احرارنيوز:مديرعامل ماشينسازي تبريز آينده ماشينسازي را تيره و تار پيشبيني کرد و گفت: متاسفانه در بين مسئولان نه عزم جهادي وجود دارد و نه ملي و با روندي که پيش گرفتهاند ماشينسازي را بر سر پرتگاهي براي سقوط هدايت ميکنند.
به گزارش احرارنيوز به نقل از فارس، ماشينسازي تبريز نامي آشنا در ديار آذربايجان محسوب ميشود، شايد خيليها ماشينسازي را با نام تيم فوتبالش بشناسند اما در حوزه صنعت کشور ماشينسازي توانسته فاصله مرزي را رد کرده و به آن سوي مرزهاي خاکي و آبي ايران برسد اما همين واحد صنعتي و توليدي که در همه رويدادهاي کشور از جمله جنگ نقش داشته اکنون دارد نفسهاي آخر را ميکشد چرا که 13 سال است بين خصوصيسازي و دولتي بودن در جا ميزند.
13 سالي هست که سازمان خصوصيسازي عزم براي فروش اين واحد عظيم صنعتي کرده اما عزمش را جدي نکرده و معلوم نيست پشت پرده اين عزم چيست، هرچه که باشد حالا ماشينسازي به روزگار سخت پيري رسيده و اکسير جواني را سازمان خصوصيسازي از وي دريغ ميدارد.
مديرعامل ماشينسازي تبريز به بهانه 6 يا پنجمين آگهي فروش اين مجموعه که از سوي سازمان خصوصيسازي داده شده در گفتوگو با خبرنگار فارس در تبريز گفت: 13 سالي ميشود سازمان خصوصيسازي براي فروش ماشينسازي تصميم گرفته و هنوز هم نتوانسته اين ماموريت خود را به سرانجام برساند.
علياکبر خادماصل با مطرح کردن اين پرسش که معني و استدلال وجود سازمان عريض و طويلي مانند خصوصيسازي که در مدت 13 سال نتواند کار فروش ماشينسازي را انجام دهد چيست، ادامه داد: ماشينسازي با تصميمگيري افراد سياسي که در راس خصوصيسازي نشستهاند زمينگير شده و ما نه تنها در ماشينسازي بلکه در بخش صنعت کشور شاهد جنايتي هستيم که سازمان خصوصيسازي با تصميمگيرهاي اشتباه در حق صنعت روا ميدارد، در واقع سازمان خصوصيسازي تبديل به غولي شده که در حال خوردن صنعت کشور است و هيچکس هم زورش به آن نميرسد.
وي با اشاره به اينکه سازمان خصوصيسازي حتي يک مشاور صنعتي ندارد، اظهار کرد: با منحل شدن سازمان خصوصيسازي صنعت کشور ميتواند نفسي براي کشيدن داشته باشد و سرپا باشد.
خادماصل تاکيد کرد: از سال 80 که موضوع فروش ماشينسازي مطرح شد، حتي يک پيچ هم وارد اين واحد توليدي نشده، دستگاهها و تکنولوژي موجود در آن مربوط به پنج دهه پيش است و بايد در موزه استراحت کند اما به همت سازمان خصوصيسازي، ماشينسازي هنوز با اين دستگاهها در حال توليد و فعاليت است.
اين فعال عرصه صنعت کشور اعلام کرد: ماشينسازي به عنوان تنها شرکت دولتي که با وضعيت موجود توانسته سرپا باشد، در حال حاضر نزديک به 2 ميليارد ريال اعتبار براي اصلاح ساختار نياز دارد اما چند سال است که دولت ريالي به اين مجموعه تزريق نکرده و بانکها هم از پرداخت وام به اين واحد توليدي امتناع ميکنند.
وي درباره نيروي انساني ماشينسازي تصريح کرد: در حال حاضر اين واحد عظيم صنعتي به همت 850 نفر اداره ميشود و نزديک به 250 نفر تنها نيروي رسمي از ماشينسازي رفتهاند که هنوز مجوزي براي جذب آنها دريافت نکردهايم.
خادماصل، اجراي طرحهاي توسعهاي براي اين واحد را ضروري دانست و گفت: ما ريالي از دولت نميخواهيم فقط اجازه دهند ماشينسازي طرحهاي توسعهاي را اجرا کند تا هم جلوي واردات سالانه نزديک به 2 ميليارد دلار به کشور گرفته شود و هم براي بيش از 10 هزار نفر شغل ايجاد شود.
مديرعامل ماشينسازي تبريز يادآور شد: سال گذشته ماشينسازي مجبور شد قطعاتي به ارزش حدود 200 ميليارد ريال را به دليل کم لطفيهاي سازمان خصوصيسازي در خارج از خود مجموعه توليد و وارد خطوط خود کند در حاليکه اگر نيروي انساني مورد نياز را داشت به راحتي ميتوانست قطعات مورد نيازش را خودش توليد کند.
خادماصل، آينده ماشينسازي را تيره و تار پيشبيني و تاکيد کرد: متاسفانه بين مسئولان نه عزم جهادي وجود دارد و نه ملي، با روندي که پيش گرفتهاند ماشينسازي بر سر پرتگاه سقوط هدايت ميشود.
وي در پاسخ به فارس درباره مالکيت بانک صادرات براي اين مجموعه گفت: نزديک به دو سال است به همت سازمان خصوصيسازي بانک صادرات ادعاي مالک براي ماشينسازي را دارد ولي در پايان از خريد ماشينسازي منصرف شد.
اين فعال صنعتي در ادامه خودگرداني ماشينسازي را راهحل وضعيت پيش آمده دانست و اضافه کرد: ماشينسازي ميتواند با فروش سرمايههاي غير مولد سرگردان از جمله املاکي که در منطقه ائلگلي تبريز دارد طرحهاي توسعهاي و اصلاح ساختار نيروي انساني خود را اجرا کند و از طريق توليد محصولات بکر و نو نه تنها از آب و گل درآيد بلکه براي کشور نماد صنعت و توسعه باشد.
موضوع واگذاري شرکت ماشينسازي را به شرط قطبيت استان در خودروسازي کشور مطرح کنيم/ ماشينسازي نماد هويت و تاريخ آذربايجان است
اسماعيل جبارزاده استاندار آذربايجانشرقي در تابستان امسال گفته بود، شرکت ماشينسازي تبريز نماد هويت و تاريخ آذربايجان است.
وي بر حفظ اصالت شرکت ماشينسازي و احيا و تقويت اين شرکت به عنوان نمادي از هويت و تاريخ آذربايجان تاکيد کرد.
وي ادامه داد: علاقمنديم از يک گروه خودروسازي معتبر و علاقمند به توليد دعوت کنيم و با آنها به مذاکره نشسته و موضوع واگذاري شرکت ماشينسازي را به شرط قطبيت استان در خودروسازي کشور مطرح کنيم.
جبارزاده خاطر نشان کرد: در اين صورت بايد هويت و اصالت شرکت ماشينسازي احيا شده و با تقويت و توليد امکانات و محصولات موجود، خط توليد خودرو در شأن استان راهاندازي شود تا استان نيز به قطب چهارم خودروسازي کشور تبديل شود.
به گزارش فارس گروه ماشينسازي تبريز يکي از بزرگترين کارخانههاي شهر تبريز واقع در قراملک، توليدکننده انواع ماشينهاي صنعتي همانند انواع ماشينافزار، کمپرسورهاي صنعتي، پمپهاي آب، الکترو موتور، ليفتراک، انواع موتورهاي ديزلي، ماشينآلات نساجي، ماشينهاي تراش، ماشينهاي فرز، ماشينهاي مته، قطعات ريخته و دستگاههاي CNC است.
قرارداد ساخت اين کارخانه بين ايران و چکسلواکي سابق براي توليد انواع ماشينآلات صنعتي منعقد شده و از سال 1351 مورد بهرهبرداري قرار گرفت.
در سال 1348 تمايلاتي براي جذب تکنولوژيهاي اروپاي غربي و آمريکا از طرف سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران مطرح شده و به اجرا درآمد، بعدها کارخانههاي مختلفي همچون ريختهگري، ماشينسازي تبريز و گسترش صنايع ريلي ايران از اين مجموعه تفکيک شده و اين شرکت تحت عنوان گروه ماشينسازي تبريز به فعاليت خود ادامه ميدهد.
همزمان از سال 1349 و قبل از بهرهبرداري عملي، سازمان گسترش تأکيد بر توليد ماشينافزار با ليسانس ساخت کشور چکسلواکي براي شرکت ماشينسازي تبريز را کرد و پيشبيني شد بقيه محصولات در طرح اوليه با همکاري و مشارکت کشورهاي غربي و آمريکايي و تحت عنوان طرحهاي توسعه ماشينسازي تبريز و با تکنولوژي کشورهاي فوق به مرحله درآيد.
در پي اين برنامهريزي براي توليد پمپهاي آب با شرکت K.S.B کشور آلمان،براي توليد کمپرسورهاي صنعتي با يک شرکت انگليسي،براي توليد الکتروموتور با شرکت GOLD آمريکا و ليفتراک و موتورهاي ديزلي با يک شرکت ديگر انگليسي قرارداد انعقاد تکنولوژي منعقد شد و ظرفيتهاي باقي مانده از اجراي طرح اوليه براي شرکت ماشينسازي تبريز شامل ماشينافزارهاي تراش، فرز، مته و قطعات ريخته به اجرا گذاشته شد که بعدها براي همگامي با پيشرفت تکنولوژي و پاسخگويي به نيازهاي مجموعه صنايع و نيز در خصوص توسعه فزاينده صنعتي و اقتصادي کشور با هدف افزايش توان توليد با اجراي طرحهاي متنوع توليدي به توسعه ظرفيتهاي خود با انتخاب و اخذ تکنولوژي توليد ماشينهاي فرز انيورسال، ديجيتالي، CNC و نيز ماشينهاي سنتر عمودي و افقي CNC همراه با اجراي طرح بازسازي و نوسازي ماشينآلات خطوط توليد و تاسيسات زيربنايي اقدام شد.
محصولات اين شرکت از 15 سال پيش به کشورهاي اروپايي، آسيايي و آفريقايي صادر ميشود. صادرات اين شرکت در سال 1389 به ارزش 3.5 ميليون دلار بود.
شرکت ماشينسازي تبريز با بيش از چهار دهه سابقه توليد انواع ماشينهاي ابزار و ارائه مستمر خدمات پس از فروش در سطح کشور در حال حاضر علاوه بر حضور موثر در عرصه توليد، فروش و خدمات پس از فروش و آموزش انواع ماشينهاي CNC به ارائه خدمات تخصصي در رابطه با صنايع زيربنايي و تامين کليه ماشينآلات و تجهيزات مرتبط از مرحله شناسايي تا تامين، نصب، راهاندازي و خدمات فني پس از فروش ميپردازد.
اين مجموعه با مشارکت فعال در اجراي پروژههاي کليد در دست توليد به تجهيز مجتمعهاي تعميراتي و ماشينکاري اقدام ميکند و با برخورداري از تکنولوژي روز با کيفيت قابل قبول و قيمت رقابتي و از طريق همکاري متقابل با سازندگان معتبر بينالمللي در خدمت مشتريان داخلي و خارجي است.
شرکت ماشينسازي تبريز به عنوان يکي از شرکتهاي صنعتي عمده در توليد و بازرگاني ماشينآلات صنعتي و ارائه محصولات و خدمات مختلف در اين زمينه، داراي محصولات متعدد از جمله ماشينهاي تراشکاري، فرزکاري، مته، سنگزني، سنتر، CNC، ابزار تيزکني، فرز نيمهسنگين، ماشين سنتر عمودي، ماشين سنتر افقي، ماشينهاي سوراخکاري و ... است.