1393/10/9 - 08 : 22
کد خبر: 1802
يکه تازي ناوگان فرسوده عامل سير صعودي تلفات در جاده هاي آذربايجان غربي
احرارنيوز:فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل در آذربايجان غربي منجر به سير صعودي آمار تلفات جاده اي شده به طوريکه بر اساس اعلام مسئولان استاني متوسط عمر ناوگان حمل و نقل اين منطقه بالاتر از متوسط کشور است.

به گزارش احرارنيوز به نقل از مهر، عمر متوسط ?? تا ?? سال ناوگان حمل و نقل عمومي آذربايجان غربي در کنار نقاط و محورهاي حادثه خيز، عوامل انساني و بررسي فني ضعيف ناوگان، خبر از حادثه اي مرگبار در محورهاي ارتباطي استان را مي دهد.

تصادفات رانندگي سالانه بيش از يک زلزله چند ريشتري تلفات انساني دارد، ولي تصادفات ناوگان حمل و نقل عمومي موضوعي است که عوامل زيادي را درگير خود کرده و بررسي بيشتر گزينه هاي زيادي پيش روي کارشناسان به جز عوامل انساني مي گذارد.

فرسودگي ناوگان حمل و نقل بار و مسافر يکي از اين گزينه هاي احتمالي است که متاسفانه در آذربايجان غربي شاهد فرسودگي ناوگان نسبت به عمر متوسط کشوري هستيم، موضوعي که ?? هزار راننده، ميليونها مسافر و ميليارد ها تن کالا با آن درگير بوده و تقريبا مي توان گفت همه کاربران جاده اي سهمي از نتايج فرسودگي دارند.

با وقوع تصادفات مرگبار در محورهاي ارتباطي، اعتماد مردم مبني بر استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومي کم شده و اقتصاد اين بخش نيز با معضلات زيادي روبرو مي شود، هر چند در برخي موارد نياز ضروري به اين ناوگان نيز با وجود مشکلات فراوان احساس مي شود.

هر چند بر اساس اعلام مسئولان حمل و نقل عمومي چك ليست نظارتي با ?? بند براي كنترل فني ناوگانهاي اتوبوس جاده اي تهيه شده و در مرحله اول توسط مديران فني مورد بازديد و ارزيابي مستمر قرار مي گيرد، ولي از ديد کارشناسان اين حوزه بازديد هاي فني نمايشي بيش نيستند.

متاسفانه بيشتر صاحبان ناوگان بدون وجود بازوهاي نظارتي نسبت به تامين تجهيزات فني اقدام نمي كنند، که اين مشکل مي تواند از يک طرف مربوط به نا آگاهي راننده از مسئوليت خطير خود و از طرفي فشارهاي اقتصادي كه بر صاحبان اين ناوگان هم به لحاظ گراني و هم به لحاظ كمبود مسافر وارد مي شود، باشد.

محدوديت سفر بر اساس عمر ناوگان در محور هاي ارتباطي

مجموعه اين عوامل سبب مي شود اغلب صاحبان ناوگان بيشتر از آن كه رسالتشان را مقابل چشم داشته باشند، حساب جيب خود را كنند در حاليكه حتي از اين موضوع هم غافل هستند كه بروز يك سانحه ناشي از اين كوتاهي و ناديده گرفتن ها ممكن است تمام اندوخته و حتي بيشتر از آن را به فنا بكشد.

فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل در حالي است که محدوديت سفر بر اساس عمر ناوگان يکي از چاره هاي انديشه شده براي کاهش اثر منفي تردد خودروهاي فرسوده در محورهاي ارتباطي است، که اين موضو نيز به نوبه خود چالش زا و قابل بحث و تامل بر انگيز است.

هم اکنون هزار و ?? اتوبوس، هزار و ??? ميني بوس و هزار و ??? سواري مسئول حمل و نقل مسافر در استان مرزي آذربايجان غربي و ?? هزار کاميون نيز مسئول حمل کالاي توليدي استان به ساير استانها و خارج کشور شناخته مي شوند که متاسفانه عمر متوسط ناوگان حمل و نقل مسافر استان بالاتر از ميانگين کشوري است.

 

واردات کاميونهاي با عمر سه سال در انحصار شرکتها

پس از نوسانات ارزي در چند سال‌‌ گذشته، نوسازي ناوگان عمو‌مي جاد‌ه ‌اي روند مطلوبي نداشته است، زيرا با‌ افزايش قيمت دلار، قيمت انواع ناوگان نيز رشد زيادي به خود گرفت و روند نوسازي کند شده است، که براي تسريع اين جريان واردات کاميونهاي خارجي با عمر سه سال مطرح شد.

بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، اجازه داده شده که بخش خصوصي ناوگان باري با عمر کمتر سه سال را وارد کند که اگر به ازاي از رده خارج کردن ناوگان فرسوده اين کار انجام شود بخش خصوصي از يک تخفيف برخوردار مي‌شود.

موضوعي که خود درگير مشکلات زيادي بوده و هنوز اجرايي نشده، ولي به گفته معاون وزير راه و شهرسازي ‌هر چند اين خودروها نو نيستند ولي نسبت خودروهاي قديمي موجود در ناوگان بسيار پيشرفته‌تر هستند، با توجه به نرخ کنوني ارز، اين امر مي‌تواند جاذبه و انگيزه‌اي براي بخش خصوصي جهت نوسازي ناوگان باري به‌وجود آورد.

 ارتقاي ايمني سفرهاي جاده اي با حساسيت بيشتري دنبال مي شود

مديركل حمل و نقل و پايانه هاي آذربايجان غربي در پاسخ به اين سوال که براي تردد ايمن از جاده ها  چه اقداماتي بايد انجام شود، بر استاندارد سازي تجهيزات ايمني جاده هاي ارتباطي استان در جهت كاهش آسيب هاي ناشي از تصادفات جاده اي تاكيد كرد و گفت: امسال ارتقاي ايمني سفرهاي جاده اي با حساسيت بيشتري دنبال مي شود.

مجتبي رحماني ضمن تاكيد بر موضوع ايمني در سفرهاي جاده اي بخصوص در استان مرزي آذربايجان غربي، تصريح كرد: كيفي سازي خدمات بي شك راهي موثر براي تحقق شاخص هاي ايمني و اطمينان مسافران از سفر با ناوگان عمومي است كه در اين زمينه نيز از هيچ كوششي دريغ نخواهيم كرد.

وي با اعلام اينکه بحث ايمني موضوع مهمي در سفرهاي جاده اي است، اظهار داشت: بايد با اولويت قرار دادن آن وظايف هر يك از دستگاه ها احصا و نسبت به عملياتي كردن آن ها در كمترين بازه زماني تمهيدات لازم انديشيده شود.

مدير کل حمل و نقل و پايانه هاي آذربايجان غربي كيفي سازي خدمات را نيازمند ايجاد رقابت سالم بين شركت هاي مسافربري دانست و ادامه داد: با ايجاد رقابت بين شرکتهاي مسافربري، ذائقه مسافران به دريافت خدمات ارتقا يافته و در اين ارتباط قدم هاي موثري در آذربايجان غربي برداشته شده است.

 

متوسط عمر ناوگان حمل و نقل آذربايجان غربي بالاتر از ميانگين کشوري

وي در خصوص وضعيت و تعداد ناوگان ناوگان حمل و نقل ، با بيان اينکه هم اکنون هزار و ?? اتوبوس، هزار و ??? ميني بوس و هزار و ??? سواري مسئول حمل و نقل مسافر در استان مرزي آذربايجان غربي هستند، افزود: از اين تعداد اتوبوس ??? دستگاه اتوبوس VIP بوده که در مسيرهاي خارج از استان فعال هستند.

رحماني همچنين از وجود ?? هزار کاميون شامل ?? هزار دستگاه با بارگير ثابت و ? هزار دستگاه با بارگير غير ثابت در آذربايجان غربي خبر داد و گفت: متاسفانه عمر متوسط ناوگان حمل و نقل استان بالاتر از ميانگين کشوري که در اين راستا برنامه ريزي و اقداماتي انجام شده است.

مدير کل حمل و نقل و پايانه هاي آذربايجان غربي متوسط عمر ناوگان باري استان را ??.?? سال عنوان و با اشاره به اينکه متوسط عمر اين ناوگان در کشور ??.?? سال است، اعلام کرد: متوسط عمر اتوبوس در استان ??.??، ميني بوس ??.?? و سواري ?.? سال بوده که به ترتيب متوسط کشوري مر اين ناوگانها ??.??، ??.?? و ?.? سال است.

 

شرکتها موظف به بررسي ايمني و کنترل فني وسايل نقليه عمومي هستند

وي با بيان اينكه هم اكنون بالغ بر ??? شرکت، موسسه و شعبه در بخش حمل و نقل داخلي و بين المللي کالا و مسافر در آذربايجان غربي فعال هستند، ، اضافه كرد: كليه اين شركت ها و موسسات داراي مديران فني بوده و بر اساس چك ليستي كه در اختيارشان قرار داده شده وظيفه نظارتي خود را انجام مي دهند.

رحماني كنترل فني وسايل نقليه عمومي قبل از انجام سفر را يك الزامي قانوني دانست و اظهار داشت: هم اکنون مديران فني بر اساس چک ليستهاي ارائه شده توسط اداره ايمني ملزم به بررسي ?? فرآيند درج شده در ليست هستند که در صورت مشاهده هر گونه تخلف برخورد شديد قانوني با متخلفان انجام مي شود.

به هر روي، هر چند تا کنون حادثه تلخي همانند تصادف اتوبوس در محور تهران - قم که منجر به کشته شدن چند ده تن از هموطنان شده بود، در آذربايجان غربي به وقوع نپيوسته ولي سالانه تعداد زيادي در اثر برخورد با کاميون و اتوبوسها با توجه به مرزي بودن آذربايجان غربي جان خود را از دست مي دهند که اين سوانح زنگ هشداري براي مسئولان حوزه هاي ذيربط محسوب مي شود.
....................................

گزارش: الناز ملک زاده

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 9 + 1

  آخرین اخبار
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.