1394/2/5 - 06 : 32
کد خبر: 2722
در گفتگو با مهر مطرح شد؛
سايه برداشت غيرمجاز بررودخانه هاي آذربايجان غربي/کاهش ظرفيت رسوبي
احرارنيوز:اروميه- برداشت غير مجاز و بي رويه شن و ماسه از بستر رودخانه هاي آذربايجان غربي طي سالهاي اخير شدت بيشتري پيدا کرده که ادامه اين روند باعث از بين رفتن کارکردهاي اکوسيستمي آنها مي شود.

به گزارش احرار نيوز به نقل از مهر، هر چند مديريت صحيح و مناسب در برداشت شن و ماسه از رودخانه ها مي تواند در احيا رودخانه آثار مثبتي به همراه داشته باشد ولي برداشت غير مجاز اين مواد از بستر رودخانه هاي آذربايجان غربي طي سالهاي اخير باعت تلف شدن آبزيان و برهم خوردن اکوسيستم رودخانه ها شده است.

برداشت بي رويه شن و ماسه از بستر رودخانه هاي آذربايجان غربي به ويژه در سردشت شدت بيشتري دارد، بطوريکه با برداشت بي رويه از رودخانه زاب سالانه شاهد از بين رفتن آبزيان هستيم، اين در حالي است که بر اساس اعلام مدير عامل شرکت آب منطقه اي آذربايجان غربي شن و ماسه کوهي مقاومت بيشتري نسبت به شن و ماسه رودخانه اي دارند.

ارزان بودن قيمت شن و ماسه رودخانه اي نسبت به مصالح کوهي نيز مزيد بر علت شده و برخي افراد سودجو را به سمت برداشت غير مجاز و بي رويه شن و ماسه از بستر رودخانه هاي استان سوق داده و نبود نظارت قوي نيز خيال اين افراد را در برداشت از بستر رودخانه هاي راحت تر کرده است.

هر چند در صورت وجود نظارت قوي دستگاههاي مسئول با اين پديده شوم ، قانون بازدارنده اي نيز در اين راستا وجود ندارد و جريمه برداشت غير مجاز از بستر رودخانه ها در مقابل سودي که افراد به جيب مي زنند بسيار ناچيز است که نيازمند بازنگري قوانين در اين راستا هستيم.

روند برداشت شن و ماسه از رودخانه هاي آذربايجان غربي نگران کننده است

مدير عامل آب منطقه اي آذربايجان غربي در گفتگو با خبرنگار مهر، با بيان اينکه متاسفانه هم اکنون بيشتر شن و ماسه مصرفي استان از بستر رودخانه ها برداشت و تامين مي شود، افزود: اين روند برداشت بي رويه بوده که ادامه آن براي وضعيت اکوسيستمي رودخانه هاي استان نگران کننده است.

کيومرث دانشجو با بيان اينکه با توجه به برداشت بي رويه شن و ماسه از بستر رودخانه هاي طي سالهاي گذشته بايد از برداشت بيشتر جلوگيري شود، اظهار داشت: رودخانه هاي استان تا ? سال آينده ظرفيت رسوبي نداشته و در صورت ادامه اين روند با معضلات جدي زيست محيطي مواجه خواهيم شد.

وي با بيان اينکه برداشت مصالح رودخانه اي موجب ايجاد حفره هايي در بستر رودخانه مي شود، ادامه داد: با به هم خوردن تعادل رسوبات رودخانه که ظرفيت حمل رودخانه در پايين دست گودال افزايش يافته که اين تغييرات شيب بستر و عمق جريان را دستخوش تغيير مي کند.

آبزيان و ابنيه پلها قربانيان برداشت غير مجاز شن و ماسه از رودخانه ها

مدير عامل شرکت آب منطقه اي آذربايجان غربي با بيان اينکه حفاري حاشيه رودخانه نيز موجب انحراف آب و فرسايش کناره هاي رودخانه شده و در دارز مدت موجب آسيب ابنيه پلهاي احداث شده بر روي رودخانه مي شود، ادامه داد: همچنين برداشت شن و ماسه تعليق مواد رسوبي بستر را به دنبال داشته که اين امر بر روي آبزيان نيز اثرات منفي شديدي دارد.

دانشجو با بيان اينکه شن و ماسه رودخانه نياز به دانه بندي کمتري داشته، سهل الوصول بوده و ارزش افزوده بيشتري دارد، اعلام کرد: اين امر باعث شده با وجود مقاوم تر بودن شن و ماسه کوهي به سمت استفاده از مصالح به دست آمده از بستر رودخانه ها حرکت کنيم.

وي با اشاره به اينکه رشد جمعيت و توسعه شهرنشيني،نياز به مصالح ساختماني را افزايش داده است عنوان کرد: در اين راستا کمبود مصالح جايگزين کوهي و معدني، سهولت برداشت، نزديک بودن به شهرها و روستاها و نيز سودجويي و تلقي اشتباه در مورد رودخانه ها به عنوان معدن از جمله دلايل برداشت غيرمجاز رسوبات از بستر رودخانه ها محسوب مي شود.

وي ايجاد و توسعه کارخانجات شن و ماسه آذربايجان غربي در مجاورت منابع آب آذربايجان غربي را غير منطقي و غير اصولي دانست و ادامه داد: در اين راستا نيازمند وحدت رويه رفتاري در برخود با متخلفان هستيم که هنوز هم در اين بخش با مشکلاتي مواجه هستيم.

مدير عامل شرکت آب منطقه اي آذربايجان غربي با اشاره به اينکه لايروبي و بهبود مسير آبهاي جاري با برداشت غير مجاز شن و ماسه از بستر رودخانه ها دو مقوله جدا از هم است، عنوان کرد: براي جلوگيري از بروز چنين مشکلاتي بايد برداشت شن و ماسه از منابع طبيعي بايد از کوهها انجام شود.

گفتگو: الناز ملک زاده

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 4 + 6

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.