1393/11/21 - 16 : 20
کد خبر: 2215
اولين اثر طبيعي کشور ثبت ملي مي شود/کوه زندان جاذبه اي اسرارآميز
احرارنيوز:کوه ميان تهي زندان سليمان که يکي از بخشهاي مجموعه ميراث جهاني تخت سليمان تکاب در جنوب آذربايجان غربي محسوب مي شود، به عنوان اولين اثر طبيعي کشور براي ثبت در رديف آثار ملي معرفي شده است.

به گزارش احرارنيوز به نقل از مهر، تخت سليمان تکاب اثر طبيعي و اسرار آميز که در دل خود قصه هاي نهفته اي دارد، هم اکنون به عنوان اولين اثر طبيعي براي ثبت در رديف آثار ملي کشور به ميراث فرهنگي معرفي شده تا مردم بيشتر با جاذبه هاي اين اثر طبيعي بي نظير آشنا شوند.

كوه زندان سليمان نام کوهي مخروطي و ميان تهي در سه کيلومتري غرب اثر جهاني تخت سليمان تکاب است که هزاران سال پيش، بر اثر رسوب کانيهاي آب درياچه به وجود آمده، به طوريکه ارتفاع اين کوه از زمين مجاور خود ??? متر و در قله گودي عميقي در حدود ?? متر ديده مي‌شه که قطر دهانه آن به طور تقريب ?? متر است.

اين کوه در زمان ماناييها عبادتگاه بوده که ثبت ملي اين اثر طبيعي و تاريخي مي تواند در معرفي اين کوه تاثير بسزايي داشته باشد، در اطراف کوه زندان ديو چشمه هاي آبگرم متعددي ديده مي شود که اهالي معتقدند اين چشمه ها به علت وجود املاح معدني کوه زندان خاصيت هاي متعدد درماني دارد

.

کوه زندان سليمان

حضرت سليمان ديوها را در کوه زنداني مي کرد

ساکنان منطقه تخت سليمان تکاب اين کوزه زيبا و شگفت وانگيز را زندان سليمان يا زندان ديو مي نامند و بر اين باور معتقدند که حضرت سليمان ديوهايي را که از فرمانش سرپيچي مي کردند در اين کوه زنداني مي کرد.

در طوقه اين مخروط بقاياي معبد مقدسي مربوط به هزاره اول قبل از ميلاد وجود دارد که در دهه چهل توسط هيات باستان شناسي آلماني مورد کاوش و مطالعه قرار گرفته است.

بعد از رونق آتشکده آذر  گشنسب  دوره ساساني تا مدتي از کوه زندان سليمان و تعدادي از واحدهاي معماري آن به عنوان قلعه نگهباني استفاده مي شده است.

برخي از باستان شناسان و کاوش گران اماکن تاريخي معتقدند اين کوه اصلا سابقه آتش نشاني نداشته است بلکه در ابتداد درياچه اي شبيه دريا چه تخت سليمان بوده که بعدها آب آن خشک شده است و به صورت فعلي درآمده است.

همچنين در ارتفاع ?? متري اين کوه ديواري مانند کمربند پس از حفاري مشاهده شده است که طول آن در حدود ??? متر است. در همين ارتفاع آثار و بقاياي ساختماني که همگي از سنگ ساخته شده با پله هاي عريض سنگي بسيار جالب توجه است

.

کوه زندان سليمان

کوه زندان تخت سلمان تکاب ثبت ملي مي شود

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان غربي ، از آماده سازي پرونده  ثبت كوه زندان تخت سليمان تكاب به عنوان اولين اثر  طبيعي استان در فهرست آثار طبيعي ملي ايران خبر داد.

جليل جباري با بيان اينکه تخت سليمان تکاب به لحاظ موقعيت و جايگاه منحصربفرد طبيعي داراي اهميت فوق العاده گردشگري در سطح کشور است، ادامه داد: کوه زندان از مهمترين آثار طبيعي و تاريخي در اين منطقه بوده که نيازمند توجه ويژه است.

وي بر لزوم تامين اعتبارات لازم براي اتمام عمليات اجرايي کمپ گردشگري در جواز مجموعه جهاني تخت سليمان تکاب تاکيد کرد و ادامه داد: بهسازي راه هاي مواصلاتي تکاب براي افزايش ميزان استقبال مردم از اين اثر بي نظير جهاني نيز ضروري است.

لبه سنگي گودال زندان سليمان در برخي قسمتهاي متورق شده و بخش هايي از اين دهانه تا ? متر بر اثر زلزله فروريخته است و هم اکنون نيز بخش هايي در حال ريزش است.همچنين بقاياي آثار معمار مربوط به معبد هزاره  قبل از ميلاد که در پيرامون اين طوقه احداث شده است که مصالح تخته سنگ و لاشه سنگ هاي درشت به شکل خشکه چين استفاده شده است

.

تخت سليمان تکاب

کوه زندان عبادتگاه ماناها بود

نکته قابل توجه ديگر در مورد کوه زندان سليمان وجود گاز و چشمه هاي گاز دار داخل اين گودال است که هنوز هم ديواره هاي فرونشسته يک چشمه گاز دار در کف حفره زندان فعاليت دارد که همين پديده موجب جذب شمار زيادي از گردشگران و علاقه شديد مسافران نوروزي براي صعود به دهانه اين کوه شده است.

زندان سليمان در حالت کلي ساختار رسوبي مشابهي شبيه وضعيت فعلي مجموعه تخت سليمان دارد؛اين کوه در زمان مانايي ها در حدود سالهاي ??? تا ??? قبل از ميلاد به عنوان عبادتگاه بوده است.

کوه زندان سليمان در کنار مجموعه تاريخي تاريخي و باستاني تخت سليمان از مهمترين جاذبه ها ي گردشگري استان آذربايجانغربي محسوب مي شود و در اولويت اول گردشگران منطقه شمالغرب کشور قرار دارد به طوري که بازديد از اين کوه نه تنها موجب حيرت مسافران نوروزي مي شود بلکه تماشاي آن و ديدن شگفتي هاي داخل اين کوه ميان تهي از روي دهانه خطرناک و بسيار مهيج و جالب است.

کوه زندان سليمان ابهت خاصي به مجموعه تخت سليمان داده و صعود به دهان آن و طي ارتفاع تا رسيدن به مرکز اين کوه سرگرمي مفرح مسافران نوروزي است

.

کراپ‌شده - تخت سليمان

بهبود شرايط محيطي براي صعود گردشگران به قله کوه زندان

اين کوه به لحاظ جايگاه تاريخي و باستان شناسي و نزديکي به مجموعه ميراث جهاني تخت سليمان و نيز به دليل موقعيت خاص و منحصر بفردطبيعي اهميت فوق العاده اي دارد و البته صعود به دهانه آن کمي سخت و طاقت فرسا است که طي چند سال اخير احداث راههاي منتهي به اين کوه و نيز ساخت پله هاي عريض از اين سختي ها کاسته است.

در دهه ?? ميلادي به منظور بررسي و مطالعه ساختار دروني گودال کوه زندان سليمان ، يک هيات باستان شناسي آلماني از سمت شمال شرقي دامنه اين کوه تونلي حفر نموده که بعداز عمليات مجداد مسدود شده است که احياي اين تونل دسترسي آسان به داخل گودال شگفت انگيز کوه زندان ديو را فراهم خواهد کرد.

مجموعه ميراث فرهنگي و گردشگري تخت سليمان در ?? کيلومتري شمالشرقي شهرستان تکاب در جنوب آذربايجان غربي اثر ملي کشور در آثارجهاني يونسکو به ثبت رسيده است.

 

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 9 + 7

  آخرین اخبار
خطوط توليد تراکتورهاي ايراني در خارج از کشور به چهار خط افزايش مي يابد
77کانون تخصصي خواهران در مساجد آذربايجان‌شرقي فعال است
آخرين زمان ثبت‌نام نمايندگان نامزدها در سامانه «داوطلب»/ اين مهلت تمديد نخواهد شد
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
  پربازدیدترین اخبار
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
تشکيل کميته ويژه براي اجراي پروژه استراتژيک جاده جلفا- کلاله
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
77کانون تخصصي خواهران در مساجد آذربايجان‌شرقي فعال است
خطوط توليد تراکتورهاي ايراني در خارج از کشور به چهار خط افزايش مي يابد
آخرين زمان ثبت‌نام نمايندگان نامزدها در سامانه «داوطلب»/ اين مهلت تمديد نخواهد شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.