طول راههاي اصلي استان، نسبت به دوره قبل از پيروزي انقلاب اسلامي، بيش از 75 درصد افزايش داشتهاست.
به گزاش احرارنيوز استاندار آذربايجان شرقي گفت: طول راههاي اصلي استان، نسبت به دوره قبل از پيروزي انقلاب اسلامي، بيش از 75 درصد افزايش داشتهاست.
احمد عليرضابيگي با اعلام اين مطلب، به مقايسه زيرساخت هاي مواصلاتي استان نسبت به دوره پيش از انقلاب?و سهم دولت هاي نهم و دهم در آن پرداخت و افزود: با پيروزي انقلاب اسلامي و رشد شتابان شهرها، علي رغم توپوگرافي خاص جغرافياي استان و کوهستاني بودن مسيرهاي مواصلاتي و همچنين وضعيت جوي منطقه، شتاب بخشي به توسعه راه ها و ساخت جاده هاي استاندارد، به عنوان يکي از مهمترين شاخصهاي توسعه استان مورد توجه قرار گرفت.
وي تصريح کرد: طول راههاي اصلي استان در سالهاي قبل از پيروزي انقلاب اسلامي، 642 کيلومتر بود که اين ميزان، هم اکنون به 1127 کيلومتر افزايش يافته است.
وي با اشاره به احداث راه هاي روستايي، پس از پيروزي انقلاب اسلامي خاطرنشان کرد: جايگاه مهم ارتباطات درون روستايي، در دوره طاغوت بسيار ناچيز بود، اما با پيروزي انقلاب اسلامي و توجه دولت هاي مختلف، اين امر نيز مورد بازبيني جدي قرار گرفت.
استاندار آذربايجان شرقي ادامه داد: در اين راستا احداث راه روستايي غيرآسفالته، با بيش از 648 درصد افزايش، از 240 کيلومتر در سال 1357 به 1796 کيلومتر در سال جاري افزايش يافته و همچنين طول راه هاي روستايي آسفالته نيز که قبل از انقلاب، در حد صفر بود، هم اکنون به 4500 کيلومتر رسيده است.
عليرضابيگي افزود: در دوره قبل از انقلاب، هيچ بزرگراه و آزادراهي در استان وجود نداشت که اين مسيرها نيز بعد از پيروزي انقلاب، به ترتيب 322 و 198 کيلومتر افزايش داشته است.
وي اظهار داشت: ساخت جاده هاي استاندارد و توسعه و تعريض راه ها، زمينه پيشرفت و توسعه استان را فراهم مي کند؛ بنابراين حفظ و نگهداري اين سرمايه هاي ملي بايد در اولويت باشد.
وي با مقايسه توسعه خطوط هوايي و تجهيز زيرساخت هاي فرودگاهي استان نسبت به دوره قبل از انقلاب، خاطرنشان کرد: هم اکنون تعداد آن دسته از پروازهاي داخلي کشور که با مبدا يا به مقصد تبريز صورت مي گيرد، 8465 پرواز است که اين تعداد در سال هاي قبل از انقلاب، تنها 1240 پرواز بود.
عليرضابيگي اظهار داشت: در سال هاي اخير، افزايش و توسعه پروازهاي هوايي به مبدا و مقصد تبريز، در کنار تامين زيرساخت هاي خدماتي فرودگاه، توسعه شاخصهاي اقتصادي، سرمايه گذاري و گردشگري را در پي داشته است.
استاندار آذربايجان شرقي ادامه داد: با افزايش ظرفيت باند و پارکينگ مربوط به فرودگاه بين المللي تبريز، و همچنين توسعه ترمينال اين فرودگاه به 17هزار مترمربع، در حال حاضر تعداد پروازهاي خارجي به 2436 پرواز رسيده است.
سهم دولت هاي نهم و دهم در توسعه محورهاي مواصلاتي
عليرضابيگي در ادامه، با اشاره به سهم دولت هاي نهم و دهم در توسعه محورهاي مواصلاتي استان گفت: با آغاز فعاليت دولت نهم و دهم و رويکرد خاص اين دولت در حوزه عمران و آباداني از رهگذار اجراي طرح هاي مهر ماندگار و تحقق مصوبات عمراني سفرهاي استاني، توسعه بيش از پيش راه هاي استان، مورد توجه جدي قرار گرفت.
وي با بيان اين که طول بزرگراه هاي استان تا آغاز فعاليت دولت نهم 124 کيلومتر بود، تصريح کرد: اين در صورتي است که در دوره فعاليت دولت هاي نهم و دهم، 7/198 کيلومتر به طول بزرگراه هاي استان افزوده شد و طول آزادراه هاي استان نيز که در ابتداي فعاليت دولت نهم، در حد صفر بود به 198 کيلومتر افزايش يافت.
عليرضابيگي افزود: همگام با توسعه و تعريض راهها، بسترسازي مناسب جهت امکان تردد ايمن و روان در سطح جادههاي استان و آرامسازي و آشکارسازي نقاط پرخطر، به عنوان يکي از مهمترين ملزومات حوزه راهداري مورد توجه دولت بوده است.
استاندار آذربايجان شرقي يادآور شد: احداث و توسعه مسيرهاي اصلي و فرعي استان و همچنين راه هاي روستايي غير آسفالته نيز در همين مدت افزايش چشمگير داشته و طي آن، در هشت سال اخير 310 کيلومتر به طول راه هاي اصلي و فرعي استان افزوده شد؛ اين در حالي است که تا ساليان پيش از آغاز دولت دکتر احمدي نژاد، طول راه هاي استان2600 کيلومتر بود.
عليرضابيگي تاکيد کرد: روند توسعه و تجهيز زيرساخت هاي حوزه مسيرهاي مواصلاتي استان، با تامين امکانات و اعتبارات لازم در اجراي پروژه هاي مهر ماندگار و همچنين تحقق مصوبات عمراني سفرهاي استاني، استمرار خواهد داشت.
وي در پايان با تاکيد بر اين که راه به عنوان يکي از نيازهاي اساسي آحاد جامعه مطرح بوده و حفاظت و نگهداري از اين سرمايه ملي نيازمند همياري تمام افراد است؛ گفت: توسعه و صيانت از اين سرمايه ملي نيازمند صرف اعتبارات بيشتري بوده و تحقق اين امر نيز نيازمند مشارکت عمومي است