1394/3/20 - 14 : 35
کد خبر: 3391
مسئولان بايد دلواپس چي و کي باشند؟
سکانس‌هاي تعريفي ساکنان مهر سهند
احرارنيوز:انس گرفتن بيش از حد با برنامه‌هاي ماهواره و اعتماد کردن به اين شبکه‌هاي ماهواره‌اي آثار زيانباري به دنبال دارد که مي‌تواند در درازمدت کانون‌ گرم خانواده را تحت تاثير خود قرار دهد.

، اين روزها وقتي بر روي پشت‌بام مي‌رويد با فاجعه سنگيني روبه رو مي‌شويد که واقعاً تاسف‌بار است و آن هم وجود تعداد زيادي ماهواره است و گاهي هم در مهماني‌ها بحث‌ها و سخنان بين افراد رد و بدل شده از سريال‌هاي شبکه‌هاي ماهواره‌اي است که از رفتار، لباس، سخنان و شخصيت‌هاي آن سريال سخن مي‌گويند.

دشمنان وقتي مي‌خواهند يک مد و يا فرهنگ را به ما تلقين کنند، شايد براي گفتن يک حرف چند ثانيه‌اي خود يک فيلم چند ساعته را آماده مي‌کنند تا بتوانند آن هدف خود را راحت‌تر در ذهن مخاطب خود جا دهند.

اگر اين روزها گذرتان به مجتمع‌هاي مسکن مهر شهر جديد سهند و به ويژه فاز سه افتاد، در اکثر پشت‌بام خانه‌ها، روي تراس و بالکن‌هاي اين مجتمع‌هاي مسکوني، ديش‌هاي ماهواره به فراواني و وفور ديده مي‌شود.

با اين وجود، به نظر مي‌آيد اکثر خانواده‌هاي ساکن در اين مجتمع‌هاي مسکوني به نوعي از شبکه ماهواره‌اي استفاده مي‌کنند، براي کشف اين حقيقت، فقط کافي است گام در کوچه پس‌کوچه‌هاي فاز سه شهر سهند، بگذاري، به يقين با اين وضعيت، حال اين روزهاي اهالي و همسايه‌هاي نزديک به شهر «اولين‌ها» خوش نيست.

ساکنان مسکن مهر شهر جديد سهند از بدو شکل‌گيري مجتمع‌هاي مسکوني تا به امروز با مشکلات مختلف از جمله زيرساختي، عمراني، رفاهي، خدماتي، بهداشتي و ... رو به‌رو بوده‌اند.

در همين خصوص نيز به نظر مي‌آيد استفاده گسترده ساکنان اهالي اين منطقه از شبکه ماهواره‌اي بر شدت مشکلات آنها و به ويژه بر حجم آسيب‌هاي اجتماعي افزوده است، به يقين در آينده نزديک همچنين آسيب‌هاي ناشي از اين موضوع جبران‌ناپذير خواهد بود.

البته اين نکته را نيز نبايد از نظر دور داشت و آن اينکه به موجب قانون ممنوعيت استفاده از تجهيزات ماهواره‌اي مصوب سال 1373، ورود، توزيع و استفاده از تجهيزات دريافت از ماهواره جز در مواردي که قانون تعيين کرده، جرم است.

از اين رو، حال اين پرسش مطرح مي‌شود که با وجود قانون منع استفاده از تجهيزات دريافت ماهواره‌اي، چرا باز هم اين وسيله با اين حجم و گستردگي در جامعه مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

ساکنان مهر سهند با چه سکانسي زندگي مي‌کنند؟

در گزارش ميداني با حضور در مجتمع‌هاي مسکوني مسکن مهر شهر جديد سهند و به ويژه فاز سه اين منطقه، از نزديک دليل اصلي استفاده از تجهيزات ماهواره‌اي را از ساکنان و اهالي اين منطقه جويا شديم. در ضمن در اين گزارش از معرفي کامل مصاحبه‌شوندگان به خاطر اينکه ممکن است در آينده براي آنها مشکلاتي به وجود آيد، خودداري شده است.

محسن، يکي از ساکنان مجتمع «نرگس»، فاز سه در اين باره با انتقاد از عملکرد صدا و سيما معتقد است: دليل اين همه ديش‌هاي ماهواره بر پشت‌بام خانه‌ها، روي تراس و بالکن‌هاي اين مجتمع‌هاي مسکوني، ضعف و عدم پوشش شبکه‌هاي صدا و سيما در اين منطقه است، وي اضافه مي‌کند: با گيرنده‌هاي ديجيتالي مختلف در بازار هم نمي‌توان به راحتي تمام شبکه‌هاي سيما را با کيفيت مناسب تماشا کرد.

وي در ادامه مي‌افزايد: ساکنان اين منطقه از قشر متوسط و محروم جامعه هستند و به همين دليل به علت عدم دسترسي به خدمات رفاهي و تفريحي مناسب در جامعه و نيز با توجه به نبود مراکز فرهنگي و رفاهي در اين منطقه، مجبور مي‌شوند به اين مسائل گرايش پيدا کنند.

علي، يکي ديگر از شهروندان فاز سه هم مي‌گويد: در اين منطقه خريد و فروش به ويژه نصب تجهيزات ماهواره براي جوانان ساکن در برخي از مجتمع‌ها، محل کسب درآمد شده است و در اين ارتباط نيز از طرف مسئولان و دست‌اندرکاران به خصوص نهادهاي ذي‌ربط تا به امروز کار خاصي صورت نگرفته است.

زندگي با طعم فرهنگ غربي

فاطمه، زن ميانسال ساکن مجتمع «نياش 1»، فاز سه نيز در اين ارتباط با تاکيد بر اينکه بايد وسايل رفاهي و تفريحي ساکنان اين منطقه و به خصوص امکاناتي براي گذراندن اوقات فراغت، سياحت و حتي عبادت کودکان، نوجوانان و جوانان از سوي دستگاه‌ها و نهادهاي مرتبط به زودي حل شود، تصريح مي‌کند: ساکنان اين منطقه به حال خود رها شده‌اند و کمترين توجه‌اي هم از سوي مسئولان و مديران به اين افراد نمي‌شود.

وي در ادامه متذکر مي‌شود: به طور مثال در فاز سه مسکن مهر، با اين حجم جمعيت و خانواده، يک وسيله تفريحي عمومي ساده و ارزان همچون تاب، سرسره و چرخ‌فلک براي بازي و شادي کودکان نيست، پس چه انتظاري است که خانواده‌ها به سمت وسايل و ابزاري براي سرگرمي خويش نروند.

خانه به‌دوشي ساکنان مهر سهند

بهرام، يکي ديگر از افراد ساکن فاز سه مجتمع «نرگس» نيز بر اين باور است که شبکه‌هاي ماهواره‌اي آسيب‌هاي اجتماعي زيادي را به خانواده‌ها وارد مي‌کند که از جمله مي‌توان به طلاق، اعتياد، افت تحصيلي و شغلي، اتلاف وقت، ترويج فساد، خشونت، ايجاد باورهاي غلط عاطفي، اختلاف و تنش بين خانواده‌ها و ... اشاره کرد.

وي اضافه مي‌کند: نبايد مسئولان به اين راحتي تن به ايجاد چنين فضايي در جامعه دهند.

بهرام ادامه مي‌دهد: در مجتمع ما برخي از همسايه‌ها تا پاسي از شب را به تماشاي انواع شبکه‌هاي ماهواره‌اي مي‌نشينند و اين امر موجب سلب آرامش، آسايش و استراحت ساير ساکنان مي‌شود، به طوريکه اين عوامل باعث شده برخي خانواده‌ها حاضر شوند با فروش آپارتمان‌هاي خود، در شهر تبريز به صورت اجاره‌اي زندگي کنند.

کريم، شهروند ديگر ساکن مسکن مهر در مجتمع «کوثر» فاز سه هم با تاکيد بر اينکه در فاز سه وجود اين همه ديش‌هاي ماهواره در مقايسه با فاز يک و دو همچنين شهر تبريز خيلي به چشم مي‌آيد، يادآور مي‌شود: اکثريت قريب به اتفاق خانواده‌هاي ساکن در مجتمع‌هاي فاز سه به نوعي از شبکه‌هاي ماهواره‌اي استفاده مي‌کنند.

وي مي‌افزايد: به نظر مي‌آيد علت بررسي اين امر از سوي مسئولان و دست‌اندرکاران اين حوزه ضروري است.

کريم در ادامه معتقد است: مسئولان کمترين توجهي را به وضعيت خدماتي، رفاهي و تفريحي اهالي اين منطقه داشته و دارند که نمود بارز آن همين مشکلات است که خانواده‌ها با آن درگير هستند.

وسوسه‌ شبکه‌هاي ماهواره‌اي 

ناصر، دانشجوي يکي از دانشگاه‌هاي شهر تبريز هم که ساکن مجتمع «باران» است، در اين خصوص بر اين باور است که وقتي خانواده‌ها و به خصوص نوجوانان و جوانان از کمترين وسايل سرگرمي و تفريح محروم باشند، به سمت برنامه‌هاي ماهواره‌اي مي‌روند که از چنان تنوع و جذابيتي برخوردار است که بيننده را مجذوب خود مي‌کند.

****

در هر حال در اين زمينه ديدگاه‌ها و نظرات مختلف شهروندان ساکنان مسکن مهر شهر جديد سهند و به ويژه ساکنان محله فاز سه را جويا شديم که جاي بسي تامل و تفحص دارد.

با اين وجود، از صحبت‌ها و نظرات آنها مي‌توان اينگونه برداشت کرد که مهم‌ترين دليل استفاده اين همه خانواده از شبکه‌هاي ماهواره‌اي در اين منطقه از استان بيشتر به دليل ارضاء نشدن نياز آنها از سوي برنامه‌هاي شبکه‌هاي تلويزيوني صدا و سيما، پوشش ضعيف کل شبکه‌هاي صدا و سيما، تنوع برنامه‌هاي شبکه‌هاي ماهواره‌اي، وجود برنامه‌هاي تفريحي و سرگرم‌‌کننده ماهواره، نبود برنامه‌ريزي مناسب براي اوقات فراغت افراد و خانواده‌ها بوده است.

زنگ خطري که شنيده نمي‌شود

بنابراين با اين وصف به عقيده کارشناسان وسايل ارتباط جمعي در حال حاضر در دنيا حدود 7 هزار شبکه تلويزيوني از طريق ماهواره‌ها قابل دريافت است که از اين تعداد، حدود 3000 شبکه در ايران دريافت مي‌شود و از اين تعداد هم حدود 40 شبکه به زبان فارسي بوده است.

از اين رو به باور تحليلگران و کارشناسان حوزه مسائل ديني و فرهنگي، تغيير سبک زندگي، افزايش خشونت در جامعه، مصرف‌زدگي و تجمل‌گرايي، ترويج بدحجابي و کمرنگ شدن عفاف در جوامع اسلامي، بي‌اهميت جلوه دادن احترام به خانواده، بي‌هويتي، بدبيني، عادي جلوه دادن رابطه جنسي دختر و پسر قبل از ازدواج، رواج چند همسري، ترويج و عادي جلوه دادن خيانت زن به همسر و البته شوهر به زن، تسخير ذهن کودکان و نوجوانان همچنين شستشوي مغزي آنها، ترويج خانواده‌هاي بي‌سامان و لجام گسيخته در مقابل ساختار سنتي خانواده، ايجاد نيازهاي کاذب و تسريع در بلوغ زودرس نوجوانان، رواج رفتارهاي ضداجتماعي و ضدديني را از جمله برخي از معايب، اثرات و کارکردهاي منفي شبکه‌هاي ماهواره‌اي براي خانواده‌ها بيان مي‌کنند.

در اين ارتباط لازم است مسئولان و دست‌اندرکاران ذي‌ربط با تدوين برنامه‌هاي مختلف ضمن بالا بردن سواد رسانه‌اي شهروندان، مي‌توانند با ارائه برخي از راهکارهاي عملي، بعضي از آسيب‌هاي ماهواره‌اي وارده به خانواده‌ها را به حداقل برسانند.

مسئولان دلواپس چي و کي باشند؟

به هر حال آنچه در اين زمينه مهم به نظر مي‌رسد، نوع نگاه و توجه مديران و مسئولان و به ويژه نهادها و سازمان‌هاي مرتبط با اين معضل اجتماعي در استان آذربايجان‌شرقي است.

به نظر مي‌آيد دست‌اندرکارن و مديران مسئول، اين منطقه از استان را فراموش کرده‌اند، در اين ارتباط تمام مسئولان و دست‌اندرکاران همچنين اکثر صاحبنظران اين عرصه بر اين باورند که بسياري از استفاده‌کنند‌گان از اين تجهيزات، کاربرد مضر آن را ندارند.

به هر حال، استفاده از ماهواره در کشورمان ممنوع است، پس بيائيد همگان براي حفظ شان و منزلت گذشته خويش تلاش کنيم.

از اين رو حرکت آگاهانه و صحيح مسئولان و مديران فرهنگي جامعه براي کاهش اثرات منفي برنامه‌هاي ماهواره، تبيين صحيح پيامدهاي منفي ماهواره براي والدين و فرزندان آنها از طريق وسايل نوين ارتباط جمعي، گسترش شناخت آموزه‌هاي ديني و قرآني، ترويج زندگي معنوي و تقوا، گسترش شبکه‌هاي صدا و سيما با توجه به نياز روز مخاطبان جامعه، حرکت مقابله‌اي صدا و سيما براي ساختن و بازنمايي مجدد ارزش‌هاي جامعه و صيانت از حريم خانواده و ترويج الگوهاي رفتاري صحيح در خانواده و جامعه از جمله راهکاريي است که با جديت و پيگيري به خصوص اجراي درست و آگاهانه آن توسط مسئولان و نهادهاي ذي‌ربط مي‌تواند بسياري از توطئه‌هاي دشمنان عليه نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران را خنثي کرده و دشمنان را نااميد کند.

--------------------------------
گزارش از: موسي کاظم‌زاده

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 2 + 4

  آخرین اخبار
مشاور رسانه اي، آشنايي غريب
برنامه‌ريزي براي افتتاح 2700واحد نهضت ملي مسکن در سهند تا دهه فجر
احياي درياچه اروميه نيازمند سهيم کردن مردم در تصميم گيري هاست
دستگيري سارق منازل با اموال سرقتي به ارزش 300 ميليارد ريال
کشف ??? کيلوگرم آرد خارج از شبکه توزيع در مراغه
هشت مرکز غيرمجاز درمان در تبريز پلمب شد
اولين بانوي داور تبريزي جام باشگاههاي واليبال نشسته آسيا را قضاوت خواهد کرد
مشارکت مردم ايران با پليس در سطح دنيا بي نظير است
پيشرفت بخش خصوصي در گرو امنيت سرمايه‌گذاري است
رفع فيلترينگ در صلاحيت‌هاي شوراي نگهبان نيست
  پربازدیدترین اخبار
مشاور رسانه اي، آشنايي غريب
پيشرفت بخش خصوصي در گرو امنيت سرمايه‌گذاري است
مشارکت مردم ايران با پليس در سطح دنيا بي نظير است
رفع فيلترينگ در صلاحيت‌هاي شوراي نگهبان نيست
اولين بانوي داور تبريزي جام باشگاههاي واليبال نشسته آسيا را قضاوت خواهد کرد
کشف ??? کيلوگرم آرد خارج از شبکه توزيع در مراغه
هشت مرکز غيرمجاز درمان در تبريز پلمب شد
برنامه‌ريزي براي افتتاح 2700واحد نهضت ملي مسکن در سهند تا دهه فجر
دستگيري سارق منازل با اموال سرقتي به ارزش 300 ميليارد ريال
احياي درياچه اروميه نيازمند سهيم کردن مردم در تصميم گيري هاست
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.