1394/2/5 - 11 : 14
کد خبر: 2727
گزارش
فرش دستباف زنجان و رنجي که مي برد/ حال صادرات فرش خوب نيست
احرارنيوز: فرش دستباف استان زنجان اين روزها به رغم همه تلاش ها وبرنامه ريزيها از جايگاه مطلوب خود دور است و نتوانسته در زمينه صادرات به وضعيت قابل قبولي دست يابد.

 به گزارش احرارنيوز، تارها و پودهايي که به هم بافته مي شوند تا در کنار هم نقش و نگاري زيبا را رقم بزنند و اثري ارزشمند را خلق کنند و اين اثر ارزشمند و بي بديل فرشبافان زنجاني به رغم تلاش ها و زحمات فراوان به دلايل مختلف فاقد جايگاه مناسب در زمينه بازاريابي و صادرات است.

فرش امروز به عنوان يک هنر و يک صنعت مورد توجه قرار دارد و دست اندرکاران در قالبهاي مختلف به تحليل جايگاه فرش مي پردازند. در کنار جنبه هنري فرش، جايگاه صنعتي و اقتصادي اين هنر دستي مطرح است به گونه اي که امروز سهم مهمي از صادرات ايران را فرش تشکيل مي دهد.

به رغم وجود طرح ها و نقش هاي مختلف در زمينه صنعت فرش ماشيني فرش دستباف همواره از صنعت و بازار فرش ماشيني پيش بوده است و هرگز فرش ماشيني توانسته رقيبي براي صنعت فرش دستباف محسوب شود.



در اين ميان فرش دستباف در زنجان جايگاه بالايي دارد هرچند فرش دستباف زنجان در سطح ملي و عرصه صادراتي به دليل صادر شدن به نام استانهاي ديگر نام و نشاني ندارد ولي صنعت فرش بافي استان زنجان با توجه به برخوردار بودن از پتانسيل بالا فرايند مطلوبي را در زمينه توسعه سهم صادراتي استان داشته باشد.

فغفوري: وضعيت فرش استان زنجان مطلوب نيست و بايد تلاش شود اين وضعيت بهبود يابد.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: وضعيت فرش استان زنجان مطلوب نيست و بايد تلاش شود اين وضعيت بهبود يابد.

ناصر فغفوري  به وضعيت صادرات فرش استان زنجان اشاره کرد و افزود: وضعيت کنوني صادرات فرش استان زنجان خوب نيست.

وي افزود: فرش هاي توليد شده در استان چون نقشه ها و طرح هاي بومي استان را نداشته به نام استانهاي ديگر صادر مي شود و اين امر باعث شده  صادرات فرش استان آن طور که بايد مطلوب نباشد.

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، با بيان اينکه دوره هاي آموزشي براي توليد کنندگان در دستور کار است گفت: سازمان صنعت برنامه ريزي لازم براي برگزاري اين دوره ها را دارد تا نقشه فرش متعلق به خود استان در فرش هاي توليدي به کار گرفته شود و شناسنامه نقشه ثبت شده به نام خود استان باشد و ديگر مشکلي در صادرات فرش نخواهيم داشت.

فغفوري افزود: متاسفانه فرش دستبافي که توليد استان زنجان است به علت نبود نقشه ثبت شده با نقشه و طرح استانهاي ديگر بافته و توليد مي شود و اين مشکل اساسي صنعت فرش استان زنجان است که در برنامه خود بر حل کردن اين مشکل برنامه ريزي کرديم.

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان تصريح کرد: اگر استان نقشه ثبت شده به نام خود داشته باشد فرش استان هم به نام خود استان صادر مي شود ولي اين طور نيست.

وي افزود: در استان زنجان پتانسيل خوبي براي توسعه صادرات فرش داريم که بايد استفاده لازم از اين امر صورت بگيرد.

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، به تعداد قالي بافان استان زنجان اشاره کرد و گفت: زنجان ?? هزار بافنده قالي دارد که بر اساس نظارت هاي انجام شده توسط سازمان  تامين اجتماعي تعداد بيمه شدگان در سال گذشته به ?? هزار نفر رسيده ولي براساس آخرين سرشماري تنها ?? هزار نفر بيمه شده فرش هستند.

فغفوري تاکيد کرد: تعداد بيمه شدگان قاليباف کاهش يافته است چرا که براساس رصد انجام شده تنها ?? هزار نفر قاليباف در استان شغل شان قالي باف بوده و افراد ديگر در مشاغل ديگر مشغول بوده اند.



وي افزود: تامين اجتماعي افرادي را که شغلشان قاليبافي نبوده حذف کرده است و باز بر نظارت ويژه خود تاکيد جدي دارد و براساس بخشنامه سهميه استان  ?? هزار تا ?? هزار نفر بيمه شده قالي بافي است.

 همچنين مدير اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان از کاهش حجم صادرات فرش استان زنجان طي سال گذشته خبر داد.

صادرات فرش زنجان 25 درصد کاهش دارد

محسن جعفري، با اشاره به اينکه صادرات فرش در استان زنجان طي سال گذشته کاهش يافته است افزود: صادرات فرش در سال گذشته ?. ?? تن بوده است.

وي ارزش ريالي صادرات فرش را ?? ميليون و ??? هزار و ??? دلار عنوان کرد.

مدير اداره فرش سازمان صنعت، معدن وتجارت استان زنجان گفت: سال ?? ميزان صادرات فرش استان زنجان ?? ميليون و ??? هزار دلار بود که وزن اين ميزان فرش ??? تن بود.

جعفري تاکيد کرد: صادرات فرش در استان زنجان در سال گذشته ?? درصد کاهش يافته است.

وي در ادامه با اشاره به اينکه تحريم ها در سال گذشته باعث ايجاد مشکلاتي در حوزه فرش شد افزود: متاسفانه نقل و انتقالات ارز و عدم خريد فرش ايران توسط  برخي کشورهاي باعث شد صادرات فرش استان کاهش پيدا کند.

مدير اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان تصريح کرد: سهم ايران از تجارت جهاني فرش ?? الي ?? درصد است و نقل و انتقالات ارز و تورم باعث شده که بر روي صادرات فرش بسيار اثر بگذارد.

جعفري با اشاره به اينکه متاسفانه فرش ايران قابل انتقال به کشورهاي مصرف کننده نيست گفت: برخي کشورهاي فرش استان و ايران را خريداري نمي کنند.

وي افزود: کيفيت فرش ابريشمي و ساير فرش هاي استان بسيار بالا و در مقايسه با استان هاي ديگر کيفيت فرش استان بسيار عالي است.

رئيس اتحاديه فرش بافان استان زنجان، با بيان اينکه صادرات فرش استان زنجان خوب نيست افزود: متاسفانه  تحريم و نبود بازار مناسب در سال گذشته باعث شده توليد به خوبي حمايت نشود.

نجفلو: متاسفانه از ?? هزار بيمه  شده قالي تنها ?? هزار نفر بيمه هستندو بيمه ? هزارنفر حدف شده است و کار اين سازمان خوب نيست و توليد کنندگان فرش از اين کار بسيار ناراضي هستند.
وي اظهار داشت: متاسفانه عدم حمايت از توليد کننده فرش باعث شده توليد کنندگان انگيزه اي براي توليد فرش نداشته باشند.

رئيس اتحاديه فرشبافان استان زنجان با انتقاد از تامين اجتماعي در حذف برخي قالي بافان از  بيمه تامين اجتماعي، اين رون امر را باعث بروز تاثيرات منفي براي فرش بافي استان عنوان کرد و افزود: متاسفانه از ?? هزار بيمه شده قاليبافي که طي سالهاي گذشته بيمه شده بودند تنها ?? هزار نفر بيمه هستند و بيمه هفت هزار نفر حدف شده است و کار اين تامين اجتماعي خوب نيست و توليد کنندگان فرش از اين کار بسيار ناراضي هستند.

علي نجفلو افزود: تامين اجتماعي بيمه قالي بافان را رد مي کند و از طرفي هم تسهيلاتي به توليد کنندگان فرش داده نمي شود و اين خود به نوبه خود باعث مي شود انگيزه براي توليد فرش دراستان ضعيف شود.

وي تصريح کرد: اتحاديه در راستاي توليد فرش با کيفيت مربيان با تجربه را استخدام مي کند تا بتواند توليد فرش با کيفيت را  با توان تمام دنبال کند.

رئيس اتحاديه فرش بافان استان زنجان بر اعطاي تسهيلات به قاليبافان اشاره کرد و افزود: قاليبافان براي بافتن فرش نياز به تسهيلات دارند و کار اصلي قاليباف فرش است و بايد اين تسهيلات کمک حال او باشد.

روند موجود به ضرر فرش زنجان است

در اين زمينه يک توليد کننده فرش ابريشم در استان زنجان، با اشاره به وضعيت توليد فرش در استان، اين روند را به ضرر صنعت فرش بافي استان زنجان دانست و گفت: توليد فرش در استان مطلوب نيست و مشکباتي فراواني بر سر راه توليد فرش وجود دارد.



سلمان اسماعيلي تاکيد کرد: متاسفانه توليد کنندگان در استان حمايت نمي شوند تا توليد کننده بتواند فرش توليد کند و در صادرات نقش آفريني کند.

وي افزود: چون در استان فروش نيست توليد هم به تبع آن وجود نداشته چرا که انگيزه لازم براي توليد فرش  وجود ندارد.

به هر حال صنعت فرش زنجان به لحاظ برخوردداري از زيرساخت ها داراي مشکلات هست، زيرساخت هايي که هرچند در حال حاضر روندي مطلوب را طي نمي کنند ولي در صورت توجه به بحث احيا و توجه به نقشه هاي قديمي، تنوع بخشي به نقش ها و طرحها، ساماندهي بازار صادرات و توجه به ايجاد فرصت ها و بازارهاي صادراتي جديد و رفع مشکلات بيمه فعالان صنعت فرش استان مي تواند رفع شود و فرش استان روند توسعه اي را طي کند.

گزارش: زهرا مقدمي

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 2 + 7

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.