1400/02/03 - 14 : 57
کد خبر: 21581
سايه روشن هاي بسته بندي مناسب کالا براي رونق صادرات
احرار: طبق گزارش سازمان صمت، به همت صنعتگران و توليدکنندگان بخش خصوصي ، محصولات توليدي آذربايجان شرقي پارسال به 97 کشور جهان صادر شد.
به طوريکه ارزش صادرات غيرنفتي استان در سال گذشته به بيش از سه ميليارد دلار رسيد. اينکه توليدکنندگان توانسته اند به بازار 97 کشور راه پيدا کنند مايه مسرت است و نشان از آن دارد که کالاي وطني از لحاظ کيفيت، قيمت و بسته بندي مي تواند دل مصرف کنندگان خارجي را به دست آورد.چرا که توانمندي هاي اقتصادي و صنعتي استان بيش از اينها است.
عمده کالاهاي صادره از گمرکات آذربايجان شرقي، سوخت هاي معدني ، روغن هاي معدني و محصولات حاصل از تقطير آنها، مواد قيري، موم هاي معدني، مواد پلاستيکي، چدن ، آهن و فولاد ، ميوه هاي خوراکي و پوست مرکبات ، فرآورده هاي غلات ، آرد ، نشاسته ، شير و نان هاي شيريني ، مس و مصنوعات مسي ، قند، شکر و شيريني ، شيشه و مصنوعات شيشه و کاکائو و فرآورده هاي آن بوده است.
با اينکه تنوع کالاهاي صادراتي از مبدا آذربايجان شرقي وجود دارد اما کالاها يا محصولاتي هستند که در نوع خود بي همتا هستند و به عبارتي برند قطب صنعتي کشور محسوب مي شوند.مثل کفش، خشکبار، فرش، شيريني و شکلات.تبريز به عنوان پايتخت شيريني و شکلات در کشور شناخته مي شود و اين محصولاتش با وجود رقيب سرسختي به نام ترکيه به 80 کشور صادر مي شود. با وجود بودن اين برند شاخص و بسته بندي قابل قبول شيريني و شکلات تبريز، اما آنچنان که بايد از اين ظرفيت اقتصادي به نحو احسن استفاده نشده و بازارهاي هدف گسترش نيافته است. وزن و ارزش صادراتي شيريني و شکلات تبريز در صادرات کل کشور محسوس نيست.
در حال حاضر شرکت هاي بسياري در صنايع بسته بندي در تبريز فعاليت مي کنند که در سالهاي اخير توانسته اند پيشرفت هاي قابل قبولي در زمينه بسته بندي محصولات کسب کنند اما به نظر مي رسد تا رسيدن به استانداردهاي جهاني در اين عرصه هزار راه نرفته وجود دارد. رويکرد استفاده از تکنولوژي روز و کاهش هزينه هاي بسته بندي بايد از طرف اين شرکت ها دنبال شود.
واقعيت اين است اگر نتوانيم مطابق با استانداردهاي جهاني در بسته بندي محصولات پيشرفت کنيم بازارهايمان را به رقباي فرصت طلبي مثل ترکيه واگذار خواهيم کرد که به شدت در زمينه بسته بندي شيک و با کيفيت محصولات خود فعال است و تبليغات وسيعي نيز از طريق شبکه هاي متعدد ماهواره اي به راه انداخته است.
بسته بندي عبارت است از هنر و علم آماده سازي کالاها به خصوص مواد غذايي براي انبار کردن و در نهايت فروش. بسته بندي بايد تا حد امکان ساده و ارزان باشد. ضمن اينکه اهداف اوليه بسته بندي يعني خاصيت حفاظتي و جذابيت را نيز دارا باشد. معمولاً حداقل بخشي از بسته بندي مواد غذايي شفاف است و در آن از طلق يا پلاستيک استفاده ميشود. چرا که مشتريان خريد محصولات غذايي علاقه دارند داخل محصول و خود کالا را بررسي کنند و از کيفيت آن مطمئن باشند.
يکي از عوامل جذب و هدايت مشتري به خريد کالا، بسته بندي شيک و مطابق استانداردهاي روز است. همچنين بسته بندي کالا آنچنان بايد محکم و بادوام باشد که در حمل و انتقال آن به جايي ديگر آسيبي به جنس داخل آن نزند.
از طرف ديگر، ايجاد تشکل صنفي مربوط به بسته بندي محصولات در استان ضروري به نظر مي رسد. با ايجاد تشکل صنفي و تدوين نظامنامه فعاليت شرکت هاي بسته بندي مي توان حساب شده و هدفمند در زمينه بسته بندي محصولات گام برداشت و حرکت کرد. به يقين کشورهايي مثل ترکيه با داشتن تشکل هاي صنفي قوي و هدفگذاري براي بسته بندي با کيفيت محصولات توانسته اند به بازارهاي کشورهاي همسايه نفوذ کنند در حالي که فقط دو درصد محصولات استان به اين کشورها صادر مي شود.
طاهر خيري/ روزنامه نگار
انتهاي پيام/
کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید: