1401/11/08 - 18 : 36
کد خبر: 34831
ارس «حياتي دوباره» به تبريز و اروميه مي‌آورد
احرار: چندي پيش خبر احياي پروژه انتقال آب ارس به دشت شبستر و درياچه اروميه به دستور استاندار آذربايجان شرقي، سرتيتر اخبار استان قرار گرفت که اين موضوع، اميد دوباره را براي عبور از بحران کم آبي شهر تبريز و خشکي درياچه اروميه در يادها زنده کرده است

بحث خشکسالي، تغيير اقليم و کاهش بارش‌ها از مدت‌ها قبل توسط کارشناسان حوزه و مسئولان وقت مطرح شده و اين موضوع به خصوص در فصل زمستان امسال بيش از پيش در رسانه‌ها عنوان شده است چرا که امسال با يکي از شديدترين وضعيت‌هاي تغيير اقليم رو به رو هستيم. آن هم کاهش قابل توجه بارش‌ها. به طوري که بر اساس اعلام مسئولان هواشناسي استان، ميزان بارش‌هاي استان در سالجاري 530درصد کاهش داشته است.

به گزارش ايسنا، اين امر در شرايطي بحراني تر شده است که وضعيت تامين آب استان کاملاً سر به سر بوده و اگر شرايط کنوني ادامه يابد و سدها و مخازن در زمستان امسال پر نشوند، تابستاني سخت در پيش خواهيم داشت.

براي حل مشکل بحران تامين آب آتي در استان، پروژه انتقال آب از ارس به تبريز از سال‌هاي پيش مطرح و حتي کليد خورده است اما متاسفانه بر اساس يکسري مشکلات، اين پروژه ?? ساله تاکنون مغفول مانده و فقط ?? کيلومتر از آن اجرا شده است.

با پيگيري‌ها و تلاش‌هاي مسئولان استاني، بالاخره اجراي اين پروژه استراتژيک احيا شده اما اين بار پيمانکاري آن به دست قرارگاه خاتم الانبيا واگذار شده است. البته اين قرارگاه، کارنامه درخشاني در زمينه ساخت و ساز پروژه‌هاي نيمه تمام و مغفول مانده استان داشته و همين مورد نيز کورسوي اميد اجراي اين پروژه مهم را روشن نگه داشته است.   

حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمدرضا ميرتاج الديني، نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسکو در رابطه با مشکل تامين آب تبريز  در گفت‌وگويي با يک برنامه راديويي استاني، اظهار کرد: پروژه‌هاي بلندمدت و کوتاه مدت بسياري براي رفع مشکل تامين آب تبريز و ساير مناطق استان در دست اجرا بوده تا بتوانيم آب شرب مردم را در سال‌هاي آتي تامين کنيم.

وي افزود: يکي از اين پروژه‌ها، پروژه انتقال آب از ارس به تبريز است که آب 23 شهر و 169 روستا را در مسير رسيدن آب از ارس به تبريز تامين مي‌کند.

وي ادامه داد: انتقال آب از ارس به تبريز يک پروژه بسيار بزرگ با رقم فاينانس بالاي 00 ميليون يورويي بوده و جزو پروژه‌هاي اولويت دار استان براي اجرا است.

جزئيات پروژه انتقال آب از ارس به دشت شبستر 

يوسف غفارزاده، مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي آذربايجان شرقي نيز در گفت‌وگو با ايسنا، در خصوص جزئيات اين پروژه، اظهار کرد: خط انتقال آب از ارس به دشت شبستر و درياچه اروميه با لوله فولادي به قطر 2000ميليمتر و به طول حدود 110 کيلومتر بوده و تعداد سه ايستگاه پمپاژ، يک واحد تصفيه خانه به ظرفيت 6.6  مترمکعب در ثانيه و 11 مخزن با حجم کل 340 هزار مترمکعب در اين پروژه احداث خواهد شد.

وي از توسعه آبگير و ايستگاه پمپاژ موجود در اين خط انتقال، افزود: با اجراي اين پروژه، نياز آب شرب و بهداشت کلانشهر تبريز و ساير شهرها و روستاها و مراکز جمعيتي تحت پوشش شامل شهرک‌هاي جديدالاحداث واقع در مسير خط انتقال با جمعيتي در حدود 3.5 ميليون  نفر در افق 1425 تامين مي‌شود.

غقارزاده افزود: نياز آبي منطقه آزاد تجاري صنعتي ارس و ساير صنايع و شهرک‌هاي صنعتي نيز در اين پروژه تامين شده و از طريق هدايت پساب تصفيه خانه فاضلاب طرح انتقال آب ارس به درياچه اروميه مي‌توانيم حقابه زيست محيطي اين درياچه را به ميزان 100 ميليون مترمکعب در سال تامين کنيم.

وي با بيان اين‌که تعادل بخشي آبخوان‌ها و منابع آب زيرزميني حوزه درياچه اروميه از ديگر اهداف اجراي اين پروژه مهم است، اظهار کرد: تاکنون مطالعات امکان سنجي و مطالعات اول طرح، نقشه برداري هوايي، مطالعات زيست محيطي و مطالعات پدافند غيرعامل طرح انجام گرفته و نقشه توپوگرافي طرح نيز تهيه شده است.

وي در خصوص هزينه‌هاي اين طرح، تشريح کرد: مجموع هزينه‌هاي اجرايي و مبلغ فاينانس خارجي در حدود 406 ميليون يورو برآورد شده و هزينه‌هاي کارفرمايي که شامل خدمات مهندسي مشاور کارفرما، خريد اراضي، خريد انشعاب برق و ... مي‌شود نيز در حدود 5000 ميليارد تومان پيش بيني شده است.

مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي آذربايجان شرفي با اشاره به اتمام 35 کيلومتر از اين پروژه، خاطرنشان کرد: علاوه از احجام پيش بيني شده در سيماي پروژه انتقال آب از ارس به دشت شبستر و درياچه اروميه، حدود 35 کيلومتر از بخش ابتدايي پروژه که به صورت مشترک با طرح توسعه بهره برداري از ارس بوده، از محل اعتبارات صندوق توسعه ملي ويژه طرح‌هاي حفاظت از منابع آب و خاک مرزي  با هزينه‌اي بالغ بر 6500ميليارد ريال اجرا شده است که کارهاي پاياني اين بخش در دست اقدام است.

وي افزود: در اين راستا، آبگير و ايستگاه پمپاژ اصلي به ظرفيت پنج مترمکعب در ثانيه، ايستگاه پمپاژ به تعداد پنج باب با قدرت الکترموتور kw2200 و مخزن تامين فشار و ذخيره به تعداد پنج باب به احداث رسيده است.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 1 + 3

  آخرین اخبار
خطوط توليد تراکتورهاي ايراني در خارج از کشور به چهار خط افزايش مي يابد
77کانون تخصصي خواهران در مساجد آذربايجان‌شرقي فعال است
آخرين زمان ثبت‌نام نمايندگان نامزدها در سامانه «داوطلب»/ اين مهلت تمديد نخواهد شد
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
  پربازدیدترین اخبار
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
تشکيل کميته ويژه براي اجراي پروژه استراتژيک جاده جلفا- کلاله
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
77کانون تخصصي خواهران در مساجد آذربايجان‌شرقي فعال است
آخرين زمان ثبت‌نام نمايندگان نامزدها در سامانه «داوطلب»/ اين مهلت تمديد نخواهد شد
خطوط توليد تراکتورهاي ايراني در خارج از کشور به چهار خط افزايش مي يابد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.