1394/3/24 - 13 : 59
کد خبر: 3439
خواب آشفته آرميدگان در آرامستان سراب با شُرشُر آب کشاورزي
احرارنيوز:ورود آبهاي سطحي به قبرهاي آرامستان بهشت زهراي شهرستان سراب آذربايجان شرقي موجب آزرده خاطري شهروندان اين منطقه و بيم از بروز مشکلات بهداشتي و اجتماعي شده است.

آرامستان ها بدون شک از محترم ترين اماکن واقع در بافت شهرهاي ايراني و البته در همه جاي دنيا هستند و مردم به اين مکان ها به دليل حرمت آنها و دفن رفتگان خود حساسيت خاصي دارند و بر همين اساس رسيدگي به امور مرتبط با اين حوزه از حساسيت هاي اجتماعي و شرعي خاصي برخوردار است و علاوه بر آن کوچکترين بي توجهي در خصوص وضعيت آرامستان ها به دليل دفن اجساد در آنها مي تواند پيامدهاي بهداشتي سنگيني را نيز به دنبال داشته باشد.

با وجود تمام اين حساسيت ها و لزوم توجه و رسيدگي به چنين اماکني، در روزهاي اخير آب هاي سطحي زمين هاي زراعي اطراف آرامستان بهشت زهراي شهر سراب به  تعدادي از قبور نفوذ و موجب نشست برخي از آنها شده و آب گرفتگي در بخش هايي از آرامستان به وضوح نمايان شده است.

اين موضوع نه تنها تشويش اذهان عمومي و نارضايتي شهروندان را از بي توجهي صورت گرفته در اين خصوص که مشکلي هميشگي و تکراري در اين منطقه از شهرستان سراب است، بدنبال داشته بلکه بدليل نفوذ اين آب در ديگر قسمت هاي منطقه و احتمال انتقال برخي عوامل غير بهداشتي و بيماري زا مي تواند منجر به مشکل زيست محيطي و بهداشتي نيز شود.

مردم سراب ناراضي از بي توجهي به مشکل آرامستان شهر

در همين خصوص سعيد از خانواده يکي از متوفيان به خاک سپرده شده در اين آرامستان در حالي که بسيار نگران و مضطرب بود،گفت: مسئولان در اين زمينه تدبيري بيانديشند و اجازه ندهند تا حرمت اموات خدشه دارشود.

وي افزود: برخي قبور که هنوز سيمان ريزي نشده اند، با نفوذ آب نشست کرده و مشکلاتي را براي مردمي که جهت اجراي مراسم خود به اين مکان مراجعه مي کنند، ايجاد کرده است.

اين عضو خانواده متوفي از مسئولان بهداشتي شهر نيز خواست تا هرچه سريعتر براي جلوگيري از يک فاجعه بهداشتي وارد عمل شوند.

يک شهروند سرابي نيز در اين زمينه گفت: براي برطرف کردن اين مشکل بايد در کوتاهترين زمان ممکن به زهکشي پرداخت تا شاهد تکرار فصلي اين اتفاق نباشيم.

شهروند ديگر از عدم گودسازي قبور در آرامستان سراب انتقاد کرد و افزود: بايد نسبت به گودبرداري بيشتر قبور و زيادکردن عمق آن اقدام کرد و در روزهاي گرم سال بوي نامطبوع و آزاردهنده اي در آرامستان استشمام مي شود که به دليل نفوذ آب در قبور از بوي متساعد شده از لا بلاي قبور مي باشد.

جلوگيري از دفن متوفيان در فاز آب گرفته شده براي حل مشکل

حجت الاسلام علي اکبر اکرمي امام جمعه سراب گفت: خبر اين حادثه در آرامستان سراب را شنيده ام و به مسئولان مربوطه تذکرات لازم داده شده تا در اسرع وقت نسبت به رفع اين معضل اقدام نمايند.

شهردار سراب که چندين بار از محل بازديد کرده، به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه نفوذ آب هاي سطحي زمين هاي مزروعي اطراف آرامستان موجب ايجاد نگراني براي خانواده هاي متوفي شده و کارهاي دفن را در فاز انتهايي آرامستان با مشکل مواجه ساخته است.

مرتضي اعياني با اشاره به راهکارهاي فعلي براي حل اين مشکل افزود: مهمترين کاري که بايد انجام دهيم ايجاد زهکشي مناسب است تا اين معضل براي هميشه برطرف شود.

وي ابراز داشت: در نخستين اين اقدام، از ادامه دفن متوفيان در فاز آب گرفته شده جلوگيري و فاز جديدي براي دفن فوت شدگان در قسمت ابتدايي آرامستان در نظر گرفته شده است.

وي افزود: شهرداري با تمام امکانات اکنون چند روز است که در اين محل مشغول فعاليت بوده و ضمن حفر چندين چاه به پمپاژ و تخليه آب ها اقدام مي کند.

تداوم مشکل آرامستان بهشت زهرا سراب تبعات اجتماعي و بهداشتي دارد

ابراهيم خليل بايرامي رئيس شبکه بهداشت و درمان سراب نيز در اين زمينه گفت: اين موضوع به صورت ويژه در کارگروه سلامت شهرستان سراب مورد بررسي قرارگرفته است.

دبير کارگروه سلامت شهرستان سراب ياداورشد: با توجه به اينکه اين مشکل به علت نفوذ آب هاي سطحي بروز کرده، بنابراين بايد با اقدامات ضربتي نسبت به رفع اين مشکل اقدام شود.

وي افزود: اين مسئله ممکن است موجب تبعات مختلف اجتماعي و بهداشتي شود و تا ديرنشده بايد چاره جويي اساسي در اين زمينه صورت گيرد.

يکي از اعضاي هيئت امناي آرامستان سراب گفت: متاسفانه اين مشکل در اين فصل سال همواره وجود دارد و موجب ناراحتي خانواده متوفيان مي شود.

وي در عين حال تاکيد کرد: هيئت امنا در اين زمينه نهايت تلاش خود را به عمل مي آورد تا اين مشکل برطرف شود.

شوراي شهر سراب آماده انجام اقدامات و همکاري هاي لازم است

عضو شوراي شهر سراب نيز ضمن اذعان به وجود اين مشکل گفت: شهرداري و پرسنل فني آن در تلاش هستند تا اين مشکل را برطرف سازند ضمن اينکه همزمان برخي اقدامات کوتاه مدت نيز براي جلوگيري از تبعات اين حادثه صورت گرفته است.

يوسف جدايي بر آمادگي اعضاي شوراي شهر سراب با هيئت امناي آرامستان براي بهينه سازي خدمات تاکيد کرد.

به هرحال حفظ حرمت اموات و رسيدگي به امور آرامستان بهشت زهراي سراب خواسته بحق مردم اين شهر است و انتظار دارند مسئولان دست روي دست نگذاشته و تلاش کنند تا چاره اي اساسي و هميشگي براي رفع اين معضل بردارند.

گزارش: جواد عباسزاده

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 4 + 5

  آخرین اخبار
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
تشکيل کميته ويژه براي اجراي پروژه استراتژيک جاده جلفا- کلاله
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.