1393/12/16 - 14 : 54
کد خبر: 2344
گزارش
تابستان 94؛ ايستگاه بعدي وعدهها براي افتتاح متروي تبريز
احرارنيوز:رئيس شوراي اسلامي شهر تبريز عدم افزايش رقم بودجه سال 94 شهر تبريز را بهترين احرارنيوز:تاکتيک و تصميم شوراي شهر تبريز در اين مقطع دانست و گفت: قرار است فاز اول قطار شهري تبريز تا «فلکه دانشگاه» تابستان 94 به پايان برسد
و اوايل سال 95 نيز شاهد افتتاح آن تا ميدان ساعت تبريز باشيم.
به گزارش احرارنيوز به نقل از فارس، شهرام دبيري اسکوئي در گفتوگو يي اظهار داشت: با توجه به شرايط حاکم بر جامعه و رکود در بخش مسکن، پيشبيني بودجهاي برابر با بودجه سال قبل بهترين تصميم شوراي اسلامي شهر بود. يعني ثابت ماندن بودجه با توجه به تورم معمول در جامعه نوعي کاهش هم به حساب ميآيد. با اين حال شوراي شهر در يک تاکتيک حساب شده با کاهش فروش اوراق مشارکت و تسهيلات بانکي و افزايش رديفهاي درآمدي اين کاهش را جبران ميکند.
وي با اعلام افزايش بودجه عمراني شهر در سال آتي گفت: با وجود رکود در بخش مسکن، تقريبا بودجه شهرداريهاي مناطق در سالجاري تا حد 100 درصد محقق شده و بودجه سازمانها و شرکتها هم تا 70 درصد تحقق يافته و مبناي بودجه بندي براي سال آتي هم بر اساس بودجه مناطق بوده است.
دبيري، با اشاره به بيشترين سهم بودجه در سال آتي گفت: در همين رابطه حوزه حمل و نقل و بهبود عبور و مرور بيشترين سهم بودجه را در سال آينده به خود اختصاص داده به گونهاي که بازگشايي و مسيرگشايي بيش از 60 رشته خيابان در سال آتي پيشبيني شده و 485 ميليارد تومان براي تملک املاک واقع در مسيرها در نظر گرفته شده است.
رئيس شوراي اسلامي شهر تبريز گفت: مصمم هستيم تا طبق برنامه پنج ساله همه مسيرگشائيهاي در نظر گرفته شده در طرح تفصيلي تبريز تا پايان دوره چهارم شوراي شهر تبريز اجرائي شود.
وي اتمام پروژههاي نيمه تمام به جا مانده از سالهاي گذشته، ساماندهي حاشيهنشيني و ادامه پروژه قطار شهري تبريز را جزو مهمترين کدهاي بودجه اي سال 94 اعلام کرد که بيشترين بودجه شهرداري را به خود اختصاص دادهاند.
دبيري در مورد وضعيت قطار شهري تبريز هم گفت: تلاش مي کنيم فاز اول اين طرح تا «فلکه دانشگاه» تابستان 94 به پايان برسد و اوايل سال 95 نيز شاهد افتتاح آن تا ميدان ساعت تبريز باشيم.
رئيس شوراي اسلامي شهر تبريز، توسعه سالنهاي ورزشي به ميزان 30 ميليارد ريال را از ديگر موضوعات مصوب بودجه شهرداري در سال 94 اعلام کرد و افزود: در اين بودجه 60 ميليارد ريال براي ساماندهي روستاهاي اطراف، 50 ميليارد ريال براي احداث پارکينگ در خيابان 17 شهريور، 700 ميليارد ريال براي خريد اتوبوس و 20 ميليارد ريال براي ايجاد شهرک امن در نظر گرفته شده است.
وي بر ضرورت توجه به توسعه فرهنگي و مسائل اجتماعي در شهر تاکيد کرده و گفت: در همين رابطه، با هماهنگي دادگستري 10 ميليارد ريال براي پيشگيري از آسيبهاي اجتماعي، 10 ميليارد ريال براي توسعه فعاليتهاي کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان، 30 ميليارد ريال براي احداث فرهنگسراها، 20 ميليارد ريال براي ساماندهي تابلوهاي تبليغاتي شهر و 30 ميليارد ريال براي تملک خانههاي قديمي و تاريخي شهر در نظر گرفته شده است.
دبيري در پايان با تاکيد بر اينکه بحث نظارت شورا بر عملکرد شهرداري در اين برنامه تقويت شده از کميسيون بودجه شوراي شهر تبريز به ويژه «الميرا خاماچي» به خاطر نکته سنجي و انجام کارهاي کارشناسي و تخصصي در چرخه تنظيم، تدوين و تصويب بودجه سال 94 شهرداري تبريز تشکر کرد و گفت: براي اولين بار به همت رئيس کميسيون بودجه شوراي شهر، در سايه بهرهمندي از نظرات و پيشنهادات کارشناسان دانشگاهي سراسر کشور، پيشنهادات شهروندان با لحاظ زيرساختها و الزامات و تاثيرات آنها جمعبندي شده و در اين برنامه گنجانده شد تا بودجهاي واقع بينانه تنظيم و ابلاغ شود.
رئيس شوراي اسلامي شهر تبريز همچنين از همراهي و پيگيري اعضاي شوراي اسلامي شهر، صادق نجفي شهردار تبريز و مرتضي آبدار در تنظيم اين بودجه قدرداني کرد.
گزارش فارس حاکي است، مطالعات طرح قطار شهري تبريز در سال 1380 آغاز و عمليات اجرايي اين پروژه که در پنج مسير به طول 80 کيلومتر طراحي شده از سال 1384 آغاز شده است.
شبکه خطوط متروي تبريز شامل پنج خط مصوب است که چهار خط آن درون شهري و يک خط آن خارج از حومه است.
براساس برنامهريزي انجام شده، مسير اول به طول 17?2 کيلومتر از ميدان ائلگلي تا کوي لاله و مسير دوم به طول 22?4 کيلومتر از دانشگاه آزاد اسلامي تا قراملک است.
خط سه به طول حدود 15 کيلومتر و شامل 14 ايستگاه از فرودگاه تبريز آغاز و با عبور از ميدان بزرگ آذربايجان و خيابان انقلاب، از طريق ميدان دانشسرا و خيابان ارتش به پايانه بزرگ اتوبوسهاي بين شهري تبريز جنب بزرگراه شهيد کسايي ختم ميشود.
خط چهار نيز به طول 10 کيلومتر شامل 10 ايستگاه به شکل حلقوي در مرکز شهر سه مسير متروي تبريز را به هم ارتباط ميدهد.
خط خارج از حومه (مسير پنجم) نيز به طول حدود 20 کيلومتر به شهر جديد سهند ختم ميشود.
خط يک متروي تبريز از ايلگلي تا کوي لاله به طول 17?2 کيلومتر از چهار بخش تشکيل شده است.
بخش اول خط يک متروي تبريز که به صورت تونل نيمهعميق خواهد بود، از طريق ضلع غربي بلوار شهيد باکري ائلگلي را به سه راهي راهنمايي متصل ميکند.
بخش دوم خط يک متروي تبريز از سهراهي راهنمايي آغاز شده و تا ميدان دانشگاه ادامه خواهد يافت.(اين بخش به صورت تونل کمعمق در کناره جنوبي رودخانه قوريچاي خواهد بود) همچنين پل غيرهمسطحي نيز بر روي بلوار 29 بهمن براي عبور مترو تعبيه شده است.
بخش سوم خط يک متروي تبريز که به صورت تونل عميق خواهد بود، از ميدان دانشگاه تا ميدان ساعت و سپس ميدان 22 بهمن و چهارراه لاله ادامه خواهد يافت. بخش چهارم خط يک متروي تبريز که به صورت تونل نيمه عميق احداث ميشود، از چهارراه لاله آغاز شده و به پايانه لاله منتهي ميشود.
تحقق نيافتن وعدههاي متعدد افتتاح مترو تبريز در حالي به موضوع تکراري تبديل شده که هنوز تکليف ورود واگنهاي خريداري شده براي راهاندازي 6 کيلومتر اول خط يک مترو به تبريز مشخص نيست و بديهي است که بدون وجود واگن، اصلا امکان راهاندازي اين سامانه وجود ندارد.
با تمام اين احوال و با توجه به بحثهاي فراوان در خصوص روند اجرايي متروي تبريز و دخالتهاي گاه و بيگاه افراد غيرمرتبط با آن، هنوز اين سئوال نزد افکار عمومي بيپاسخ مانده است که بالاخره آرزوي متروسواري شهروندان تبريزي و بهرهمندي مردم از براي بهرهبرداري اين سامانه ريلي چه زماني محقق و عملي ميشود؟
کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید: