1394/2/7 - 13 : 46
کد خبر: 2752
گزارش
مهرانه رود تبريز متعفن است/ هدايت فاضلاب ?? نقطه به يک رودخانه
احرارنيوز:در ماه هاي اخير فاضلاب هايي که به مهرانه رود تبريز جاري مي شود باعث ايجاد بوي تعفن شديدي در اين رودخانه شده تا جايي که اين بوي تعفن چندين کيلومتر آن طرف‌تر از رودخانه نيز به مشام مي رسيد

به گزارش احررنيوز به نقل از مهر، مهرانه رود تبريز به طول تقريبي ?? کيلومتر، از جبهه شمالي ارتفاعات سهند سرچشمه مي‌ گيرد و پس از طي مسافت مزبور به رودخانه آجي چاي مي ‌ريزد و تبريز را به دو قسمت تقسيم مي کند.

در سال ???? ارفع الملک جليلي شهردار وقت تبريز پس از جاري شدن سيل مهيب در سال ????، تصميم به ساخت سدي گرفت که وقوع سيلاب هاي شهر را کنترل کند.

وي در آن سال ها در نهايت کمبود امکانات و مصالح ساختماني با کمک معماران و مهندسان اقدام به عريض کردن مسير ?? کيلومتري رودخانه ميدان چايي و قوري چاي کرد. جليلي با اتمام اين طرح پس از سه سال، شهر تبريز را براي هميشه از خطر سيل نجات داد.

در زمان عليرضا نوين شهردار وقت تبريز نيز عمليات بهسازي رودخانه انجام شد ولي بعد از چندماه جاري شدن آب در اين رودخانه، آب ديگر قطع شد و به جاي آب زلال، فاضلاب هاي شهري آن منطقه از تبريز به اين رودخانه جاري شد تا با تغيير شهردار تبريز، شهردار جديد تصميم به آبدار کردن اين رودخانه بگيرد و دستور به عدم هدايت فاضلاب هاي شهري به اين رودخانه را بدهد.

ايده اي که به فکر شهرداري رسيد اين بود که با ساختن سدهاي کوچک و جمع کردن آب در داخل آنها تا حدي مهرانه رود را پرآب نشان دهد ولي اين طرح نيز فقط چند وقتي جواب داد چراکه اکنون و با جاري شدن فاضلاب ها و آب هاي سطحي تبريز به مهرانه رود و گرم تر شدن هوا عملا اين بوي تعفن کمتر نشده که هيچ، بلکه بيشتر از زمستان سال گذشته و باعث رنجش مردم تبريز و تهديدي براي سلامت شهروندان تبريزي شده است.

نصف تبريز شبکه فاضلاب ندارد

معاون عمراني استاندار آذربايجان شرقي، در خصوص جاري شدن فاضلاب و آب هاي سطحي تبريز به مهرانه رود گفت: نزديک نيمي از کلانشهر تبريز شبکه فاضلاب ندارد و بخش زيادي از اين فاضلاب ها به مهرانه رود ختم شده و باعث ايجاد مشکلات زيادي براي مردم مي شود.

محمد صادق پورمهدي با بيان اينکه بوي تعفن ايجاد شده از مهرانه رود نيز به جهت اين فاضلاب ها است، افزود: بايد شرکت آب و فاضلاب آذربايجان شرقي با شهرداري تبريز براي ساماندهي آب هاي ورودي و فاضلاب هاي شهري تبريز به مهرانه رود همکاري کنند.

وي با تاکيد بر ضرورت ساماندهي شبکه آب و فاضلاب تبريز گفت: ريخته شدن آب فاضلاب به مهرانه رود مي تواند مخاطرات بهداشتي براي مردم تبريز به همراه داشته باشد.

از ?? نقطه مختلف، فاضلاب به مهرانه رود جاري مي شود

معاون فني و عمراني شهرداري تبريز با بيان اينکه منطقه شش و هفت شهرداري تبريز مسئول اجراي طرح ساماندهي آب هاي سطحي ورودي به مهرانه رود هستند، گفت: در واقع در اين طرح به صورت غيرمستقيم مشغول جمع آوري فاضلاب هاي شهري ورودي به مهرانه رود هستيم.

محبوب عبدالله پور با بيان اينکه هر ثانيه ??? ليتر فاضلاب به مهرانه رود مي ريزد، ابراز داشت: شهرداري تبريز سعي در روان سازي آب در مهرانه رود دارد.

وي ادامه داد: تا به حال از ?? نقطه ريزش فاضلاب به مهرانه رود شناسايي شده است و بيشتر فاضلاب ها از شهرک مرزداران و بعضي صنايع واقع در ناحيه شرقي شهر به مهرانه رود مي ريزد.

عبدالله پور افزود: شهرداري سعي دارد تا فاضلاب ريخته شده در مهرانه رود را به بيرون شهر منتقل کند.

گرم شدن ناگهاني هوا باعث ايجاد بوي تعفن شده است

رئيس شوراي اسلامي آذربايجان شرقي نيز  گفت: گرم شدن ناگهاني هوا دليلي براي بوي تعفن شده است و بايد فکري براي اين موضوع شود.

احتشام حاجي پور افزود: وقتي هواي تبريز در اوايل بهار به صورت ناگهاني  گرم شد، اين گرم شدن باعث تحت تاثير قرار گرفتن آب هاي داخل سدهاي کوچک داخل مهرانه رود شد و بوي تعفن شديدي را به وجود آورد.

بوي تعفن مهرانه رود تهديدي براي سلامت شهروندان است

مدير کل محيط زيست آذربايجان ‌شرقي نيز با انتقاد از جاري شدن فاضلاب به مهرانه رود گفت: بوي تعفن مهرانه رود تهديدي براي سلامت شهروندان است و بايد اقدامات مناسب و سريعي براي مهرانه رود انجام شود.

حميد قاسمي با تاکيد بر ضرورت جلوگيري از ورود فاضلاب هاي بدون تصفيه به محيط رودخانه ها اظهار داشت: متاسفانه شاهد جاري شدن قسمتي از فاضلاب شهري تبريز به مهرانه رود هستيم که باعث ايجاد خطرات زيست محيطي در آينده نزديک مي شود.

وي با اشاره به اقدام سريع براي عدم جاري شدن فاضلاب واحدهاي مسکوني و صنعتي قسمتي از تبريز به اين رودخانه افزود: طرح مهرانه رود تبريز يکي از پروژه هاي مديريت نشده اي بود که در تبريز به انجام رسيد ولي اي کاش مطالعات بيشتري بر روي اين طرح صورت مي گرفت.

قاسمي به تاثير اين فاضلاب هاي جاري شده مهرانه رود بر منابع آبي سطحي و زيرزميني اشاره کرد و گفت: اميدواريم نهادهاي مربوطه تا شروع فصل گرم سال چاره اي براي مشکل مهرانه رود و اين بوي تعفن بينديشند.

شهرداري به جاي «آبدار کردن» مهرانه رود را «فاضلاب دار» کرد

عضو شوراي شهر تبريز نيز در اين خصوص با انتقاد از طرح آب دار کردن مهرانه رود توسط شهرداري گفت: شهرداري به جاي آبدار کردن مهرانه رود آن را فاضلاب دار کرد و با ايجاد اين سدهاي کوچک باعث جمع شدن و ساکن ماندن آب در داخل آنها شد.

ايران آهور با بيان اينکه مسئله مهرانه رود مي تواند سلامت مردم تبريز را به خطر بيندازد، ادامه داد: بايد شهرداري فکر جديد و درستي براي اين رودخانه بکند.

وي اظهار داشت: شهرداري به جاي آبدار کردن مهرانه رود آن را با فاضلاب پر کرد که اين امر اصلا مناسب شهر نبوده و بهتر است حداقل براي رفع اين مشکل از ماشين هاي لجن کش استفاده شود.

آهور همچنين با بيان اينکه جاري شدن بخشي از فاضلاب هاي شهري به مهرانه رود تبريز باعث شده تا تبريزي ها در ماه هاي اخير از بوي بد آب اين رودخانه رنجيده شوند، افزود: بوي بد فاضلاب و آشغال هاي موجود در اطراف رودخانه مهرانه رود که از وسط کلانشهر تبريز مي گذرد موجب اذيت و آزار شهروندان ساکن اطراف اين رودخانه شده است.

با اين حال انتظار مي رود شهرداري تبريز قبل از آغاز فصل گرم سال که بدون شک بوي تعفن از اين مقدار حاضر نيز بيشتر خواهد شد چاره اي بينديشد و درخصوص مهرانه رود و وضعيت آن طرح هاي بلند مدت و با استراتژي دقيق اجرا شود چراکه آبدار کردن رودخانه در سال گذشته به اذعان بيشتر کارشناسان طرحي کوتاه مدت بود و نمي توانست در بلند مدت نيازها را برطرف کند.

گزارش از محمدرضا علي اشرفي

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 8 + 4

  آخرین اخبار
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
  پربازدیدترین اخبار
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.