1394/3/16 - 13 : 43
کد خبر: 3324
گزارش
آذربايجان‌شرقي سرزمين گمشده گردشگري/اقتصادگردشگري بالفعل نشده است
احرارنيوز:ظرفيتهاي بالاي گردشگري در آذربايجان شرقي با وجود پتانسيلهاي بالقوه و قابل توجه و حضور گسترده مسافران، در راستاي توسعه اقتصادي استان مورد استفاده مناسب قرار نگرفته و مغفول مانده است.

به گزارش احرارنيوز به نقل از مهر، آذربايجان شرقي يکي از قطب هاي اصلي گردشگري کشور به حساب مي آيد که زيبايي ها و نقاط گردشگري آن باعث شده مسافران و گردشگران داخلي و خارجي زيادي در ايام مختلف سال و به خصوص روزهاي تعطيل به اين استان سفر کنند.

آذربايجان ‌شرقي با داشتن بيش از ? ميليون و ??? هزار نفر جمعيت و ?? هزار و ??? کيلومتر مربع مساحت، يکي از بزرگترين استان ‌‌هاي کشور است که بزرگ‌ترين و پرجمعيت ‌ترين استان ناحيه شمال غربي کشور نيز محسوب مي‌ شود.

آذربايجان شرقي از سمت شمال به جمهوري‌هاي آذربايجان و ارمنستان، از سمت غرب و جنوب غرب به آذربايجان غربي، از سمت شرق به اردبيل و از سمت جنوب شرق به زنجان محدود شده ‌است.

اهميت ژئوپوليتيک و ژئواکونوميک آذربايجان‌ شرقي قدمتي به اندازه آشنايي انسان با تجارت و بازرگاني دارد چراکه از زمان جاده ابريشم تاکنون اين استان محور ارتباط خاور دور با قلب آسيا بوده ‌است.

همه اين ويژگي ها در کنار داشتن بيش از ? هزار اثر تاريخي باعث شده تا اين استان به قطب اصلي گردشگري در کشور تبديل شود ولي سوالي که در اينجا مطرح مي شود اين است که آيا از اين ظرفيت و صنعت ارزآور و پول ساز گردشگري در استان استفاده مي شود يا خير. آيا اين صنعت نقش موثري در زندگي مردم اين استان و رونق اقتصادي ايفا مي کند يا خير!؟

گردشگري صنعتي پردرآمد و اشتغال زا

صنعت گردشگري صنعتي پويا و با آينده‌ روشن تلقي مي‌ شود، سرمايه‌ گذاري در اين صنعت در تمام کشورهاي داراي جاذبه‌ هاي گردشگري روبه افزايش است.

امروزه جذب گردشگران خارجي به رقابتي فزاينده در بين نهادهاي درگير در صنعت گردشگري تبديل شده است چراکه اين صنعت نه‌ تنها در پيشبرد اقتصاد ملي و درآمدهاي ارزي نقش دارد بلکه صنعتي پردرآمد و اشتغال زا به حساب مي آيد.

در کشور ما نيز گردشگري براي استان هايي همچون آذربايجان شرقي که چندين هزار اثر تاريخي، گردشگري و روستاهاي هدف گردشگري دارد، مي تواند به مهم‌ ترين منبع کسب درآمد و عامل رونق اقتصادي در استان تبديل شود.

همچنين بايد فضاي فعاليت در حوزه گردشگري طوري باشد که براي بخش خصوصي و سرمايه گذاران جاذبه داشته و آنها از سود معقول و امنيت سرمايه خود در اين فضا اطمينان داشته باشد.

ورود ??? هزار گردشگر خارجي به آذربايجان ‌شرقي در سال گذشته

استاندار آذربايجان شرقي از ورود ??? هزار گردشگر خارجي به آذربايجان ‌شرقي در سال گذشته خبر داد و گفت: ظرفيت هاي زيادي براي توسعه صنعت گردشگري در آذربايجان شرقي وجود دارد.

اسماعيل جبارزاده با تاکيد بر اينکه بيش از ???? هزار اثر تاريخي در اين استان گردشگران خارجي و داخلي زيادي را به آذربايجان شرقي جذب مي کند، ادامه داد: بايد زيرساخت هاي لازم نيز براي افزايش تعداد گردشگران و همچنين استفاده از اين صنعت را فراهم کنيم.

وي به ضرورت جذب سرمايه گذار در حوزه گردشگري نيز تاکيد کرد و گفت: بايد شرايط ورود سرمايه گذاران به استان فراهم شود، سرمايه گذاران مي توانند در بخش هاي مختلف استان از جمله حوزه گردشگري سرمايه گذاري کنند.

جبارزاده ابراز داشت: به مديران و مسئولان استان تذکرات لازم براي رفع موانع سرمايه گذاري در بخش گردشگري را داده ايم که اکنون در همه شهرستان ها و نيز کلانشهر تبريز فضاي سرمايه گذاري فراهم است.

توجه به صنعت گردشگري در سند تدبير و توسعه آذربايجان شرقي

معاون برنامه ريزي و اشتغال استاندار آذربايجان شرقي با بيان اينکه دولت تدبير و اميد نگاه ويژه اي به صنعت گردشگري دارد، گفت: بايد براي استفاده از ظرفيت هاي گردشگري و نيز سرمايه گذاري در آنها طبق برنامه ريزي و اولويت بندي پيش رويم.

داوود بهبودي با تاکيد بر اينکه در سند تدبير و توسعه آذربايجان شرقي که نقشه راهي براي توسعه استان است به صنعت گردشگري توجه ويژه اي شده است، افزود: بايد در استان از فرصت هاي رونق گردشگري استفاده کنيم چراکه اکنون در کشورهاي مختلف جهان صنعت گردشگري بيشتر از صنايع ديگر گردش مالي دارد.

وي با بيان اينکه جايگاه اين صنعت بايد در استان ارتقا يابد، گفت: امکانات خوبي در حوزه گردشگري استان وجود دارد ولي با توجه به پتانسيل هاي زيادي که در استان آذربايجان شرقي وجود دارد اين امکانات بايد افزايش يابد.

بهبودي با تاکيد بر اينکه وقتي يک گردشگر داخلي و يا خارجي وارد استان مي شود در مقابل خدماتي که به وي ارائه مي ‌شود بايد هزينه پرداخت کند، گفت: اين هزينه مي تواند علاوه بر ايجاد اشتغال باعث رشد اقتصادي نيز شود.

معاون برنامه ريزي و اشتغال استاندار آذربايجان شرقي به نقش رسانه ها نيز در معرفي ظرفيت هاي استان تاکيد کرد و گفت: معرفي نقاط گردشگري يکي ديگر از ارکان توسعه صنعت گردشگري است.

بهبودي با اشاره به اينکه اين استان يکي از امن‌ ترين استان هاي کشور از لحاظ امنيت براي گردشگران خارجي و داخلي است، ابراز داشت: بايد شرايط را براي ورود گردشگران خارجي که با خود ارز به کشور مي آورند، فراهم کنيم.

اين صاحب نظر مسائل اقتصادي گفت: حمايت از صنعت گردشگري براي توسعه آذربايجان شرقي ضروري است.

صنايع جانبي براي رونق گردشگري در آذربايجان شرقي به اندازه کافي وجود ندارد

يکي از سرمايه گذاران بخش گردشگري با بيان اينکه صنايع جانبي براي رونق گردشگري در آذربايجان شرقي به اندازه کافي وجود ندارد، گفت: تعداد هتل ها و مهمان پذيرهاي اين استان با توجه به سيل عظيم گردشگران کافي نيست.

علي يزدان منش با اشاره به اينکه رونق گردشگري در اين استان با توجه به ظرفيت هاي موجود مي تواند باعث توسعه و رشد منطقه شود، افزود: صنعت گردشگري اگر در کشور ما رونق يابد مي تواند ما را از نياز به درآمدهاي نفتي خودکفا کند.

وي سپس با تاکيد بر اينکه صنعت گردشگري يکي ازمحورهاي توسعه هر کشوري محسوب مي شود، ابراز داشت: بايد همه مسئولان شرايط ورود سرمايه گذاران به استان را فراهم کنند.

اين سرمايه گذار به توان بخش خصوصي در ايجاد زيرساخت هاي توسعه صنعت گردشگري آذربايجان شرقي اشاره کرد و گفت: آذربايجان شرقي ظرفيت ها و پتانسيل هاي لازم را دارد که بايد اين قابليت ها را به سرمايه گذاران داخلي و خارجي معرفي کنيم.

يزدان منش با تاکيد بر اينکه صنعت گردشگري درآذربايجان شرقي مغفول مانده است، افزود: بايد براي توسعه گردشگري در اين استان برنامه ريزي بلند مدت در زمينه سخت افزاري و نرم افزاري انجام شود و سرمايه گذاري هاي بزرگي در اين بخش صورت گيرد.

سرمايه گذاران نبايد با مشکلات اداري و نامه نگاري هاي مرسوم مواجه شوند

يکي ديگر از سرمايه گذاران بخش خصوصي در خصوص امکانات و جايگاه صنعت گردشگري در آذربايجان شرقي گفت: بايد زيرساخت هاي لازم براي گردشگري در آذربايجان شرقي ايجاد شود.

حشمت رئوفي افزود: براي ايجاد زيرساخت ها، باتوجه به اينکه دولت منابع مالي براي اين بخش نمي تواند اختصاص دهد بايد از توان سرمايه گذاران استفاده کنيم.

وي ابراز داشت: بايد فضاي جذب سرمايه را در اين استان فراهم کنيم که نياز است تشريفات زايد حذف شود و در صدور مجوزها و پاسخ به استعلامات بخش گردشگري تسريع شود.

رئوفي با تاکيد بر اينکه سرمايه گذاران نبايد با مشکلات اداري و نامه نگاري هاي مرسوم مواجه شوند، اظهار داشت: اگر صنعت گردشگري رونق يابد و گردشگران خارجي بيشتر از اين به استان بيايند زمينه هاي اشتغال براي جوانان زيادي ايجاد مي شود.

به هرحال اميدواريم با تدبير مسئولان براي جذب سرمايه گذار و معرفي ظرفيت هاي گردشگري آذربايجان شرقي توسط رسانه ها شاهد رونق صنعت گردشگري و افزايش شمار گردشگران ورودي به اين استان و تاثير مثبت آن بر زندگي و معيشت مردم باشيم.

گزارش: محمدرضا علي اشرفي

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 1 + 9

  آخرین اخبار
مشاور رسانه اي، آشنايي غريب
برنامه‌ريزي براي افتتاح 2700واحد نهضت ملي مسکن در سهند تا دهه فجر
احياي درياچه اروميه نيازمند سهيم کردن مردم در تصميم گيري هاست
دستگيري سارق منازل با اموال سرقتي به ارزش 300 ميليارد ريال
کشف ??? کيلوگرم آرد خارج از شبکه توزيع در مراغه
هشت مرکز غيرمجاز درمان در تبريز پلمب شد
اولين بانوي داور تبريزي جام باشگاههاي واليبال نشسته آسيا را قضاوت خواهد کرد
مشارکت مردم ايران با پليس در سطح دنيا بي نظير است
پيشرفت بخش خصوصي در گرو امنيت سرمايه‌گذاري است
رفع فيلترينگ در صلاحيت‌هاي شوراي نگهبان نيست
  پربازدیدترین اخبار
مشاور رسانه اي، آشنايي غريب
پيشرفت بخش خصوصي در گرو امنيت سرمايه‌گذاري است
مشارکت مردم ايران با پليس در سطح دنيا بي نظير است
رفع فيلترينگ در صلاحيت‌هاي شوراي نگهبان نيست
اولين بانوي داور تبريزي جام باشگاههاي واليبال نشسته آسيا را قضاوت خواهد کرد
کشف ??? کيلوگرم آرد خارج از شبکه توزيع در مراغه
هشت مرکز غيرمجاز درمان در تبريز پلمب شد
برنامه‌ريزي براي افتتاح 2700واحد نهضت ملي مسکن در سهند تا دهه فجر
دستگيري سارق منازل با اموال سرقتي به ارزش 300 ميليارد ريال
احياي درياچه اروميه نيازمند سهيم کردن مردم در تصميم گيري هاست
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.