1394/3/16 - 13 : 48
کد خبر: 3325
عطرگل محمدي در آذربايجان غربي پيچيد/تغيير الگوي کشت محصولات پرآب
احرارنيوز: کارشناسان معتقدند اصلاح روش هاي الگوي مصرف آب کشاورزي با رويکرد کشت محصولات با نيازآبي کم از جمله کشت گل محمدي يکي از اساسي ترين راهکار گذر از بحران کم آبي به خصوص در آذربايجان غربي است.

بر اساس ارزيابي و بررسي هاي صورت گرفته در ايران براي توليد يک کيلوگرم محصول دو هزار ليتر آب مصرف مي‌شود، در حالي که در کشورهاي در حال توسعه براي توليد همين مقدار محصول يک هزار و ??? ليتر آب صرف مي‌شود.

اين امر در کنار توسعه بي رويه زمين هاي کشاورزي، کشت محصولات آب بر در سالهاي اخير و راندمان پايين آبياري در بخش کشاورزي در کشور به خصوص استان آذربايجان غربي به همراه کاهش نزولات آسماني بحران کم آبي را رقم زده است.

کارشناسان معتقدند که زمان آن رسيده که از راهکارهاي جديد براي جلوگيري از پرت آب دربخش کشاورزي استفاده و کوتاهي و تاخير در اتخاذ تدابير مناسب مي‌تواند آينده منابع آب کشور را در آستانه بحران قرار دهد در اين راستا از يکي از راه ها تغيير الگوي کشت و کشت محصولات با نياز آبي کم از جمله گل محمدي است.

خرداد ماه فصلي است که بوي گل محمدي يا "قيزل گول" به زبان محلي فضاي آذربايجان غربي به خصوص خوي را پر مي کند، اين ايام اگر از کنار مغازه هاي خيابانهاي اصلي شهر بگذريد بساط گل فروشان را که تلي از گلهاي تازه چيده شده گلهاي محمدي را براي فروش پهن کرده اند شاهد خواهيد بود.

رشد ?? درصد توليد گل محمدي در آذربايجان غربي

معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي در خصوص کشت گل محمدي در آذربايجان غربي گفت: در حال حاضر ??? هکتار از اراضي استان به خصوص در شهرستان خوي زير کشت گل محمدي است.

مقصود قرباني با بيان اينکه با بيان اينکه سال گذشته بيش از ??? تن با متوسط عملکرد ???? کيلوگرم در هکتار گل محمدي در استان توليد شد اظهارداشت: اين ميزان در مقايشه با سال ?? از ?? درصد رشد برخوردار است.

وي با بيان اينکه با اشاره به صدور ?? درصدي گل محمدي به ساير استانهاي کشور عنوان کرد: گل محمدي توليد شده در اين استان به خصوص شهرستان خوي از معطرترين نوع اين گل در دنيا به حساب مي آيد و مشتريان خاص خود را در جاي جاي کشور و جهان دارد و مقادير زيادي از گل هاي تازه آن به استانهاي همجوار و خشک کرده آن نيز به خارج صادر مي شود.

قرباني در پاسخ به سوال رويکرد جهاد کشاورزي استان در خصوص کشت و توليد گل محمدي با توجه به بحران کم آبي چيست؟ گفت: سازمان جهاد کشاورزي استان با توجه به ضرورت تغيير الگوي کشت بخش کشاورزي در جهت ترويج و توسعه سطح زير کشت اين محصول به دليل مصرف کم اب در مقايسه با ساير محصولات باغي را در اولويت خود قرار داده است.

 

توزيع نهال هاي يارانه دار گل محمدي در آذربايجان غربي  

معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي ادامه داد: در راستاي حمايت هاي لازم از متقاضيان براي توسعه سطح زير کشت اين محصول اين سازمان از طريق واگذاري اراضي ملي خارج از حوزه درياچه اروميه توزيع نهال هاي يارانه دار گل محمدي و راهنمايي جهت بهبود توليد اين محصول را در دستور کار قرار داده و اجرايي مي کند.

قرباني ارقام کشت گل محمدي در استان را گلاب به منظور گلاب گيري و مونا يا مارملاد به منظور تهيه مربا برشمرد و افزود: بيشترين سطح کشت گل محمدي مربوط به شهرستان خوي است که از معطرترين نوع اين گل در دنيا به حساب مي آيد.

معاون بهبود توليد گياهي سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي در خصوص سياست هاي اين سازمان در خصوص تغيير الگوي کشت با رويکرد گل محمدي گفت: به دليل کم توقع بودن و نياز آبي کم گل محمدي اين محصول مي تواند خود را با شرايط نا مساعد در اراضي و مراتع فقير و تخريب شده وفق دهد.

قرباني ادامه داد: گل محمدي در کنار نياز آبي کم از تخريب اراضي ملي هم جلوگيري مي کند در اين راستا توسعه کشت اين محصول در استان طي سالهاي آتي در دستور کار قرار گرفته است.

شهرستان خوي از جمله شهرهاي مهم توليدکننده گل محمدي در استان است که برداشت اين محصول همه ساله از دهه اول خرداد ماه آغاز و تا پايان تير ماه به طول مي انجامد.

گل محمدي خاصيت گرمايي دارد و از ارزش غذايي بالايي برخوردار است و در درمان زخم معده و وضعيت عمومي بدن موثر بوده و براي تقويت قلب بسيار مفيد بوده و غم زداست.

صبح ها باغداران و پرورش دهندگان گل محمدي در خنکاي صبح غنچه هاي تازه شگفته گل را مي چينند و تا آغاز گرماي روز، گل هاي تازه شکفته شاداب و مشتري پسند را به بازار عرضه مي دارند.

گل محمدي آذربايجان غربي به قيزيل گول مشهور است و در ادبيات اين خطه جايگاه والايي دارد.

گزارش: سکينه اسمي

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 6 + 6

  آخرین اخبار
مشاور رسانه اي، آشنايي غريب
برنامه‌ريزي براي افتتاح 2700واحد نهضت ملي مسکن در سهند تا دهه فجر
احياي درياچه اروميه نيازمند سهيم کردن مردم در تصميم گيري هاست
دستگيري سارق منازل با اموال سرقتي به ارزش 300 ميليارد ريال
کشف ??? کيلوگرم آرد خارج از شبکه توزيع در مراغه
هشت مرکز غيرمجاز درمان در تبريز پلمب شد
اولين بانوي داور تبريزي جام باشگاههاي واليبال نشسته آسيا را قضاوت خواهد کرد
مشارکت مردم ايران با پليس در سطح دنيا بي نظير است
پيشرفت بخش خصوصي در گرو امنيت سرمايه‌گذاري است
رفع فيلترينگ در صلاحيت‌هاي شوراي نگهبان نيست
  پربازدیدترین اخبار
مشاور رسانه اي، آشنايي غريب
پيشرفت بخش خصوصي در گرو امنيت سرمايه‌گذاري است
مشارکت مردم ايران با پليس در سطح دنيا بي نظير است
رفع فيلترينگ در صلاحيت‌هاي شوراي نگهبان نيست
اولين بانوي داور تبريزي جام باشگاههاي واليبال نشسته آسيا را قضاوت خواهد کرد
کشف ??? کيلوگرم آرد خارج از شبکه توزيع در مراغه
هشت مرکز غيرمجاز درمان در تبريز پلمب شد
برنامه‌ريزي براي افتتاح 2700واحد نهضت ملي مسکن در سهند تا دهه فجر
دستگيري سارق منازل با اموال سرقتي به ارزش 300 ميليارد ريال
احياي درياچه اروميه نيازمند سهيم کردن مردم در تصميم گيري هاست
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.