احرار: معاون وزير راه و شهرسازي گفت: با بهره برداري از راه آهن بستان آباد- تبريز( خاوران) فاصله ريلي تهران تا تبريز پنج ساعت کوتاهتر ميشود.
خيراله خادمي به منظور بازديد از روند اجراي زيرساختهاي حمل و نقل به آذربايجان شرقي سفر کرد و طي نشستي با معاون عمراني استاندار نسبت به رفع برخي مشکلات ايستگاه راه آهن خاوران واقع در تبريز بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
معاون وزير راه وشهرسازي راه آهن دوخطه بستان آباد- خاوران تبريز را بخشي از کريدور ريلي شرق به غرب کشور اعلام کرد و گفت: در حال حاضر زيرسازي اين محور 100 درصد پيشرفت فيزيکي دارد، ريل گذاري مسير تکميل شده است و در بخش روسازي نيز تنها عمليات تکميلي باقي مانده است.
خادمي از تصويب 650 ميليارد تومان اعتبار براي اين طرح ريلي در سفر رئيس جمهور به استان آذربايجان شرقي خبر داد و اظهار داشت: 370 ميليارد تومان از اين مصوبه تاکنون تخصيص يافته است و با توجه به پيشرفت فيزيکي پروژه در صورت تخصيص 300 ميليارد تومان باقيمانده، اين خط ريلي ظرف يک ماه آماده بهره برداري ميشود.
وي اعتبار هزينه شده تاکنون را 1.500ميليارد تومان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر 600 ميليارد تومان اعتبار نيز براي پرداخت بدهيها به پيمانکار و مشاوران پروژه مورد نياز است.
مديرعامل شرکت ساخت وتوسعه با تاکيد بر احداث طولانيترين تونل راه آهن کشور به طول 2 هزار و ??? متر در راه آهن بستان آباد- خاوران ادامه داد: در زمينه ساخت سازههاي اين محور روشهاي نوين با استفاده از ابزار و امکانات بومي و دانش مهندسين ايراني به کار رفته که در نوع خود مثال زدني است.
وي ادامه داد: احداث پل قوسي باسمنج به طول يک کيلومتر با استفاده از روش پيشراني تدريجي يکي از روشهاي اجرايي است که براي اولين بار در احداث پلي در قوس استفاده شده است.
وي استفاده از ابزار دقيق براي رفتار سنجي دقيق تغييرات ساختاري در احداث تونلها، استفاده از بالشتکهاي بزرگ مقياس در ساخت پلها و استفاده از ريل ملي را براي اولين بار در راه آهن بستان آباد- خاوران از ويژگيهاي قابل ذکر اين پروژه اعلام کرد.