1391/12/5 - 14 : 15
کد خبر: 306
به دنبال بارورسازي ابرها
بارش‌ها در آذربايجان‌شرقي 42.5 درصد افزايش يافت / مرند رکوردار بارش‌ها
مديرکل هواشناسي آذربايجان‌شرقي ميانگين بارش در پنج ماهه نخست زراعي امسال را 153 ميلي‌متر اعلام کرد و گفت: اين مقدار بارش نسبت به بلند مدت 42.5 درصد افزايش داشته است.

 

 به گزاارش احرار نيوزامير شاهرخ حستعليزاده صبح امروز  اظهار کرد: در پنج ماه نخست سال زراعي 92-91 (از اول مهر تا آخر بهمن ماه 91) ميانگين بارندگي ثبت شده در مراکز هواشناسي استان آذربايجان‌شرقي 153.3 ميلي‌متر گزارش شده  است.
 
وي افزود: با توجه به دوره آماري بلند مدت مشابه با مقدار 107.6 ميلي‌متر مقدار 42.5 درصد افزايش را نشان مي‌دهد.
 
مديرکل هواشناسي آذربايجان‌شرقي تصريح کرد: در طي همين مدت مقدار بارندگي در کلانشهر تبريز 130.7 ميلي‌متر گزارش شده که باتوجه به دوره آماري بلند مدت مشابه با مقدار 99.7 ميلي‌متر مقدار 31.1 درصد افزايش را نشان مي‌دهد.
 
مدير کل هواشناسي آذربايجان‌شرقي خاطرنشان کرد: در طي همين مدت بيشترين بارندگي از شهرستان مرند به مقدار 251.3 ميليمتر و کمترين بارش از شهرستان سراب به مقدار 87.9 ميليمتر ثبت و گزارش شده است.
 
مديرعامل آب منطقه‌اي آذربايجان‌شرقي پيش از اين در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبريز گفته بود: مطابق برنامه‌ريزي قبلي و با توجه به پايش تصاوير ماهواره‌اي و رادار و توده‌هاي نفوذي موثر در منطقه در سال‌جاري تعداد 11 پرواز براي عمليات بارورسازي ابرها صورت گرفته است.
 
ارسلان هاشمي مطابق برنامه‌ريزي قبلي و با توجه به پايش تصاوير ماهواره‌اي و رادار و توده‌هاي نفوذي موثر در منطقه در سال‌جاري تعداد 11 پرواز براي عمليات بارورسازي ابرها صورت گرفته است، اظهار کرد: از اين تعداد هفت پرواز آن از فرودگاه تبريز و چهار پرواز آن به دليل يخبندان و دماي زير صفر تبريز از فرودگاه رشت صورت گرفته است.
 
وي در مورد مشخصات پروازها گفت: بيش از 20 ساعت پرواز براي بارورسازي ابرها از طريق فرودگاه تبريز صورت گرفته که در اين پروازها بيش از 700 شليک پاترون يا همان يديد نقره براي بارورسازي ابرها انجام شده است.
 
هاشمي مسير اين پروازها را عمدتا در محدوده حوضه آبريز درياچه اروميه عنوان کرد و گفت: شمال تبريز به طرف هريس، فراز جزيره اسلامي و در ضلع غربي درياچه تا جنوب، تبريز به ضلع غربي درياچه و فراز جزيره اسلامي و حاشيه شمالي و شمال غربي سهند و فراز سد نهند، شمال و شمال‌غرب درياچه، غرب درياچه، جنوب‌شرقي درياچه، ارتفاعات سهند، جنوب و جنوب‌غربي حوضه آبريز درياچه اروميه، فراز منطقه جلفا و گلفرج به عنوان مسيرهايي که دقيقا پروازها در آنها انجام شده به ثبت رسيده‌اند.
 
با پديد آمدن فصل کم‌بارشي و خشکسالي و اخيرا آلودگي هواي کلان‌شهرها، استفاده از دانش و تکنولوژي باروري ابرها يک ضرورت به نظر مي‌رسد. اين فناوري طي 60 سال اخير در بسياري از کشورهاي دنيا مورد بهره‌برداري واقع شده است.
 
باروري ابرها دانش پيشرفته‌اي است که با دو روش روي ابر گرم و ابر سرد انجام مي‌شود. باروري ابر گرم بيشتر در مناطق گرم شرجي با درجه حرارت بالاتر از صفر درجه صورت مي‌گيرد که در کشور ما کمتر رخ مي‌دهد اما در باروري ابر سرد که روش معمول در ايران است در صورتي که درجه حرارت هوا زير صفر درجه باشد در زمستان و پاييز يا در ابتداي فصل بارش اين کار صورت مي‌گيرد. باروري ابرها با ايجاد هسته‌هاي يخ‌ساز در داخل ابرها صورت مي‌گيرد.
 
در اين سيستم يديد نقره به شکل شليک از طريق هواپيماهاي ويژه در داخل ابرها منتشر مي‌شود و هسته‌هاي يخ‌ساز فعال مي‌شوند و اين امر باعث ايجاد کريستال‌هاي بزرگ مي‌شود که به زمين سقوط مي‌کنند.
 
چنانچه درجه حرارت در زمين زير صفر درجه باشد اين سقوط به صورت دانه‌هاي برف است و در صورتي که درجه حرارت بالاي صفر باشد به صورت بارش باران عمل مي‌کند.
 
در اين روش باران بين 10 تا 15 درصد افزايش پيدا مي‌کند، نکته قابل ذکر در اين روش ضرورت برخورداري از شرايط مناسب ابرها براي اجراي عمليات است البته در صورتي که ابر مناسب در جو باشد.
 
استفاده از روش بارورسازي ابرها براي ايجاد بارش به منظور جلوگيري از خسارات ناشي از خشکسالي امري معمول در دنياست و ما نيز مي‌توانيم در صورت وجود ابر براي از بين بردن آلودگي هوا صرفنظر از هزينه‌هاي آن، از روش بارورسازي ابرها استفاده کنيم.
کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 9 + 2

  آخرین اخبار
محدوديت هاي ترافيکي مراسم بدرقه شهدا در کلانشهر تبريز
روز چهارشنبه سراسر کشور تعطيل شد
مراحل پاياني امدادرساني به حادثه سقوط بالگرد رئيس جمهوري و انتقال پيکر شهدا
تراب محمدي سرپرست استانداري آذربايجان شرقي شد
پيام تسليت اعضاي شوراي اسلامي شهر و شهردار تبريز در پي شهادت رئيس‌جمهور و هيئت همراه رئيس جمهور
کليه ادارات و دستگاه‌هاي اجرايي شهرستان تبريز فردا تعطيل است
«تراب محمدي» سرپرست استانداري آذربايجان شرقي شد
بيانيه سپاه عاشورا بمناسبت شهادت خادمان ملت
اجساد مطهر در حال انتقال به معراج شهداي تبريز است
بارندگي و مه تا فرداشب درمنطقه حادثه بالگرد رييس جمهور ادامه دارد
  پربازدیدترین اخبار
بيانيه سپاه عاشورا بمناسبت شهادت خادمان ملت
مراحل پاياني امدادرساني به حادثه سقوط بالگرد رئيس جمهوري و انتقال پيکر شهدا
«تراب محمدي» سرپرست استانداري آذربايجان شرقي شد
پيام تسليت اعضاي شوراي اسلامي شهر و شهردار تبريز در پي شهادت رئيس‌جمهور و هيئت همراه رئيس جمهور
«تراب محمدي» سرپرست استانداري آذربايجان شرقي شد
کليه ادارات و دستگاه‌هاي اجرايي شهرستان تبريز فردا تعطيل است
تراب محمدي سرپرست استانداري آذربايجان شرقي شد
فردا صبح پيکر شهدا در تبريز بدرقه مي شود/ اقامه نماز توسط رهبري
محدوديت هاي ترافيکي مراسم بدرقه شهدا در کلانشهر تبريز
روز چهارشنبه سراسر کشور تعطيل شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.