1394/1/31 - 14 : 21
کد خبر: 2621
پاسخ آبفاي آذربايجان‌شرقي درباره ورود فاضلاب به مهرانه‌رود
آحرارنيوز:مديرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربايجان‌شرقي در خصوص و جاري شدن فاضلاب در مهرانه‌رود تبريز توضيحاتي ارائه کرد.

 به گزارش احرارنيوز به نقل از فارس، عليرضا ايمانلو صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: با عنايت به ضرورت تکميل شبکه فاضلاب کلان شهر تبريز و پيگيري‌هاي به عمل آمده  مقرر شد در اجراي شبکه فاضلاب محل‌هاي اولويت‌دار شهر به خصوص مناطق باقيمانده شهردر شعاع نزديک به رودخانه مهرانه‌رود تسريع شود.

وي ادامه داد: بنابراين تکميل شبکه فاضلاب تبريز به عنوان يکي از اولويت‌هاي اصلي اين شرکت بوده و با تامين و تخصيص اعتبارات لازم اجرا مي‌شود.

مدير عامل شرکت آب و فاضلاب استان در خصوص جاري شدن فاضلاب به مهرانه رود نيز گفت: بر اساس قوانين و مقررات مربوط به دفع فاضلاب شهري، شبکه‌هاي فاضلاب صرفا جهت جمع‌آوري و دفع فاضلاب شهري بوده و قطر و سايز شبکه فاضلاب متناسب با تعداد انشعابات در نظر گرفته شده و فقط ظرفيت کشش فاضلاب‌هاي جمع‌آوري شده با شبکه مدرن فاضلاب را دارا است.

ايمانلو در خصوص نحوه دفع بهداشتي فاضلاب‌هاي خانگي نيز گفت: در مناطقي که شبکه مدرن فاضلاب در آنها ايجاد نشده شهروندان بايد برابر مقررات و پيش‌بيني‌هاي انجام شده دفع اصولي فاضلاب را از طريق چاه‌هاي جاذب و يا سپتيک تانک انجام دهند که بعد از اجراي شبکه مدرن نسبت به نصب انشعاب فاضلاب اقدام کنند.

وي اظهار داشت: ولي در بعضي از محلات قديمي متاسفانه قبلا کانال‌هايي براي جريان آب‌هاي سطحي ايجاد شده و شهروندان نسبت به هدايت فاضلاب‌هاي خود به صورت غيرمجاز و غير اصولي اقدام مي‌کنند.

مدير عامل شرکت آب و فاضلاب استان آذربايجان شرقي افزود: با وجود اين مشکلات شرکت آب و فاضلاب استان نسبت به هدايت اين‌گونه فاضلاب‌ها به شبکه اصلي در اين مناطق کرده که اين امر باعث ايجاد فشار مضاعف بر خط انتقال و در نهايت به تصفيه‌خانه فاضلاب مي‌شود.

وي با بيان اينکه سيلاب‌ها و آب‌هاي سطحي محلات که به وسيله کانال‌ها احداث شده، توسط شهرداري به رودخانه مهرانه‌رود هدايت مي‌شوند که اخيرا هم به شبکه فاضلاب متصل شده‌اند، اضافه کرد: البته اين کانال‌ها علاوه بر گرفتگي در شبکه خطوط فاضلاب و ايجاد خسارت براي شهروندان، اختلالاتي را در فرآيند تصفيه فاضلاب به وجود آورده و خسارات زيادي را به سيستم فاضلاب شهري وارد ساخته است.

مدير عامل شرکت آب و فاضلاب آذربايجان شرقي اضافه کرد: در اين زمينه مکاتبات متعددي با مسئولان شهري و شهرداري‌ها مبني بر عدم هدايت سيلاب‌ها و آب‌هاي سطحي به شبکه فاضلاب به عمل آمده که اميدواريم با توجه بيشتر مسئولان هرچه سريع‌تر برطرف شده و در آينده شاهد بروز چنين اتفاقاتي نباشيم.

ايمانلو اظهار داشت: با ايجاد هر نوع تمهيدات خاص اگر آب‌هاي سطحي جاري در رودخانه‌ها به شبکه وصل شود در اولين سيلاب شبکه‌هاي اصلي و يا خط انتقال 2 هزار ميليمتري که با حداکثر ظرفيت بهره‌برداري مي‌شود با گل و لاي ناشي از سيلاب پر شده و متعاقبا دفع و انتقال فاضلاب توليدي مشترکان در کلانشهر تبريز دچار مشکل مي‌شود.

وي ادامه داد: اگر  هم حجم فاضلاب شبکه در اثر گرفتگي به رودخانه هدايت شود مشکلات زيست محيطي به‌وجود خواهد آورد و با گرفتگي شبکه‌هاي اصلي فاضلاب در معابر اصلي شهر جاري شده و در نتيجه هيچ مسئول شهري و استاني توانايي پاسخگويي براي مشکلات به وجود آمده ناشي از جريان فاضلاب در معابر شهر را نخواهد داشت.

مدير عامل شرکت آب و فاضلاب آذربايجان شرقي در ادامه با بيان اينکه اين شرکت براي اجراي وظايف قانوني خود نسبت به اجراي شبکه‌هاي فاضلاب و ساير تاسيسات مرتبط اقدام و بعد از فروش و نصب انشعاب فاضلاب نسبت به جمع‌آوري فاضلاب مشترکان اقدام مي‌کند افزود: در قبال وجود آب‌هاي سطحي در کانال‌ آب‌هاي سطحي مسئوليتي متوجه اين شرکت نبوده و متولي احداث، نگهداري و جلوگيري از ورود آب‌هاي سطحي و احتمالا فاضلاب به کانال‌هاي مذکور نيست.

مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان آذربايجان‌شرقي گفت: توزيع آب در شبکه شهري، جمع‌آوري، استان و تصفيه فاضلاب يکي از وظايف اصلي شرکت آب و فاضلاب است که در حال حاضر بالغ بر 263.2 درصد از جمعيت کلانشهر تبريز با 366 هزار فقره انشعاب فاضلاب از خدمات جمع‌آوري، دفع و تصفيه بهداشتي فاضلاب استفاده مي‌کنند که نسبت به ميانگين کشوري درصد بالايي را نشان مي‌دهد.

وي ادامه داد: با توجه به تملک زمين و احداث تصفيه‌خانه، احداث کلکتور و شبکه اصلي در صورت تامين به موقع اعتبارات، تکميل شبکه فاضلاب باقيمانده صعوبت و مشکلات کمتري دارد.

ايمانلو در خصوص توسعه فاضلاب شهري در تبريز با بيان اينکه توسعه و احداث فاضلاب تبريز بر اساس مطالعات صورت گرفته شامل يک هزار و 870 کيلومتر مي‌شود، گفت: تاکنون يک هزار و 380 کيلومتر در تبريز توسعه شبکه انجام شده که تا پايان سال 1393 اين طرح 76 درصد پيشرفت فيزيکي دارد به طوريکه طرح مذکور به تناسب اعتبارات تخصيص يافته و هر سال طبق برنامه‌ريزي انجام يافته اجرا مي‌شود.

وي گفت: امسال در تبريز 56 کيلومتر شبکه فاضلاب توسعه مي‌يابد که اولويت‌بندي‌ها صورت گرفته است و در برخي محلات لوله‌گذاري فاضلاب نيز صورت مي‌گيرد.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 5 + 9

  آخرین اخبار
برخورد با خودروهاي دود زا و فاقد معاينه فني در تبريز تشديد شود
نشست خبري رئيس‌جمهوري برگزار مي‌شود
نصب روزشمار بزرگترين مجموعه تئاتر و سينما در مرکز شهر/ زنگ نمايش «حيدر بابايه سلام» به صدا درآمد
ساماندهي اتباع خارجي در کشور آغاز مي شود
بار ناترازي برق در آذربايجان شرقي بر دوش توليد
طرح توسعه نيروگاه تبريز را با جديت پي گيري مي کنيم
تغيير ساعات کاري ناوگان اتوبوسراني تبريز از شنبه 17 شهريور
پابه‌رکاب شدن دختر دهه هفتادي با کاميونت‌هاي توليد تراکتورسازي
رئيس هيات بوکس آذربايجان شرقي به قتل رسيد
انفجار گاز شهري در تبريز 6 نفر را روانه بيمارستان کرد
  پربازدیدترین اخبار
بار ناترازي برق در آذربايجان شرقي بر دوش توليد
طرح توسعه نيروگاه تبريز را با جديت پي گيري مي کنيم
تغيير ساعات کاري ناوگان اتوبوسراني تبريز از شنبه 17 شهريور
ساماندهي اتباع خارجي در کشور آغاز مي شود
نصب روزشمار بزرگترين مجموعه تئاتر و سينما در مرکز شهر/ زنگ نمايش «حيدر بابايه سلام» به صدا درآمد
نشست خبري رئيس‌جمهوري برگزار مي‌شود
استاندار جديد آذربايجان شرقي زودتر معرفي شود
پروژه تقاطع غيرهمسطح حيدرآباد به پيشرفت 90 درصدي رسيد
برخورد با خودروهاي دود زا و فاقد معاينه فني در تبريز تشديد شود
مهاجم سابق تراکتور در مسير بازگشت به خانه؛ ستاره مغضوب استقلال در راه اصفهان
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.