1393/10/17 - 09 : 26
کد خبر: 1929
در کارگروه ميراث‌فرهنگي استان مطرح شد؛
زنجان استان جشنواره‌ها مي‌شود
احرارنيوز:استاندار زنجان تأکيد کرد: با برگزاري جشنواره‌هاي مختلف، زنجان مي‌تواند به ‌عنوان استان جشنواره‌ها در جذب گردشگر به‌ طور موفق عمل کند.

به گزارش احرارنيوز به نقل از ايسنا، جمشيد انصاري در جلسه کارگروه ميراث‌فرهنگي استان، گفت: سطح‌بندي جاذبه‌هاي تاريخي استان مي‌تواند مبناي برنامه‌ريزي گردشگري در استان باشد، چرا که در اين زمينه معمولاً فعاليت‌ها ذوقي است و مردم فکر مي‌کنند اگر منطقه‌اي مورد پسند آن‌ها بود مورد پسند عموم خواهد بود، لذا انتظارات زيادي از دولت براي گسترش آن دارند.

وي افزود: اگر ملاک‌ها تعيين‌ شده و بر اساس شاخص‌ها تقسيم‌بندي شود تعداد جاذبه‌ها بسيار کمتر از حد تصور خواهد بود و اين سرمايه‌گذاري تابعي از بين‌المللي، ملي، منطقه‌اي و محلي بودن است که هر کدام از اين جاذبه‌ها زيرساخت‌هاي خود را مي‌طلبد، لذا با تشخيص ذوقي نمي‌توان منابع محدود را صرف اموري کرد که به ‌جايي نمي‌رسد.

نماينده عالي دولت در استان زنجان خاطرنشان کرد: در گذشته نيز هزينه‌هايي صرف محل‌هايي شده است که مردم به آنجا نمي‌روند، لذا مي‌توان گفت مطالعه سطح‌بندي جاذبه‌هاي گردشگري خاصيت خوبي دارد که بر اساس آن تکليف شهرستان‌ها نيز مشخص مي‌شود.

وي اظهار کرد: لازم است برنامه‌اي در کنار اين مطالعه گذاشته شود که در آن مشخص شود تا پايان برنامه ششم توسعه چه زيرساخت‌ها و راهبردهاي گردشگري نياز است که لازم است اين مطالعه و برنامه‌ها به شهرستان‌ها نيز ارسال شود تا با اطلاع‌رساني مردم توقعات آن‌ها نيز متناسب با اين جاذبه‌ها سطح‌بندي شود.

اين مسوول تصريح کرد: لازم است مشخص شود که چه سطحي از کار براي جاذبه‌هاي منطقه‌اي و محلي تعريف مي‌شود که تا هم سرمايه‌گذار و هم دولت بداند که لازم است با چه سطحي از کار درگير شود؛ البته لازم است در اين برنامه و راهبرد ارتقاء سطح جاذبه‌ها نيز مطرح شود، البته فعلاً منطق حکم مي‌کند که ابتدا بايد کسري جاذبه‌هاي سطوح بالا مانند سطوح بين‌المللي حل شود که از سطح خود پايين‌تر نباشد و در مرحله دوم به ارتقاء سطح توجه شود.

وي اعلام کرد: براي سال آينده برنامه‌ريزي شود که مردم استان در مناطق گردشگري طبيعي مانند دشت سهرين حضور داشته باشند و مرکزي براي امکان استراحت چند ساعته نيز براي آنان مهيا شود تا با توسعه اين مناطق به ‌تدريج ارتقاء سطح گردشگري اين مناطق نيز در دستور کار قرار گيرد.

استاندار زنجان يادآور شد: اکوتوريسم از موضوعات مهم گردشگري طبيعي است که برخلاف ساير جاذبه‌هاي گردشگري به دنبال فراهم کردن زندگي متفاوت در فرصتي کوتاه هستند، لذا در برنامه‌ريزي‌هاي گردشگري مي‌توان جايي براي گردشگري طبيعي باز کرد که انجمن راهنمايان گردشگري و آژانس‌هاي مسافرتي محور اين کار باشند، براي تأمين امکانات نيز تسهيلاتي در اختيار آنان قرار مي‌گيرد چرا که اين نوع سفر براي بخشي از مردم جذاب است.

وي عنوان کرد: در دنياي امروز گردشگري روشي براي بازتوزيع درآمد مازاد مردم تعريف مي‌شود، لذا هنر در اقتصاد گردشگري گرفتن پول از گردشگران است، به همين جهت براي حل چالش تعطيل بودن بازار در ايام نوروز تصميم گرفته شد نمايشگاه صنايع‌دستي در داخل بازار زنجان که خود يک جاذبه گردشگري است برپا شود.

وي تأکيد کرد: اصل ايده براي برگزاري جشنواره‌ها خوب است، ولي پيشنهاد مي‌شود به سمت عناوين کلي سوق داده نشود و براي اجراي طرح زمان مناسبي در نظر گرفته شود، علاوه بر آن به‌ جاي مطرح کردن شهر جشنواره‌اي کردن به سمت استاني شدن پيش رفته و از ظرفيت شهرستان‌ها نيز استفاده شود.

در ادامه اين جلسه، جواد رحمتي معاون عمراني استاندار زنجان نيز اعلام کرد: گاهي با توجه به مسير حرکت گردشگر چند جاذبه گردشگري محلي در مسير جاذبه‌هاي ملي قرار دارند که به دليل عدم شناخت مورد اقبال نيستند، لذا اگر برخي زيرساخت‌ها ايجاد شود مي‌توان اين موارد را نيز ارتقاء داد و همچنين لازم است امکانات زيرساختي استفاده‌ نشده در اين جاذبه‌ها نيز مشخص شود.

مديرکل ميراث‌فرهنگي صنايع‌دستي و گردشگري استان زنجان نيز در اين جلسه گفت: طرح سطح‌بندي جاذبه‌هاي گردشگري استان بررسي ‌شده که بر اين اساس 583 اثر که 15 اثر آن بين‌المللي، 179 اثر منطقه‌اي و 389 اثر جاذبه‌هاي محلي بودند شناسايي‌شده بود که در اين مطالعه 26.3 درصد جاذبه‌ها طبيعي و 73 در صد تاريخي فرهنگي بود.

يحيي رحمتي ادامه داد: بر اساس سطح‌بندي جديد تعداد جاذبه‌هاي استان به 98 اثر تقليل يافت که 8 اثر بين‌المللي، 19 اثر ملي، 39 اثر منطقه‌اي هستند که از اين 98 اثر 35 اثر در شهرستان زنجان، 5 اثر در سلطانيه، 11 اثر در خدابنده، 11 اثر در ابهر، 4 اثر در ايجرود و 6 اثر در ماه‌نشان قرار دارند.

اين مسوول خاطرنشان کرد: در ادامه اين مطالعه موضوع آيين‌هاي مذهبي و ملي در دستور کار قرار دارد.

همچنين رئيس سازمان جهادکشاورزي استان زنجان نيز تصريح کرد: جشنواره‌هاي ترويجي جشنواره‌هايي هستند که با رويکرد آموزشي همه‌ ساله با هدف ترويج و اشاعه روش‌هاي نو و آخرين يافته‌ها اجرا مي‌شود که در ايران اين جشنواره‌ها از سال 70 آغاز شد که اهداف آن ايجاد انگيزه و ترويج روش‌هاي نو، معرفي جاذبه‌هاي گردشگري مناطق مختلف جهت توسعه اکوتوريسم و ... است.

حسين جعفري اظهار کرد: در استان زنجان تاکنون 5 جشنواره زيتون در شهرستان طارم، 7 جشنواره انتخاب و معرفي بهترين قوچ نژاد افشاري در زنجان و ماه‌نشان، سه جشنواره ييلاق در ماه‌نشان و خدابنده برگزارشده است و امکان برگزاري جشنواره‌هاي گندم، انگور، ماهيان سردآبي، انار، زردآلو و سيب نيز وجود دارد.

در ادامه فرماندار شهرستان زنجان عنوان کرد: پيشنهاد مي‌شود زنجان به‌ عنوان شهر جشنواره‌ها مطرح شود، چرا که اين موضوع انگيزه و پتانسيلي براي جذب گردشگر و يا مشکل بسته بودن بازار در ايام نوروز ايجاد مي‌کند.

مجيد فرخي يادآور شد: استقبال از جشنواره آش نشان مي‌دهد که زنجان در اين زمينه استعداد ذاتي دارد، لذا بيش از 30 جشنواره در راستاي اين هدف طراحي‌شده است که پيشنهاد مي‌شود در ابتدا فستيوال فروش در بازار زنجان و جشنواره بادبادک‌ها برگزار شود.


انتهاي پيام

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 4 + 2

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.