1391/12/2 - 06 : 58
کد خبر: 263
رئيس سازمان مديريت بحران:
نظارت جدي بر ساخت و سازها مهم‌ترين اقدام پيشگيري از وقوع حوادث است
رئيس سازمان مديريت بحران گفت: نظارت جدي بر ساخت و سازها مهم‌ترين اقدام براي پيشگيري از وقوع حوادث است.
به گزارش احرارنيوز، حسن قدمي با بيان اين مطلب در مراسم افتتاح کنفرانس مقاوم سازي و بهسازي بافت هاي شهري در مجاورت گسل هاي شهري افزود: علم و دانش اجراي آيين‌نامه و نظارت بر مقاوم‌سازي ساختمان‌ها مورد نياز بوده و بايد مورد توجه ويژه قرار گيرد، اما بسياري از مهندسان بر نظارت ساختمان‌ها هيچ‌گونه اشرافي ندارند و اين موضوع زمينه‌ساز بروز بسياري از حوادث در کشور مي‌شود.
 
وي، مقاوم‌سازي ساختمان‌ها و فرهنگي‌سازي درباره بيمه حوادث را دو عامل مهم در کاهش خسارات بلاياي طبيعي دانست.
 
قدمي تاکيد کرد : بايد درباره مقاوم‌سازي ساختمان‌ها و فرهنگ‌سازي به سمت بيمه حوادث اقدامات اساسي صورت گيرد، زيرا مردم گمان مي‌کنند اگر به سوي فرهنگ بيمه روي آورند هزينه زيادي دارد در صورتي که بيمه ساختمان مبلغ ناچيزي در سبد خانوار است و اين امر جز با فرهنگ‌سازي درست محقق نمي‌شود.
 
رئيس سازمان مديريت بحران کشور در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينکه از 40 مورد بلاياي طبيعي شناخته شده در دنيا 30 مورد آن در ايران اتفاق مي‌افتد، گفت: از جمله راهکارهاي کاهش خسارت‌ها تدوين و اجراي قانون مناسب است.
 
اين مسئول افزود: در همين زمينه لايحه بيمه حوادث همگاني تقديم مجلس شوراي اسلامي شد و اکنون در کميسيون زيربنايي مجلس در حال بررسي است که در صورت تصويب با شرايطي نه چندان سخت مالکان بايد خانه‌ها را بيمه کنند.
 
وي با بيان اينکه منشاء بيشتر خسارات زمين لرزه در کشور تجاوزات انساني در طبيعت است، تاکيد کرد: بي‌توجهي به موضوع مهم پيشگيري يکي از غفلت‌هايي بوده که در کشور صورت گرفته است.
 
معاون وزير کشور با بيان اينکه حوادث طبيعي امر لاينفک زندگي انسان بوده و بايد به چرخه زندگي اضافه کرد، خاطرنشان کرد: بشر با دستيابي به علم و تکنولوژي نبايد مشکلي براي ساخت خانه‌هاي مقاوم داشته باشد، زيرا اگر نقشه و برنامه خود را در کاهش بلايا و اثرات طبيعي بداند، مي‌تواند آن را کاهش دهد.
 
قدمي، افزايش دانش مسئولان را در اين باره امري بسيار ضروري دانست و تاکيد کرد: بالا بردن سطح دانش و آگاهي جامعه و به ويژه بالا بردن دانش مسئولان به عنوان خدمتگزار مردم امري ضروري است، زيرا مسئولان بايد بدانند که مردم جامعه نياز به چه آموزش‌هايي دارند.
 
اين مسئول، عدم رعايت اصول فني را مهم‌ترين عامل خسارت ناشي از زلزله اخير در آذربايجان‌شرقي دانست و گفت: به دليل عدم رعايت حداقل‌هاي اصول فني نه تنها شاهد ويران شدن خانه‌هاي مسکوني بوديم بلکه بيمارستان‌ها، فرمانداري و اداره گاز اين شهر نيز تخريب شد که تاکنون سبب خسارت صدها ميليارد توماني شده است.
 
رئيس سازمان مديريت بحران کشور تاکيد کرد: براي ساخت ساختمان‌ها نياز به علم و دانش، آيين‌نامه و نظارت دقيق کارشناسان است.
 
قدمي ادامه داد: اگر چه زلزله اخير آذربايجان جان بسياري از هموطنان را گرفت، اما دستاورد مهم آن بازسازي 30 هزار خانه بوده است.
 
معاون وزير کشور با اشاره به اينکه پيشگيري مقدم بر مقابله است، عنوان کرد: بايد امکانات را براي پيشگيري حوادث به کار گرفت زيرا هزينه پيشگيري يک‌دهم مقابله است.
 
رئيس سازمان مديريت بحران کشور در ادامه گفت: علم و دانش اجراي آيين نامه و نظارت بر مقاوم‌سازي ساختمان‌ها مورد نياز است و بايد مورد توجه ويژه قرار گيرد.
 
قدمي با بيان اينکه بسياري از مهندسان بر نظارت ساختمان‌ها هيچ‌گونه اشرافي ندارند و همين موضوع زمينه‌ساز بروز بسياري از حوادث در کشور خواهد شد.
 
وي افزود: بشر با علم و فناوري که امروز در دست دارد، هيچ مشکلي در مقابل زمين لرزه شش و هفت ريشتري ندارد، زيرا بالا بردن سطح آگاهي جامعه در کاهش خسارات موثر است.
 
معاون وزير کشور ادامه داد: سازمان مديريت بحران کشور 14 کارگروه علمي و تخصصي را به عنوان بازوان اجرايي براي کاهش اثرات بلاياي طبيعي دارد که اميدواريم با برنامه‌ريزي دقيق بتواند نقش مهمي در کاهش خسارات ناشي از وقوع حوادث ايفا کند. 
 
اين مسئول با اشاره به فرسودگي ساختمان‌ها و نبود نظارت کافي هنگام ساخت گفت: از جمله عوامل موثر در افزايش خسارت جاني و مالي استاندارد نبودن ساخت خانه است و تاکنون يک ميليون و 500 خانه روستايي مقاوم‌سازي شده است.
 
وي در ادامه سخنان خود وجود بافت فرسوده شهري را از ديگر مشکلات موجود در شهرها دانست و تاکيد کرد: در کشور 72 هزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد و 15 ميليون نفر از شهروندان در اين مکان‌ها زندگي مي‌کنند.
 
معاون وزير کشور خاطرنشان کرد: براي اصلاح بافت فرسوده بايد تمام مسئولان و مديران شهري همت و تلاش بيشتري انجام دهند.
 
قدمي، از تلاش‌هاي شهرداري تبريز در توجه و رسيدگي به آسيب‌ديدگان زلزله اخير منطقه ارسباران قدرداني کرد.
 
نخستين سمينار تخصصي و بين‌المللي مقاوم‌سازي و بهسازي بافت‌هاي شهري در مجاورت گسل‌هاي فعال امروز با حضور مقامات ارشد شهري و استاني، اساتيد، متخصصان، دانشجويان و کارشناسان برجسته زلزله‌شناسي و نيز متخصصان نوسازي و بهسازي بافت‌هاي فرسوده شهري آغاز به کار کرد.
 
در اين همايش تخصصي و بين‌المللي که به مدت دو روز ادامه خواهد داشت، اساتيد و متخصصان داخلي و خارجي ضمن بررسي و تبيين راه‌هاي مقابله با آسيب‌ها و اثرات سوء ناشي از زلزله و بحران‌هاي طبيعي و نيز بررسي بسترها و راهکارهاي موثر در تسريع روند بهسازي و مقاوم‌سازي بافت‌هاي فرسوده و آسيب‌پذير شهر نسبت به اتخاذ تدابير و نيز تصميمات راهگشا در اين حوزه اقدام خواهند کرد.
کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 6 + 6

  آخرین اخبار
روز چهارشنبه سراسر کشور تعطيل شد
مراحل پاياني امدادرساني به حادثه سقوط بالگرد رئيس جمهوري و انتقال پيکر شهدا
تراب محمدي سرپرست استانداري آذربايجان شرقي شد
پيام تسليت اعضاي شوراي اسلامي شهر و شهردار تبريز در پي شهادت رئيس‌جمهور و هيئت همراه رئيس جمهور
کليه ادارات و دستگاه‌هاي اجرايي شهرستان تبريز فردا تعطيل است
«تراب محمدي» سرپرست استانداري آذربايجان شرقي شد
بيانيه سپاه عاشورا بمناسبت شهادت خادمان ملت
اجساد مطهر در حال انتقال به معراج شهداي تبريز است
بارندگي و مه تا فرداشب درمنطقه حادثه بالگرد رييس جمهور ادامه دارد
ادامه جستجو توسط بسيجيان براي يافتن بالگرد حامل رييس جمهور
  پربازدیدترین اخبار
اجساد مطهر در حال انتقال به معراج شهداي تبريز است
بيانيه سپاه عاشورا بمناسبت شهادت خادمان ملت
«تراب محمدي» سرپرست استانداري آذربايجان شرقي شد
مراحل پاياني امدادرساني به حادثه سقوط بالگرد رئيس جمهوري و انتقال پيکر شهدا
پيام تسليت اعضاي شوراي اسلامي شهر و شهردار تبريز در پي شهادت رئيس‌جمهور و هيئت همراه رئيس جمهور
«تراب محمدي» سرپرست استانداري آذربايجان شرقي شد
روز چهارشنبه سراسر کشور تعطيل شد
کليه ادارات و دستگاه‌هاي اجرايي شهرستان تبريز فردا تعطيل است
تراب محمدي سرپرست استانداري آذربايجان شرقي شد
فردا صبح پيکر شهدا در تبريز بدرقه مي شود/ اقامه نماز توسط رهبري
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.