1394/1/31 - 05 : 24
کد خبر: 2626
گزارش
کيفيت بدآسفالت معابردر قطب توليدقير/بيشتر کارخانه ها تخلف مي کنند
احرارنيوز: آسفالت معابر و خيابان هاي تبريز به عنوان مرکز آذربايجان شرقي در حالي کيفيت بسيار نامطلوبي دارد که اين استان با دست کم ?? کارخانه آسفالت، از قطب هاي کشور در توليد اين ماده بشمار مي رود.

به گزارش احرارنيوز به نقل از مهر، بدون شک يکي از اصلي ترين نياز هاي يک کلانشهر گستردگي و وسعت راه هاي درون شهري آن است و بر همين اساس کلانشهري چون تبريز با در اختيار داشتن بيش از ??? کيلومتر معبر و خيابان آسفالته يکي از وسيع ترين کلانشهر هاي کشور در اين حوزه است.

اما خيابان ها و معابر تنها در صورت داشتن مشخصه هاي اصلي از قبيل زير سازي اصولي، دسترسي آسان و صد البته پوشش مناسب، مفيد به فايده خواهند بود، مشخصه هايي که نه تنها در آسفالت ريزي هاي صورت گرفته در تبريز تا کنون چندان مورد توجه قرار نگرفته اند بلکه  لکه گيري هاي غير اصولي، حفاري هاي گاه و بي گاه و کيفيت پايين مواد استفاده شده باعث کاهش ميانگين عمر آسفالت اين کلانشهر به کمتر از  دو سال شده در حاليکه اين ميانگين در اکثر کشور هاي دنيا بيش از هفت سال است.

گفته مي شود ارتفاع آسفالت (ارتفاع کد) در بسياري از مناطق تبريز به بيش از ?? سانتي متر مي رسد که نه تنها دوام آن را تضمين نمي کند بلکه باعث بوجود آمدن مشکلات عديده ديگري از قبيل از دسترس خارج شدن امکانات خدماتي همچون سيستم هاي لوله کشي آب و فاضلاب و يا برق رساني مي شود.

اين موضوع نه تنها هزينه هاي مديريتي شهر در اين بخش را به شدت افزايش داده بلکه نارضايتي هميشگي شهروندان تبريزي را نيز به دنبال داشته است و شايد عيني ترين و ملموس ترين نمونه آن در حال حاضر، آسفالت ريزي اتوبان پاسداران در محدوده شمالي تبريز است، مسيري که به عنوان يکي از کمربندهاي ترافيکي اين کلانشهر، در کمتر از دو دهه از حيات خود با چنان وضعيت آسفالت نامطلوبي روبرو شده است که اکنون شهرداري تبريز اقدام به زيرسازي و بازسازي دوباره آن کرده که البته شايد عنوان دوباره سازي براي آن مناسب تر باشد.

هر چند اقدام شهرداري فعلي در ترميم و بازسازي اصولي اين مسير امري قابل تقدير است اما مهمترين علامت سوال در اين خصوص، چرايي عدم رعايت اين نکات در زمان اجراي اوليه چنين پروژه هايي و تحميل هزينه اي دوباره بر دوش شهر و شهروندان است و بايد گفت چنين شرايطي در بسياري ديگر از نقاط شهر نيز به چشم مي خورد و متاسفانه حتي در اقدامات بازسازي و ترميمي شهرداري نيز که بي شک با هدف بهبود اين وضعيت صورت مي گيرد، چندان تغيير محسوس و توجه به ضروريات چنين اقداماتي به چشم نمي خورد.

نبود مديريت واحد شهري و کيفيت نامطلوب از دلايل اصلي وضع نامطلوب آسفالت معابر تبريز

در همين خصوص يکي از شهروندان تبريزي گفت: کيفيت نامطلوب آسفالت و رسيدگي به نواقص موجود در اين بخش به حدي مستمر و دنباله دار شده که متاسفانه شهروندان نيز آن را به عنوان بخشي از زندگي در اين کلانشهر پذيرفته اند.

وي عدم هماهنگي بين نهادها و سازمان هاي مرتبط با خدمات و مديريت شهري را يکي از مهمترين دلايل بروز اين وضعيت عنوان و تصريح کرد: توسعه و ايجاد معابر با توجه به گسترش هميشگي حوزه شهر امري پذيرفته شده و اجتناب ناپذير است اما اينکه شما يک روز اقدام به آسفالت خيابان و يا معبري کنيد و فرداي همان روز مجموعه ديگري به بهانه ايجاد انشعاب آب و گاز و يا هر مورد خدماتي ديگري اقدام به حفر در همان مکان تازه آسفالت شده کند، نشان از بي برنامگي کامل و عدم وجود مديريت واحد شهري مورد ادعاي مسئولان است.

يک راننده تاکسي نيز که گويا دل پري از چاله ها و موانع مختلف موجود با عنوان سرعت گير، آب بند و جوي آب در سطح خيابان ها و معابر تبريز دارد، به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه گاهي اين وضعيت به حدي اسفناک است که شما به عنوان راننده بايد انتخاب بد و بدتر را انجام دهيد و بين گزينه هاي مختلف چون چاله، برآمدگي آسفالت، تپه هاي آسفالتي وسط مسير بنام سرعت گير و نظاير آن، کم خطرترين و کم هزينه ترين مورد ممکن را گزينش کنيد.

توليد و اجرا عوامل اصلي در کاهش راندمان آسفالت

عضو شوراي اسلامي کلانشهر تبريز نيز با ابراز نارضايتي از وضعيت آسفالت سطح شهر اظهار داشت : تا زماني که نواقص مربوط در دو بخش توليد و اجرا رفع نشود نمي توان انتظار بهبود در وضعيت آسفالت را داشت.

ايرج شهين باهر در ادامه افزود: متاسفانه براي کاهش هزينه در توليد مصالح مورد نياز آسفالت، از مواد نامرغوب استفاده مي شود، همچنين اين مواد با نوع پروژه و کاربري آن همخواني ندارند.

وي در باره علت بعدي يعني اجرا نيز گفت: براي اجراي يک پروژه مربوط به آسفالت و يا لکه گيري مي بايست از تجهيزات و دانش به روز و مرتبط استفاده کرد و اين در حالي است که نه ماشين آلات در اختيار شهرداري از کارآمدي لازم برخوردار هستند و نه نظارتي از جانب نيرو هاي متخصص صورت مي گيرد و مجموع عوامل ذکر شده موجب دو برابر شدن هزينه انجام يک پروژه آسفالت ريزي مي شود.

اين عضو شوراي شهر در پاسخ به اين سوال  درباره نقش و اقدامات شوراي شهر در بهبود وضعيت آسفالت معابر و خيابان هاي تبريز تصريح کرد: تمامي کاستي ها و مشکلات مربوط به پروژه هاي عمراني بخصوص آسفالت، ناشي از نبود نيرو هاي متخصص در اين زمينه است و متاسفانه با اين وجود در آخرين جلسات سال گذشته تشکيل کميته هاي تخصصي به تصويب شورا نرسيد که انتظار داريم اعضاي شوراي اسلامي شهر تبريز با نگاهي تخصصي اين موضوعات را رصد کنند.

بيش از ?? درصد کارخانه هاي توليد قير در سطح استان متخلف اند

معاون فني عمراني شهرداري تبريز نيز ضمن اذعان به نامطلوبي آسفالت در اين کلانشهر گفت: آسفالت نه تنها در کلانشهر تبريز بلکه در تمامي کلانشهر هاي کشور از کيفيت لازم برخوردار نيست و هر چند استان آذربايجان شرقي با داشتن ?? کارخانه توليد قير يکي از اصلي ترين قطب هاي توليد اين ماده در کشور است، اما کيفيت قير استفاده شده در توليد آسفالت شهر تيريز، استاندارد هاي لازم را ندارد.

اکثر توليد کنندگان قير براي کاهش هزينه ها از افزودني هاي غير مجاز از قبيل گازوئيل و روغن مازوت در توليد  استفاده مي کنند

محبوب عبدالله پور اضافه کرد: عمر مفيد بسياري ازاين کارخانه ها به سر آمده و همچنين بر اساس آزمايشات انجام گرفته، ?? درصد توليد کنندگان براي کاهش هزينه ها از افزودني هاي غير مجاز از قبيل گازوئيل و روغن مازوت در توليد قير استفاده مي کنند.

وي همچنين از مستهلک بودن ماشين آلات و تجهيزات استفاده شده در هنگام انتقال و اجراي آسفالت انتقاد کرد و افزود: بسياري از اين تجهيزات داراي عمر بيش از ?? سال هستند و طبيعتا کارآمدي لازم را ندارند و در خصوص عدم نظارت و استفاده از نيرو هاي متخصص نيز بايد گفت که با  توجه به کيفيت بسيار پايين مصالح استفاده شده و نيز مستهلک بودن ماشين آلات بکار گرفته شده، نظارت و تخصص عملا اثر بخشي خود را از دست خواهد داد.

بدنبال بهبود کيفيت آسفالت در تبريز هستيم

عبدالله پور درباره برنامه هاي اين معاونت براي سرو سامان دادن به وضع موجود گفت: با همکاري موسسه قير و آسفالت کشور و آزمايشگاه مکانيک خاک استان، تمامي قيرهاي توليدي در آذربايجان شرقي را پايش کرده و تنها به کارخانه ها و پيمانکاراني اجازه فعاليت خواهيم داد که صلاحيت آنها از طريق آزمايشگاه و مراجع ذيصلاح تاييد شده باشند و همچنين برنامه مدوني براي اجرا توسط معاونت هاي فني مناطق ?? گانه شهرداري تبريز تدوين و ابلاغ شده که تمامي مراحل اجراي آسفالت و لکه گيري را شامل مي شود.

وي افزود: تلاش مي کنيم با نوسازي و به روزرساني تمامي تجهيزات و ماشين آلات مرتبط با توليد، انتقال و اجرا، کيفيت مواد را در تمامي مراحل ذکر شده حفظ کنيم و از تمامي شهروندان فهيم تبريزي نيز مي خواهيم تا در صورت مشاهده هرگونه سهل انگاري و قصور در اجراي پروژه هاي آسفالت و يا لکه گيري، اين معاونت را سريعا در جريان بگذارند.

طبق نظر کارشناسان تخمين زده مي شود که سالانه حداقل ??? ميليارد ريال صرف تعمير و نگهداري آسفالت سطح شهر تبريز مي شود که در صورت مديريت جدي و اهتمام کافي مي توان از اتلاف اين مبالغ جلوگيري و اين سرمايه ها را صرف تکميل و راه اندازي پروژه هايي از قبيل مترو، فاضلاب شهري،ازبين بردن حاشيه نشيني،ساماندهي بافت فرسوده و يا چندين طرح عمراني ديگر کرد و البته پيش از همه اين موارد بايد به اين نکته نيز توجه داشت که بهره مندي شهروندان از خدمات شهري مناسب چون آسفالت مطلوب و مسيرهاي دسترسي ايمن و راحت، بخشي از همان حقوق شهروندي است که مسئولان شهري تبريز وعده آن را مي دهند.

ابوالفضل کياني

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 1 + 1

  آخرین اخبار
برخورد با خودروهاي دود زا و فاقد معاينه فني در تبريز تشديد شود
نشست خبري رئيس‌جمهوري برگزار مي‌شود
نصب روزشمار بزرگترين مجموعه تئاتر و سينما در مرکز شهر/ زنگ نمايش «حيدر بابايه سلام» به صدا درآمد
ساماندهي اتباع خارجي در کشور آغاز مي شود
بار ناترازي برق در آذربايجان شرقي بر دوش توليد
طرح توسعه نيروگاه تبريز را با جديت پي گيري مي کنيم
تغيير ساعات کاري ناوگان اتوبوسراني تبريز از شنبه 17 شهريور
پابه‌رکاب شدن دختر دهه هفتادي با کاميونت‌هاي توليد تراکتورسازي
رئيس هيات بوکس آذربايجان شرقي به قتل رسيد
انفجار گاز شهري در تبريز 6 نفر را روانه بيمارستان کرد
  پربازدیدترین اخبار
بار ناترازي برق در آذربايجان شرقي بر دوش توليد
طرح توسعه نيروگاه تبريز را با جديت پي گيري مي کنيم
تغيير ساعات کاري ناوگان اتوبوسراني تبريز از شنبه 17 شهريور
ساماندهي اتباع خارجي در کشور آغاز مي شود
نصب روزشمار بزرگترين مجموعه تئاتر و سينما در مرکز شهر/ زنگ نمايش «حيدر بابايه سلام» به صدا درآمد
نشست خبري رئيس‌جمهوري برگزار مي‌شود
استاندار جديد آذربايجان شرقي زودتر معرفي شود
پروژه تقاطع غيرهمسطح حيدرآباد به پيشرفت 90 درصدي رسيد
برخورد با خودروهاي دود زا و فاقد معاينه فني در تبريز تشديد شود
مهاجم سابق تراکتور در مسير بازگشت به خانه؛ ستاره مغضوب استقلال در راه اصفهان
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.