1393/10/10 - 04 : 59
کد خبر: 1805
طرح ترافيک تبريز در راه‌بندان روزهاي غبارآلود
«تبريز خاکستري» پشت «ماسک‌‌هاي سفيد»
احرارنيوز:آسمان غبارآلود و ديدن شهر خاکستري و مه گرفته اين روزها آنقدر واضح است که انگار تبديل به سنت زمستاني در تبريز شده و با اعلام قرار گرفتن وضعيت هشدار، بار ديگر بحث آلودگي هوا را پر رنگ کرده است.

 به گزارش احرارنيوز به نقل از فارس، طي روزهاي گذشته و در پي افزايش آلاينده‌ها و پايداري جوي هواي تبريز نيز مثل چند کلانشهر ديگر با شاخص آلودگي 115 پي.اس.آي در وضعيت هشدار و ناسالم قرار گرفته است.

هنگامي که چندي از زندگي شهري و دغدغه‌ها و هواي آلوده آن دور مي‌شويم و قدم در طبيعت پاک روستا مي‌گذاريم، دلمان مي‌خواهد همه سلول‌هاي بدنمان به سلول‌هاي تنفسي تبديل شوند تا از هواي پاک روستا بهره ببريم.

ماجراي آلودگي هواي تبريز بحث امروز و ديروز نيست و سال گذشته در همين روزهاي آغازين زمستان بود که روزهاي مه‌آلود تبريز هم آغاز شد.

همان موقع با اعلام وضعيت خطر و تعطيلي گهگاه مدارس و دادن هشدارهاي لازم به شهروندان، مسئولان شهري هم جلسات ويژه و فوق‌العاده خود را براي بررسي وضع پيش‌آمده و راه‌هاي برون‌رفت از آن آغاز کردند.

در پي همين جلسات بود که با مشخص شدن سهم 72 درصدي حمل و نقل در ايجاد اين آلايندگي‌ها، موضوع بررسي و اجراي طرح ترافيک تبريز پس از سکوتي چند ساله بار ديگر روي ميز آمد تا با رفع موانع موجود خيلي سريع اجرايي شود.

ولي ماجرا به همين سادگي‌ها هم نبود و پس از اين جلسات نخستين بود که مسئولان بياد آماده نبودن زيرساخت‌هاي شهري براي اجراي اين طرح شدند و در نهايت پس از کش و قوس‌هاي فراوان شرط اجرا شدن طرح ترافيک «آماده‌سازي زيرساخت‌ها توسط سازمان حمل و نقل و امور ترافيکي شهرداري تبريز» اعلام شد.

حالا يک سال از آن روزها گذشته قرار بود مرحله آزمايشي طرح ترافيک از خرداد ماه امسال اجرايي شود که اين تاريخ بعدها به مهرماه و همزمان با آغاز مدارس تغيير پيدا کرد و ماجرا آنقدر جدي بود که حتي ساعات اجراي طرح نيز مشخص شد.

با اين وجود هنوز خبري از اجراي طرح ترافيک نيست و ديدن تبريز غبار گرفته‌ اين روزها بار ديگر دردسرهاي خود را براي شهروندان به ارمغان آورده است.

طرح ترافيک تبريز فعلا نياز نيست/ زيرساخت‌هاي ترافيک مهيا نيست

فرماندار تبريز در پاسخ به علت عدم اجراي طرح ترافيک اين شهر، مي‌گويد: فعلا چون شهرداري هنوز نتوانسته زيرساخت‌هاي لازم براي اجراي اين طرح را مهيا کند، اجراي آن هم متوقف شده است.

رحيم شهرتي‌فر ادامه مي‌دهد: همچنين از طرفي وضعيت ترافيک و آلودگي هوا هم در تبريز نسبت به سال گذشته بهتر است که به همين دليل فعلا ضرورتي براي اجراي طرح ترافيک احساس نمي‌شود.

وي اضافه مي‌کند: در خصوص آماده بودن زيرساخت‌هاي اين طرح سازمان حمل و نقل و امور ترافيکي شهرداري تبريز بايد پاسخگو باشد و تا زماني که زيرساخت‌ها و امکانات لازم براي اجراي اين طرح مهيا نشود، طرح اجرا نمي‌شود.

فرماندار تبريز ادامه مي‌دهد: قصدمان از اجراي اين طرح، افزودن مشکلي بر مشکلات مردم نيست، بلکه بايد به گونه‌اي اجرايي شود که آرامش و آسايش آنها را در پي داشته باشد.

اجراي طرح ترافيک 15 درصد آلودگي هواي شهر تبريز را کاهش مي‌دهد

در اين بين مديرکل محيط زيست آذربايجان‌شرقي هم با بيان اينکه تنها در نيمه دوم سال گذشته هواي تبريز 72 روز در وضعيت هشدار قرار داشت، مي‌گويد: بر همين اساس محيط زيست استان از هر طرح و اقدامي که منجر به کاهش بار آلودگي تبريز شود حمايت مي‌کند.
حميد قاسمي در رابطه با طرح ترافيکي محدوده مرکزي تبريز و تاثير آن در کاهش آلودگي شهر مي‌گويد: با اجراي اين طرح پيش‌بيني مي‌شود شاهد کاهش 15 درصدي در آلودگي هواي تبريز باشيم.
قاسمي ضمن تاکيد بر موفقيت‌هايي که اجراي طرح ترافيکي در کلانشهرهايي مثل تهران به دنبال داشته، ادامه مي‌دهد: يکي از ريشه‌هاي آلودگي هواي تبريز ورود روزافزون و بي‌رويه خودرو به اين شهر بدون خروجي است.

وي اضافه مي‌کند: از سوي ديگر با در نظر گرفتن ظرفيت محدود شبکه معابر تبريز، ورود حجم بالاي خودرو بر ترافيک و آلودگي هوا دامن مي‌زند.

زيرساخت‌هاي طرح ترافيک آماده نيست

ناصر ميکائيلي رئيس پليس راهنمايي و رانندگي آذربايجان‌شرقي نيز معتقد است، به قطع يقين اگر ملزومات و زيرساخت‌هاي طرح ترافيک آماده باشند آمادگي لازم را براي اجراي اين طرح در تبريز را داريم.

وي با بيان اينکه طرح ترافيک تبريز از سال 1384 مطرح بوده است، اظهار داشت:اجراي طرح ترافيک يکي از مطالبات سردار فرماندهي نيروي انتظامي و راهنمايي و رانندگي است.

ميکائيلي تصريح کرد: با نيروي انساني نمي‌توان طرح ترافيک را اجرا و کنترل کرد و بايد زيرساخت‌ها اعم از دوربين، پارکينگ و ناوگان حمل و نقل عمومي و ... ايجاد شود.

وي گفت: در صورت ايجاد زيرساخت‌ها با قاطعيت يک روز هم تاخير در اجراي طرح ترافيک نخواهيم داشت.

ولي نبايد اين نکته را ناديده گرفت که در کنار تاثير آلودگي هوا در اثر حجم بالاي خودرو در خيابان‌هاي تبريز، علت بخشي از اين آلايندگي‌ها هم به سيل عظيم خودروهاي فرسوده در شهر مربوط مي‌شود.

تردد 400 هزار خودرو در خيابان‌هاي تبريز

معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تبريز هم چند روز قبل در جلسه شوراي ترافيک با اشاره به همين موضوع يادآوري مي‌کند: طبق برآيندها، هر خودرو 15 تا 17 گرم گازهاي آلوده توليد مي‌کند و در اين بين سوخت خودروهاي فرسوده نقش بيشتري دارد.

تردد 3600 تاکسي فرسوده در تبريز

يعقوب وحيدکيا از تردد 3 هزار و 600 تاکسي فرسوده در خيابان‌هاي تبريز خبر داده و مي‌گويد: همچنين روزانه 400 هزار دستگاه خودرو در سطح خيابان‌هاي تبريز تردد دارند که بخش عمده‌اي از آنها در مسيرهاي مرکزي شهر تردد مي‌کنند.

در اين بين انگار تنها دليل عدم اجرايي شدن طرح ترافيک تبريز موضوع آماده نبودن زيرساخت‌هاي شهري است که وظيفه اين موضوع نيز بر عهده شهرداري است.

ولي شهرداري هم در اين ميان موضع سکوت اختيار کرده و فعلا هيچ‌گونه خبري از فعاليت‌ها و اقدامات احتمالي در سطح شهر در اين راستا ديده نمي‌شود.

هرچند موضوع هجوم خودروها به خيابان‌ها و نفس تنگي هواي تبريز از اين حجم، تنها يکي از دلايل آلودگي هواي اين روزهاي تبريز است ولي وقتي نتوان جلوي غرش نيروگاه تبريز و آلايندگي ناشي از گاز مازوت استفاده شده در آنجا را گرفت، بايد به همين تغييرات درون شهري بسنده کرد.

اين روزها دوباره بازار ماسک‌هاي سفيد بر راه‌هاي تنفسي شهروندان داغ شده و دوباره مردم در بين اين هواي مه‌آلود يکديگر را گم کرده‌اند و با عجله از خيابان‌هاي بي‌نفس عبور مي‌کنند.

با اين حال اميدواريم اين آسمان تيره و هواي غبارآلود آنقدري تيره نباشد که مسئولان را هم به فراموشي عادت دهد تا طرح‌ها و قول‌هاي اجرا نشده را به تبريز ِخاکستري اين روزها گره بزنند.

هوا لازمه حيات است و نياز انسان به آن بيش از آب و غذاست چرا که آدمي مي‌تواند بدون غذا چند روز يا چند هفته زندگي کند، ولي بدون هوا چند دقيقه بيشتر نمي‌تواند زنده بماند.

متاسفانه اين روزها ساکنان شهر‌هاي بزرگ کشور روزهاي سختي را پشت سر مي‌گذارند و تنفس در هواي پاک و ديدن آسمان آبي براي اکثر مردم  به يک آرزو تبديل شده است و تبريز از جمله شهرهايي است که از آلودگي هوا رنج مي‌برد و مسئولان همچنان بي‌تفاوت از کنار آن به راحتي مي‌گذرند امروز را به فردا مي‌رساند تا ببيند چه پيش مي‌آيد.

طرح ترافيک تبريز که جرقه ابتدايي آن با روزهاي مه گرفته و پر دود همراه با نفس تنگي زمستان پيش و راه‌بندان‌هاي چند ساعته در خيابان‌هاي محدوده مرکزي تبريز مطرح شد، حالا انگار يک‌باره اين دو مشکل را پشت سر گذاشته‌ايم که ديگر کسي راغب نيست آن همه جلسه و مصوبات ريز و درشت را پيگيري کند.

اين خبرها تا جايي پيش‌رفت که حتي نقاط اجراي طرح و ساعات آغاز و پايان آن نيز در صدر خبرهاي استاني قرار گرفت و تمام اينها نشان از عزم و جزم مسئولان شهري تبريز براي آغاز طرحي بود که به زعم کارشناسان هنوز از زيرساخت‌هاي آن در تبريز خبري نيست!

هنوز معلوم نيست اين زمان مناسب دقيقا چه تاريخي است ولي همان طور که تجربه 9 ساله آغاز بحث طرح ترافيک تبريز نشان مي‌دهد باز هم پرونده آن به فراموشي سپرده شده و انگار تا دوباره تابلوهاي سازمان محيط زيست اعلام وضعيت هشدار نکنند و تا روزانه هزاران دقيقه از وقت مردم در پشت ترافيک لج درآور خيابان‌هاي مرکز شهر تلف نشود، کسي سراغ اين موضوع خاک خورده را نمي‌گيرد.

***************
گزارش: سحر فکردار
 

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 8 + 7

  آخرین اخبار
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.