1393/10/15 - 13 : 20
کد خبر: 1867
توسط محقق بسيجي در مرند
نخستين پهپاد موشک‌گريز دنيا طراحي شد/ تجزيه اتوماتيک با فرود در مکان ناامن
احرارنيوز: محققان بسيجي کشور موفق به طراحي نخستين پهپاد موشک‌گريز دنيا در ارتفاع 8 هزار متري شدند که نام پهپاد ثارالله بر آن گذاشته شده است.

 به گزارش احرارنيوز به نقل از فارس، محقق بسيجي مجري اين طرح در گفت‌وگويي اظهار داشت: با توجه به پيشرفت روزانه پهپادها و در مقابل آن افزايش قدرت موشکي براي انهدام آنها، پهپاد موشک گريزي طراحي و ساخته شد که براي اولين بار در دنيا مي‌تواند از موشک‌هاي حرارتي و موشک‌هاي هوا به هوا فرار کند و هيچ موشکي نمي‌تواند تا نزديکي 250 متري اين پهپاد برسد.

حسن اکبري‌لايق با اشاره به اينکه اين پهپاد با سيستم گمراه کننده پهپاد مي‌تواند سريعا شتاب گرفته و از موشک فرار کند، افزود: اين فناوري براي اولين بار بر روي يک پهپاد 4 کيلويي طراحي شده است.

تجزيه اتوماتيک در صورت فرود در مکان ناامن
اين نخبه بسيجي ادامه داد: با توجه به کارايي پهپادها در بخش فناوري اطلاعات و شناسايي و کمک به مناطق زلزله‌زده و حفظ محيط زيست، اين پهپاد در صورت وجود مشکل فني در هنگام پرواز از سامانه ايمني استفاده کرده و تا 40 دقيقه مي‌تواند به مکان امني فرود بيايد و اگر اين مکان در منطقه مشخص شده ما نباشد به صورت اتوماتيک تجزيه شده و از بين مي‌رود.

اکبري‌لايق با اشاره به اينکه طول بال‌هاي اين پهپاد 173 سانتي متر و وزن آن 4 کيلوگرم است گفت: سرعت 160 کيلومتر بر ساعت در زمان پرواز معمولي از جمله ويژگي‌هاي اين پهپاد است.

وي ادامه داد: در همين حال شتاب لحظه‌اي 200 کيلومتر بر ساعت و مدت زمان پرواز بدون سامانه ايمني يک ساعته مداوم و يک ساعت و چهل دقيقه با سامانه ايمني از ديگر ويژگي‌هاي اين دستاورد ايراني است.

اوج‌گيري براي فرار از موشک تا ارتفاع 8 هزار متر

به گفته وي بالاترين ارتفاع در اوج‌گيري براي فرار از موشک توسط پهپاد موشک گريز ايراني 8000 متر است که در هنگام فرود با سامانه محافظ تعادل فرود مي‌آيد و در زمان‌هاي ضروري نيز با حالت سقوط آزاد به ارتفاع 100 متر رسيده و به صورت عمودي فرود مي‌آيد که لغزش‌هاي ناشي از فرود با سيستم محافظ به حداقل مي‌رسد.

قابليت استتار با محيط پروازي در مقابل چشمان ليزري و مادون قرمز در شب

اکبري لايق در مورد مزاياي اين پهپاد به عنوان اولين پهپاد موشک گريز دنيا خاطرنشان کرد: مصرف سوخت کم، کاملا بومي بودن، قابل تجزيه در محيط زيست، سقوط آزاد براي فرود و حفظ تعادل در کمترين زمان و طي کردن بيشترين سرعت در بالاترين ارتفاع در کنار نقشه‌برداري و فيلمبرداري و قابليت استتار با محيط پروازي براي جلوگيري از شناسايي توسط چشم ليزري و مادون قرمز در شب از جمله مزاياي اين محصول است.

وي افزود: اين پهپاد ثارالله نامگذاري و با هدف نمايش اقتدار علمي ايران به دنيا با حمايت‌هاي سپاه عاشورا و سپاه ناحيه مرند و بخش‌هاي تحقيقاتي و دفاعي اجرا شده است.

حسن اکبري‌لايق نخبه جهاني مرندي پيش از اين در مسابقات جهاني اختراعات که در کشور روماني برگزار شد، طرح اختلاف فشار در هواپيما و عدم سقوط آن را در بخش هوافضا ارائه کرد که در بين 34 کشور حاضر از جمله آمريکا، فرانسه و انگليس رقابت برگزار شد و در نهايت بعد از سه روز داوري در سطح بين‌المللي موفق به کسب مدال جهاني نقره شد که با حضور فدراسيون مخترعان کشور اين امر رقم خورد.

جوان مرندي طراح و ساخت پهپاد درياپيما بعد از اين موفقيت در گفت‌و‌گويي با بيان اينکه پيشنهاداتي خارج از کشور مبني بر خروج بنده از کشور داشتم، گفته بود: در جواب اين دشمنان يک جمله گفتم که «من هيچ وقت از خط مقام معظم رهبري و شهدا جدا نمي‌شوم و افتخار مي‌کنم که سرباز علمي مقام معظم رهبري و برادر و همسنگر حاج قاسم سليماني در جنگ با دشمن هستم».

وي افزود: امروز امور نخبگان و خودکفايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي حامي ما نخبگان هستند و همه نخبگان را در زير پرچم اسلام گردهم آورده‌اند تا از آسيب‌هاي دشمن در امان باشند.
 

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 8 + 6

  آخرین اخبار
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.