1393/10/22 - 04 : 32
کد خبر: 2034
فعاليت 300 سازمان مردم نهاد در زنجان
احرارنيوز:در حال حاضر 300 سازمان مردم‌نهاد در استان زنجان فعاليت مي‎کند که توجه دولت به تقويت اين سازمان‎ها پيگيري مي‎شود.

سازمان‌هاي مردم نهاد به منظور اجراي برنامه‌هاي مختلف در بخش‌هاي متعدد تشکيل مي‎شوند که برخي از اين سازمان‎ها موفقيت‎هاي مطلوبي را در حوزه‏هاي مختلف به دست آورده و مشکلي از مشکلات جامعه را حل کرده‌‏اند، در استان زنجان سازمان‎هاي مردم نهاد بسياري فعال هستند که برخي از اين سازمان‌‏ها فعاليت ندارند و برخي نيز با وجود مشکلاتي که دارند، به راه خود ادامه داده‌اند و با وجود کاهش حمايت‌‏ از اين سازمان‌ها، به دليل علاقه دست‌اندرکاران آن موفقيت‎هاي قابل ذکري به نام خود رقم زده‎اند.

50 درصد سازمان‎هاي مردم نهاد زنجان غيرفعال هستند

در حال حاضر 50 درصد سازمان‎هاي مردم نهاد زنجان غيرفعال هستند و تلاش براي فعال کردن اين سازمان‌ها با آغاز دولت تدبير و اميد افزايش يافته و جلساتي نيز در اين زمينه از سوي استانداري زنجان آغاز شده است، اين جلسات تا کنون منجر به انتخاب نماينده سازمان‎هاي مردم‌نهاد در استان شده است.

طي جلسه‌اي که با عنوان آئين انتخاب نماينده سازمان‌هاي مردم ‌نهاد استان زنجان اقدامات عملي در اين موضوع آغاز شده است، توجه به نقش تشکل‌هاي مردم نهاد در توسعه مشارکت‌هاي اجتماعي زمينه‎اي است که در کشور فراهم شده است، اگر چه اين سازمان‎ها با مشکلاتي نيز مواجه هستند، اما برگزاري جلساتي با مسئولان اين سازمان‎ها مي‎تواند به حل مشکلات آنها کمک کند.

مديرکل امور اجتماعي استانداري زنجان در گفت‎و‎گو با خبرنگار فارس در زنجان بيشتر فعاليت‌هاي تشکل‌هاي مردمي استان را در حوزه خيرخواهانه عنوان کرد و گفت: در واقع 30 درصد تشکل‌هاي استان در زمينه خيرخواهانه فعاليت مي‌کنند.

مسيح‌الله سلطاني با اشاره به اينکه دو درصد از سازمان‌هاي مردم‌نهاد استان در حوزه محيط زيست فعاليت مي‌کنند، گفت: تا کنون برنامه‎هاي مختلفي از سوي اين سازمان‎ها صورت گرفته است.

وي با اشاره به برگزاري جلسه تعيين نماينده سازمان‌هاي مردم نهاد در زنجان افزود: جامعه براي رسيدن به توسعه اجتماعي به تقويت تشکل‎هاي مردم نهاد نيازمند است.

اين مسئول با بيان اينکه در گذشته توجهي به سازمان‏‌هاي مردم نهاد نشده است، تصريح کرد: 300 تشکل در استان زنجان وجود دارد که از اين تعداد 149 تشکل فعال و 151 تشکل غيرفعال است.

تقويت موسسات مردم نهاد برنامه‌ دولت يازدهم است

مديرکل امور اجتماعي و فرهنگي استانداري زنجان يکي از برنامه‌هاي اصلي دولت يازدهم را تقويت و توسعه موسسات مردم نهاد عنوان کرد و گفت: در حال حاضر بيش از 50 درصد تشکل‌هاي مردم نهاد زنجان غيرفعال هستند.

گفتني است، سازمان‌هاي مردم‌ نهاد يا سمن مستقيما بخشي از ساختار دولت نيستند اما نقش بسيار مهمي به عنوان واسطه بين مردم، دولت و جامعه ايفا مي‌کنند،بسياري از سازمان‌هاي مردم ‌نهاد غيرانتفاعي هستند و بودجه اين سازمان‎ها از طريق کمک‏هاي مردمي، سازمان‌هاي دولتي، توسط خود دولت يا ترکيبي از طرق ذکر شده تامين مي‌شود.

اگر چه انجمن‌هاي داوطلبانه شهروندان در سراسر تاريخ وجود داشته‌اند، اما در دو قرن اخير اين سازمان‎ها توسعه بيشتري يافته‎اند.

سمن‌ها با تاکيد بر اصول داوطلبانه، غيرانتفاعي و غيرسياسي تشکيل مي‌شود

سازمان‎هاي مردم‌‌نهاد براي رسيدن به اهداف مختلفي فعاليت مي‌کنند و براي پيشبرد اهداف سياسي يا اجتماعي اعضا برنامه‎هاي مختلفي را اجرا مي‏‌کنند، در ايران نيز سازمان‌هاي مردم‌ نهاد، با تاکيد بر سه اصل داوطلبانه، غير انتفاعي و غير سياسي تشکيل و تاسيس مي‌شوند.

اين سازمان‏ها در موضوعاتي ازجمله دين، آموزش، بهداشت، محيط زيست، اشتغال، فرهنگ، هنر، جوانان، کودکان، زنان، سالمندان و موضوعات تخصصي و علمي فعاليت مي‏کنند و اين سازمان در راستاي اهداف انسان دوستانه،احساس نياز يا تجربه شخصي در برخورد با معضلات اجتماعي و دستورات و سفارشات بزرگان در نيکوکاري و حرکت‎هاي انسان دوستانه فعال هستند.

آئين‏نامه تاسيس و فعاليت سازمان‏هاي غيردولتي در 29 خرداد ماه سال 84 تصويب شد و تا کنون فعاليت اين سازمان‏‌ها شدت و ضعف داشته است.

در حال حاضر نيز جلسات مختلفي براي فعال کردن سازمان‌‏هاي مردم نهاد در زنجان همچون ساير استان‏‌هاي کشور برگزار شده و مسئولان استاني درصدد فعال کردن اين سمن‌‏ها هستند.
 

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 8 + 7

  آخرین اخبار
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
  پربازدیدترین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.