و بخشي نيز براي خريد به دستگاه ها و بازار تقاضا عرضه مي شود.

فتحي با اشاره به اجراي طرح جهش توليد در ديمزارهاي استان طي سه سال گذشته، گفت: بر اساس اين طرح مبلغ 670 ميليارد تومان درآمد جديد طي سال گذشته به نفع کشاورزان ايجاد شده است. اين طرح با ورود روش‌ها و تکنولوژي‌هاي جديد به مزرعه باعث افزايش عملکرد شده است.

وي اصلاح الگوي کشت در حوضه درياچه اروميه را از ديگر برنامه هاي اهميت دار جها د کشاورزي عنوان کرد و گفت: در بودجه 1402 ، منابعي براي اين کار در نظر گرفته شده که اميدواريم يک بار و براي هميشه، موضوع اصلاح الگوي کشت در منطقه را ببنديم و محصولات با نياز آبي بيشتر را حذف و محصولات با نياز آبي کم را جايگزين کنيم.

فتحي همچنين به حمايت هاي جهاد کشاورزي از طرح هاي آبياري اشاره کرد و گفت: حدود 70 تا 75 درصد هزينه هاي سامانه آبياري به صورت بلاعوض از محل کمک هاي فني اعتباري تامين پرداخت مي شود.

رييس  سازمان جهاد کشاورزي در ادامه با اشاره به اصلاح نظام قيمتي آرد و با بيان اين‌که اصلاحات امور در نانوايي‌ها در سه فاز انجام مي‌گيرد، گفت: اکنون سومين فاز اين طرح مانده که پس از اجراي مقدمات آن ديگر دغدغه‌اي در خصوص ايجاد صف و کيفيت نان‌ها نخواهيم داشت مصرف بهينه نان خواهيم داشت و مردم با همان قيمت قبلي نان را خريداري مي‌کنند.

وي از صدور مجوز توليد يک ميليون و 800 هزار قطعه مرغداري با پيشرفت فيزيکي بالاي 80 درصد خبر داد و افزود: گوسفنداري در استان اغلب متکي بر مراتع انجام مي‌گيرد ولي اکنون يک واحد نگهداري 100 هزار راسي گوسفند در استان مجوز دريافت کرد و تنها طي چهار ماه توانسته واحد خود را بدون دريافت تسهيلاتي به بهره برداري برساند. برنامه داريم تا تعداد گوسفندهاي پرورشي استان را به يک ميليون راس برسانيم و استان در توليد گوشت گوسفند متکي بر نوع پرورشي باشد.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 1 + 4

  آخرین اخبار
کلاهبرداري يک ميليارد و 160 ميليوني در پي نصب همراه بانک جعلي
عمليات عمراني باغ موزه ستارخان آغاز شد
عمليات اجرايي و عمراني ايستگاه شماره 5 خط دوم مترو (قره آغاج) سرعت گرفت
فرماندار شهرستان اهر: ذخيره آب سد ستارخان اهر قابل قبول نيست
دبيرخانه شوراي اطلاع رساني دولت: فردا تمام ادارات کشور از ساعت 6 تا 10 فعال هستند
براي جلوگيري از گرمازدگي کودکان چه کنيم؟
افزايش 22 درصدي کشفيات سرقت در آذربايجان شرقي/ پابند در انتظار سارقين سابقه دار
سومين دوره از مسابقات قهرماني واليبال پايوران سپاه در تبريز برگزار مي شود
احيا و بازسازي ورزشگاه 3 هزار نفري کوي شهيد بهشتي
اولين طرح ملي مهارت‌افزايي دانشجويان شاهد و ايثارگر دانشگاه‌هاي سراسري کشور
  پربازدیدترین اخبار
سومين دوره از مسابقات قهرماني واليبال پايوران سپاه در تبريز برگزار مي شود
براي جلوگيري از گرمازدگي کودکان چه کنيم؟
افزايش 22 درصدي کشفيات سرقت در آذربايجان شرقي/ پابند در انتظار سارقين سابقه دار
کارمندان آذربايجان شرقي دورکار شدند
عمليات اجرايي و عمراني ايستگاه شماره 5 خط دوم مترو (قره آغاج) سرعت گرفت
عمليات عمراني باغ موزه ستارخان آغاز شد
دبيرخانه شوراي اطلاع رساني دولت: فردا تمام ادارات کشور از ساعت 6 تا 10 فعال هستند
فرماندار شهرستان اهر: ذخيره آب سد ستارخان اهر قابل قبول نيست
کلاهبرداري يک ميليارد و 160 ميليوني در پي نصب همراه بانک جعلي
يک روز در هفته همه صنايع و معادن تعطيل مي‌شود
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.