1393/10/22 - 13 : 06
کد خبر: 2029
آهوي مغان؛ خاطره اي که زنده شد/ گونه اي که گرفتار زخم بي تدبيري بود
احرارنيوز:?? سال از زماني که آهوي مغان به طور کامل از طبيعت ناپديد شد، سپري مي شود، اين گونه در طول تنها ? سال گرفتار زخم هاي بي تدبيري و نابودي شد؛ زخم هايي که احياي آن نزديک به ?? سال به طول انجاميد.

به گزارش احرارنيوز به نقل از مهر، آهوي مغان يکي از گونه هاي منحصر بفرد آهوي کشور است که طي سالها نشاني از آن در منطقه نبود، گونه اي که روزهايي در دستجات چند صد راسي در مراتع پارس آباد گشت و گذار مي کرد.

اما اکنون سايت تکثير آهوي مغان محل پرورش و نگهداري يکي از گونه هاي در معرض تهديد منطقه جايي است که بچه آهوها بايد با اقدامات امنيتي مختلف از تهديد شکار حفاظت شوند و بتوانند نسل خود را احيا کنند و روزهاي شيرين گشت و گذار گله اي را از نو زنده کنند.

زماني که سايت تکثير راه اندازي شد آهوي مغان به صورت کامل از طبيعت اين منطقه حذف شده بود. بر هم خوردن چرخه طبيعي حيات و از دست دادن يک گونه جانوري زيبا از نگراني هايي بود که ضرورت احياي نسل آهوي مغان را تشديد کرد.

در واقع راه به خطا رفته بشر در تهديد يک حيوان بي آزار عقب گرد مي کرد تا آهوي مغان بتواند بار ديگر به آغوش مادر طبيعت باز گردد.

زيبايي بلاي جان گونه آهوي مغان

زيبايي مسحور کننده اين گونه جانوري به حدي بود که شکارچيان را بي مهابا دست به شکار مي برد. در سال ???? و قبل از آن در دشت مغان آهوي مغان در دستجات چند صد راسي حيات داشت و بخشي از زيبايي طبيعت اين منطقه محسوب مي شد.

تنها يک سال بعد يعني در سال ???? طبق برآوردها و مطالعات صورت گرفته تعداد اين گونه جانوري به ??? راس تقليل پيدا کرد.

وسوسه شکار و تخريب طبيعت زيست اين جانور را دچار اختلال کرده بود. سير نزولي کاهش تعداد اين گونه با توسعه کشاورزي مکانيزه در منطقه و تخريب زيستگاه آهو سرعت دو چندان گرفت.

در آن مقطع برخي حاميان محيط زيست خطر انقراض اين گونه را هشدار داده بودند و کاهش تعداد گونه هاي اين جانور را در سايه بي توجهي ها شاهد بودند.

آهوي مغان به خاطره اي دور در ذهن کهنسالان تبديل شد

با اين وجود گوش هيچ نهاد متولي به حرف هاي دلسوزان محيط زيست جلب نشد تا اينکه در اواخر سال ???? و اوايل سال ???? تعداد آهوي مغان به ?? راس کاهش يافت.

يک گونه جانوري آن هم به دست انسان از بين مي رفت و به نظر مي رسيد اين موضوع حتي تعجب مسئولي را بر نيانگيخته است. نهايتا در سال ???? آهو از عرصه زيستي مغان حذف شد و پهنه وسيع دشت مغان يکي از زيباترين مواريث طبيعي خود را از دست داد.

گذر سال ها تاکيدات و نگراني دوستداران طبيعت آهوي مغان را در اذهان کمرنگ ساخت. آهوي مغان به خاطره اي دور در ذهن کهنسالان تبديل شد و تا سال ها يادي از اين گونه بي آزار به ميان نيامد.

آغاز طرح مطالعاتي احياء نسل آهوي مغان در سال 81

تا اينکه در سال ???? طرح مطالعاتي جهت احياي نسل آهو در دشت مغان  آغاز شد و زمزمه هايي از انجام مطالعه براي بازگرداندن آهوي گزير پا در پهنه مغان به گوش رسيد.

براي بازگردن اين گونه بايد مکان مناسبي تعريف مي شد که کاملا با شرايط زيستي آن سازگار باشد. بر همين اساس سايت تکثير اين گونه در زيستگاه "خروسلو" مغان با مساحت ??? هزار هکتار احداث شد.

در مهر ماه سال ???? طرح رهاسازي آهو در محدوده فنس کشي شده به مساحت ?? هکتار در قشلاق "علم لو" انجام شد و در راستاي ثبت منطقه حفاظت شده جهت امکان احياي اين گونه در دشت مغان پس از مطالعه، قشلاق "پلاز" به مساحت ?? هزار هکتار طي مصوبه شورايعالي حفاظت محيط زيست به تصويب رسيد.

اين اتفاق روزنه اميدي بود براي مطالبه دوستداران طبيعت. انتظار مي رفت سايت تکثير بتواند به شکل اصولي نسل آهوي مغان را احيا کند و اين موضوع نيز اتفاق افتاد. اين بار بشريت اشتباه و خطاي گذشته خود را اصلاح مي کرد.

سايت تکثير مغان خانه جديد اين گونه منقرض شده بود تا بتواند بار ديگر با يک آهو و بعد دو آهو صداي آهوي مغان را وصله بادهاي روح بخش پهنه مغان سازد و در گوش مادر طبيعت داستان زيباي خلقت را زمزمه کند.

افزايش تعداد آهوي مغان به 15 راس

به گفته مدير کل محيط زيست استان اردبيل در حال حاضر تعداد آهوي مغان در اين سايت به ?? راس رسيده است.

سيد رضا موسوي با اشاره به دوقولوزايي يکي از آهوان اين سايت در سال جاري ادامه داد: اين سومين سال متوالي است که شاهد دوقلوزايي آهوان سايت تکثير و احياي اين شهرستان هستيم.

وي با اشاره به تولد اولين بره آهوي مغان با نام "موغانا جيران" طي دو سال پيش يادآور شد: اين سايت هم اکنون براي نگهداري و احياي گونه نادر آهوي مغان بهترين شرايط را دارد.

به گفته مدير کل محيط زيست استان اين مکان علاوه بر احياي آهوي مغان يکي از جاذبه هاي گردشگري پارس آباد به حساب مي آيد و سالانه بطور متوسط حدود ?? هزار گردشگر از اين مرکز بازديد مي کنند.

وي وظيفه سازمان محيط زيست را احياي زيستگاههاي گياهي و جانوري و تقويت ذخاير ژنتيکي عنوان کرد و خواستار توجه ويژه به اين سايت شد.

تولد هر آهو به منزله شدت گرفتن روزنه اميد احياي کامل اين گونه در معرض تهديد است. تهديدي که همچنان پابرجاست و وسوسه ديروز شکارچيان چندان افول نکرده است.

مدير کل محيط زيست استان اردبيل معتقد است ايجاد پاسگاه محيط باني و جذب نيرو از ملزومات توسعه اين سايت است و ابراز اميدواري مي کند اعتبارات لازم به اين منظور در اختيار محيط زيست استان قرار گيرد.

علاوه بر اين افزايش جمعيت از طريق تکثير در سايت و انتقال جمعيت جديد از زيستگاههاي دشت "سهرين" زنجان يا منطقه حفاظت شده "کاغذکنان" ميانه در دستور کار قرار گرفته است.

هر چند شکار در اين سايت ممنوع بوده و با افراد متخلف برخورد قانوني مي شود، اما اين بار دغدغه دوستداران طبيعت را همگان بايد ياري کنند تا آهوي مغان بتواند دوباره در زادگاه خود آزاد و رها و نه در يک سايت محافظت شده به روال عادي حياتش بازگردد.

بازديد از سايت تکثير آهوي مغان يکي از جاذبه هاي گردشگري شهرستان پارس آباد است که مي تواند فرصتي براي انديشيدن از جفاهاي انساني بر تن طبيعت باشد. فرصتي براي ممارست در شيوه هاي پاسداشت مواريث طبيعي.

..........................

گزارش: ونوس بهنود

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 4 + 3

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.